Jag tänker dra nya rör till mina vattenelement.
Jag har 2-rörssytem.
Jag skall regla samtliga väggar med 45x45.

Nu till problemet.
Jag vill ju så gärna ha dold rördragning, alltså dra rören inne i de nyreglade väggarna. Så här långt går det det ju bra, men när jag skall ha avstickare till elementen lär jag ju få ett smärre problem.
Hur skall jag då göra? Det är ju inte helt nyttigt att ha T-kopplingar (typ kläm) inne i väggarna...?

Hur skulle ni göra?

Allternativet är ju att dra de nya rören synliga, men det vill jag ju inte.

Att dra rören i torpargrunden är inget allternativ, såvida ni inte vill komma och krypa (takhöjd = 45 cm).
 
Det här är säkert "fel" svar. Rörmokarna använder klämkopplingar som kläms med specialverktyg (á 7000:-, verktyget alltså). De kopplingarna är godkända för dolt montage.
 
hempularen skrev:
Det här är säkert "fel" svar. Rörmokarna använder klämkopplingar som kläms med specialverktyg (á 7000:-, verktyget alltså). De kopplingarna är godkända för dolt montage.
Det du menar är presskopplingar och till dessa måste man ha ett pressverktyg. Med andra ord inte aktuellt i detta fall, då jag har tänkt att dra alla rör själva.

För att svara på mina egna fundringar så kan man kanske göra följande...

Väggen skall kläs med liggande pärlspont eller liknande panel.
Kan man då längst ned istället för en golvlist använda en bräda som är sisådär 15cm bred och skruva fast den. På så sätt kan man öppna och komma åt klämringskopplingarna.
Pärlsponten börjar då rimligt vis just ovanför brädan.
Rören för avstickarna hade jag då tänkt att låta gå ut genom den första pärlsspontbrädan.

Vad tror ni?
 
Hej!
Hade själv lite funderingar om det, så jag gick till rörfirman rätt över gatan och frågade.
Du får ha lödda kopplinger i vägg och golv till värme systemet. Vad beträffar tappvatten får man inte ha lödda kopplinger i väggen, därimot så är det tillåtet med klämkopplingar i vägg. Kanske skall tillägga "ännu så länge" för det var visst tal om att det kanske inte skulle vara tillåtet så länge till, men i dagsläget är det ok!

Olof
 
därimot så är det tillåtet med klämkopplingar i vägg. Kanske skall tillägga "ännu så länge" för det var visst tal om att det kanske inte skulle vara tillåtet så länge till, men i dagsläget är det ok!
Du skriver att det är tillåtet att ha klämkopplingar i vägg, gäller det endast tappvatten, eller är det likaså med rör till värmesystemet?
 
Oj!
Nu satte du mig på pottkanten!
Det vet jag inte, för det frågade jag inte om.
Därimot skulle jag kunna mig på en gissning:
Eftersom det är lägre tryck i ett värmesystem gentimot tappvattnet så borde det gå bra, men hur bra gummipackningarna står imot den högre värmen som det är i värmesystemet vet jag inte, så det kanske fallerar på den punkten. Det kan ju iofs ta årtionden innan det börjar läcka kanske. JAg hade ju iaf lött kopplingarna, den saken är ju klar, det blir billigast så.
Olof
 
Det där med brädan längs ner låter smart tycker jag, Det du kanske bör tänka ¨på är att i så fall ha någon sorts plastinklädning under kopplingarna så att ev. läckagevatten rinner ut på golvet istället för inne i väggen. Det är väl det som är själva idén med att inte ha dolda kopplingar.

Angående tidigare inlägg här ovan, det där med godkända inne i vägg: Menar ni vanliga klämkopplingar eller rörmokarens "presskopplingar". Så vitt jag vet så finns det inga gummipackningar i klämkopplingar, och jag tror inte att det finns det i presskopplingar heller. Däremot finns det det ibland i "halvkopplingar" dvs dom man använder för inkopplingar av blandare vid handfat etc.
 
Angående tidigare inlägg här ovan, det där med godkända inne i vägg: Menar ni vanliga klämkopplingar eller rörmokarens "presskopplingar". Så vitt jag vet så finns det inga gummipackningar i klämkopplingar, och jag tror inte att det finns det i presskopplingar heller. Däremot finns det det ibland i "halvkopplingar" dvs dom man använder för inkopplingar av blandare vid handfat etc.
Nä, det torde inte vara några gummidetaljer i en kläringskoppling.

Ang brädan, så kan man ju bygga en liten lutning så att vattnet vid en eventuell lekage rinner åt rätt håll. Ut på golvet.

Att löda känns lite jobbigt, då jag inte har ngt att löda med...

Vilka rör skulle ni vilja dra i väggen. Koppar eller prisolrör?
Ang prislorör så säger Biltema att dessa ej är tillåtna för dold montage ??
 
Njaa, jag antar att Biltema menar kopplingarna, om man gör en komplett dold installation, så är det ju risk att en mera omedveten hempulare också bygger in kopplingarna. Men det är bäst att kontrollera med en rörmokare.

Fast jag tycker nog att jag sett inbyggda Prisolrör gjorda av rörmokare. Det behöver ju inte betyda att det är godkänt.

Clas Olsson säljer en lödtång för rörlödning. Är det någon som vet om den duger att löda med? Känns rätt mycket säkrare (ur brandsynpunkt) än gaslödning.
 
Clas Olsson säljer en lödtång för rörlödning. Är det någon som vet om den duger att löda med? Känns rätt mycket säkrare (ur brandsynpunkt) än gaslödning.
Just detta ämne ang lådningsverktyg finns är tagit upp i en annan tråd.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1107109024

Jag kan nog oxå tro att det är en säkerhetsgrej från Biltemas sida, då de säger att det är ej för dold dragning, med tanke på att vissa kanske bygger in sina skravar.
 
Funder kanske ändå försöka mig på att löda avstickare (se bestnr. 3814 på rinabyrör) Men min fråga är nu...

Om man ser på bilden, är detta rör dimensionerat för att koppar/prisolrör kan träs inuti eller skall det ligga kant i kant om ni förstår vad jag menar.

Det vore ju enklast om man stoppade sitt rör i denna T-koppling och sedan löda ihop skiten.
 
Se upp för brandrisken bara om du ska lödda inne i väggen...
Jag hade tänkt göra ett brandskydd av gips som jag ställer bak röret när jag lödar, det torde räcka...
 
Gör det noggrant och övervaka hemmet en timma efter lödningen. En glödbrand kan ta en jäkla lång tid på sej att ta fart.
 
En timme räcker inte, det kan ta ett dygn innan den tar sig.

Om det börjar brinna så är det tveksamt vad försäkringsbolaget säger.

Det där med gipsskiva räcker knappast formelt sett. Har för mig att proffsen kör med någon sorts duk som skall skydda ett visst antal METER i alla riktningar. Om deras förskring skall gälla.
 
hempularen skrev:
En timme räcker inte, det kan ta ett dygn innan den tar sig.

Om det börjar brinna så är det tveksamt vad försäkringsbolaget säger.

Det där med gipsskiva räcker knappast formelt sett. Har för mig att proffsen kör med någon sorts duk som skall skydda ett visst antal METER i alla riktningar. Om deras förskring skall gälla.
Den som jobbar med heta arbeten ska (har jag för mej lite diffust) övervaka platsen en timma efter slutfört jobb. Vill minnas att brandingenjören sa det när han inspekterade vår brandskada pga kapillärlödning nära bjälklag.

Vi FICK ut ersättning på försäkringen vid en brandskada. Nu var det inte jag som lödde, utan en släkting som är både rutinerad och erfaren på att kapillärlöda. Trots det kan det gå snett. Jag tror dock att man sett mer allvarligt på saken ifall det varit en yrkesverksam, licensierad som lött. De har ju iochmed sin licens ett mycket större ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.