Räkna med att svenska politiker snart kommer överens om att försöka bromsa de stigande bostadspriserna med hjälp av sänkta ränteavdrag. Experterna är överens och höjda skattintäkter lockande.

Du kan läsa artikeln här: Ränteavdragen kommer att trappas ned
 
Jag tycker inte att man bara kan ta bort ränteavdragen. När man köper sin bostad så gör man det utifrån de förutsättningar som finns just då. Man kan inte bara dra undan mattan för alla som belånat sig för att köpa sitt drömboende. Borttagna ränteavdrag kommer krascha den bubbla man säger sig vilja tämja. Jag tycker att det är synd att tvingande amortering är så svårt att få igenom, då detta enligt mig är ett mycket bättre sätt att dämpa prisökningen.
 
Det är skillnad på att ta bort och trappa ned.
 
Nej
Kag tror politikerna avvaktar och ser hur amorteringskravet påverkat priserna innan de gör samma misstag igen.
 
surfarn skrev:
När man köper sin bostad så gör man det utifrån de förutsättningar som finns just då. Man kan inte bara dra undan mattan för alla som belånat sig för att köpa sitt drömboende.
Det har hänt förut!
När vi byggde ett nytt hus 1980 hade vi ett statligt lån och räntegaranti med 0,2% ökning/år. Vi hann knappast flytta in, innan det ändrades till 0,5% ökning/år!
Nu var det ett sunt sätt att få bort de höga räntor som då fanns på bygglån och enbart betalades av dem som inte byggde nya hus och följde alla regler som den statliga lånegarantin bestämde.
 
surfarn skrev:
Jag tycker inte att man bara kan ta bort ränteavdragen. När man köper sin bostad så gör man det utifrån de förutsättningar som finns just då. Man kan inte bara dra undan mattan för alla som belånat sig för att köpa sitt drömboende. Borttagna ränteavdrag kommer krascha den bubbla man säger sig vilja tämja. Jag tycker att det är synd att tvingande amortering är så svårt att få igenom, då detta enligt mig är ett mycket bättre sätt att dämpa prisökningen.
Tjenare Surfarn.
Där håller jag inte med dig.
Man kan inte köpa en fastighet under de förutsättningar som råder just för tillfället. Det är alldeles för kortsiktigt på en affär som kan fortlöpa i 30-40 år.
Som exempel: Låt säga att räntan ligger på 1,5%. Du går in på banken för at få lånelöfte. Ja, då gör man väl givtevis en kalkyl med en räntesats på 6-8% för att se till så man klarar ränteökning, sjukdom eller arbetslöshet.

Visst kan man gå "all -in" i dagsläget men då får man ta eventuella smällar senare.
Håller du med?
 
surfarn skrev:
Jag tycker inte att man bara kan ta bort ränteavdragen. När man köper sin bostad så gör man det utifrån de förutsättningar som finns just då. Man kan inte bara dra undan mattan för alla som belånat sig för att köpa sitt drömboende. Borttagna ränteavdrag kommer krascha den bubbla man säger sig vilja tämja. Jag tycker att det är synd att tvingande amortering är så svårt att få igenom, då detta enligt mig är ett mycket bättre sätt att dämpa prisökningen.
Hur gör du med räntorna idag då många har rörliga, även bundna ska skrivas om? En 30% förändring har historiskt inte varit ovanligt. Dessutom ska de trappas ned så man kan då försöka kompensera via amortering under nedtrappningstiden, även om det inte finns lagstiftat så finns den möjligheten ;)
 
Sagt det förut, ta bort alla avdrag men samtidigt ta bort Arbetsgivaravgiften(skatten) och linjär skatt för alla på 30%

Men det kommer ju aldrig hända, ta bort avdrag och höjda skatter är mer sozzarnas melodi
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror dock inte att slopat ränteavdrag påverkar priserna där de är som högst särskilt mycket. Så vitt jag vet är det ganska få som jämkar direkt. D.v.s. månadsutbetalningen blir densamma. Det är snarare konsumtionen som tar stryk av detta.
 
Jag känner ingen som tar med jämkning i kalkylen, har man så små marginaler ska man köpa billigare.
Det som irreterar mig är att det är alltid snack om att ta bort avdrag, men att sänka skatterna, det sker aldrig.

Det är lätt att vara solidariskt med andras pengar
 
Finns exempel på andra länder som har inlett en nedtrappning. Ett exempel är en minskning med avdraget om 1% årligen, dvs en 30års plan att bli av med 30% ränteavdrag. Det skapar inga krascher utan en mer dämpning och tid för planering.
 
harry73
AndersMalmgren skrev:
Sagt det förut, ta bort alla avdrag men samtidigt ta bort Arbetsgivaravgiften(skatten) och linjär skatt för alla på 30%

Men det kommer ju aldrig hända, ta bort avdrag och höjda skatter är mer sozzarnas melodi
tittar man på http://www.hurmycketskatt.se/ ser man om man jämför arbetarkostnaden med lön efter skatt att man i genomsnitt betalar 50% skatt om man slår inkomstskatt och sociala avgifter ihop.
Menar du på fullaste allvar att det är en bra ide att sänka skatten med 40%. Har du en aning hur många omformningar och nedskärningar behövs innan det öht är ett realistiskt och utförbart förslag (hur moderat man än är)
 
Självklart krävs det massor med omformning, men mer effektiviseringar än nedskärningar skulle jag säga. Kan ju börja med att ta bort all skit som tex Studiecirklar, etc, etc, etc

Jag fakturerar ca 145 000 i månaden, efter soc blir det (Om jag tar ut allt i lön) 110333, efter skatt 61 366
Sedan ska jag betala moms på allt jag handlar, kvar blir det 49092,8

66% skatt är fan inte okej
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Självklart krävs det massor med omformning, men mer effektiviseringar än nedskärningar skulle jag säga. Kan ju börja med att ta bort all skit som tex Studiecirklar, etc, etc, etc

Jag fakturerar ca 145 000 i månaden, efter soc blir det (Om jag tar ut allt i lön) 110333, efter skatt 61 366
Sedan ska jag betala moms på allt jag handlar, kvar blir det 49092,8

66% skatt är fan inte okej
Jag tror nog du klarar dej 😀
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag håller med Anders.
Svenskarna accepterar världens högsta skattetryck för att vi har förmånliga ränteavdrag, reseavdrag, ROT-avdrag, RUT-avdrag etc.

Tar man bort avdragen försvinner acceptansen.

Så jag anser att alla avdrag ska bort, sen inför man en platt skatt som räcker till skola, vård och omsorg. Lull-lullet får var och en betala med sin högre nettolön.
 
  • Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.