Jag bor lite illa till och har bergvärme.

Jag har funderat på ett dieselversion som backup.

Jag har koll på att elektrikern måste bygga "inloppet" och att det kostar 10'.

Men en del säger att det måste till ett våldsamt elverk till en bergvärmepump.

Någon som har erfarenhet?
 
Elda hellre dieseln direkt i en panna.
 
D
Om din värmepump har en mjukstart behöver nog inte dieselelverket vara så kraftigt. Fast 3-fas krävs nog.
 
Jag fick beskedet att det inte var kraften som sådan utan att det finns känslig elektronik i min pelletskamin som innebär att det måste till högre kvalitet på elverket - fick samma prisuppgift 10.000 för reservkraften. Kanske samma för dej?
 
Att direktstarta en motor kräver högre ström än att sedan driva den. I synnerhet om den skall driva en kompressor. Det går att hitta anslutningseffekten på bergvärmepumpen. Sedan behövs det alltså mer än värmepumpens anslutningseffekt ut från elverket.

En pelletskamin är en helt annan sak. Den drar inte så mycket ström, varvid det blir ganska problemfritt att driva den med elverk. Jag tror att risken för skador på känslig elektronik ofta överdrivs.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Du kanske kan använda dej av en UPS? Dels filtrerar den elen från "dålig" el, men så håller den även elen kvar ett tag vid strömavbrott via sina batterier, så du möjligen har chans att få igång elverket utan driftstopp.
 
Tyvärr tror jag att du behöver ett elverk, minst, i den kaliber DIY_freak länkar till.
Det är som sagt startströmmen hos värmepumpen som ställer till det.

Med den kostnaden skulle jag överväga att skaffa ett begagnat traktordrivet elverk, ordna en traktor, och sedan driva hela huset/gården med det.
 
Stingray468 skrev:
Du kanske kan använda dej av en UPS? Dels filtrerar den elen från "dålig" el, men så håller den även elen kvar ett tag vid strömavbrott via sina batterier, så du möjligen har chans att få igång elverket utan driftstopp.
Nja, en UPS som kan driva en bergvärmepump lär kosta i storleksordningen som värmepumpen. Normalt levererar UPS:er riktig skitel dessutom med en sinuskurva som ja, inte ser ut som en sinuskurva....
Ska man dessutom ha ett reservelverk som fasar in sig så är det investeringar på säkerligen flera 100 tusen...
 
Kontentan är tyvärr att om man bor så att elförsörjningen är lite osäker, så är värmepump kanske inte bästa lösningen. I alla fall inte utan en alternativ källa för uppvärmning...
 
BrokenArrow skrev:
Kontentan är tyvärr att om man bor så att elförsörjningen är lite osäker, så är värmepump kanske inte bästa lösningen. I alla fall inte utan en alternativ källa för uppvärmning...
Den slutsatsen är väl ändå lite hård? Hur ofta går strömmen, och hur länge? Vilken komfort kräver man att ha i huset under strömavbrotten? Den som vill ha ett system där allt i huset fungerar normalt vid strömavbrott tack vare ett elverk som automatiskt eller manuellt startas har ett stort jobb och en stor kostnad framför sig oavsett hur huset värms. Om fokus ligger på att hindra skador på huset i händelse att strömmen går i flera dygn under en köldknäpp så duger en eller ett par gasolkaminer utmärkt som reserv. Givetvis finns det även medelvägar. Dieselgenerator för att driva värmepumpen under strömavbrott kanske för det mesta inte är en rimlig lösning. Men för den sakens skull behöver man inte döma ut bergvärme som uppvärmning.
 
Avemo skrev:
Den slutsatsen är väl ändå lite hård? Hur ofta går strömmen, och hur länge? Vilken komfort kräver man att ha i huset under strömavbrotten? Den som vill ha ett system där allt i huset fungerar normalt vid strömavbrott tack vare ett elverk som automatiskt eller manuellt startas har ett stort jobb och en stor kostnad framför sig oavsett hur huset värms. Om fokus ligger på att hindra skador på huset i händelse att strömmen går i flera dygn under en köldknäpp så duger en eller ett par gasolkaminer utmärkt som reserv. Givetvis finns det även medelvägar. Dieselgenerator för att driva värmepumpen under strömavbrott kanske för det mesta inte är en rimlig lösning. Men för den sakens skull behöver man inte döma ut bergvärme som uppvärmning.
Njae, det var väl inte så jag tolkade BrokenArrows synpunkt. Mer som du själv säger. Om man vill täcka upp för kraftbortfall så är hålla igång värmepumpen fel väg att gå. Dvs det blir dyrt och krångligt och det finns billigare vägar att gå.

Så om man eldar med ved och bara behöver driva en cirkulationspump eller dylikt så är ju ett reservaggregat (eller tom en inverter man exv. kan koppla till bilen) en billig och rimlig väg att gå. Men om man har värmepump så är det bättre att satsa på någon allternativ värmekälla som exv. använder bränslet man skulle använt till elverket för att värma huset direkt, snarare än att gå omvägen via el. Värmepumpen är ju bara ett rimligt sätt att värma ett hus om man har just ganska god tillgång till el. Har man inte det, så är det bättre och billigare att exv. ha ett antal fotogenkaminer, vedkamin (insats i öppen spis?) eller dylikt som reserv, och låta värmepumpen stå under den tiden.

Som du säger så har vi ju i Sverige ganska god och säker tillgång till el, så att välja bort värmepump som möjlig energikälla bara för att man får ett strömavbrott då och då, det är ju inte riktigt rimligt. Därmed inte sagt att det är orimligt att fundera på hur man skall klara livhanken vid ett längre strömavbrott om man bor så till att risken för det inte går att bortse ifrån.

Själv så har jag fjärrvärme med viss självcirkulation, så så länge som staden levererar den så klarar sig huset även vid elbortfall. Jag kan även köra cirkpumpen med inverter från bilen, som vid busväder kan stå i garaget på tomgång för att ladda batteriet/köra invertern. Nästa steg är "camping" i huset (har/kan improvisera vintergrejjor till hela familjen), med matlagning/viss värme via öppna spisen, och nästa steg är kura ihop sig hos grannarna som har bätter försörjt med vedeldning. Och nästa steg är... att det börjar bli tråkigt, för eftersom jag bor ganska centralt i Göteborg, så om vi har ett så långt avbrott utan att man lyckas lösa det så har vi extremt stora samhällsproblem, så då ligger nationen i övrigt antagligen inte så bra till. Mao, problemen börjar bli så stora att det är svårt som enskild att planera för dem, och knappast heller ens rimligt. Att förbereda sig för nära meteoritnedslag eller det stora globala termonukleära kriget är knappast rimligt. Det är de små kortvariga grejjorna som är mest sannolika och där man med en liten och rimlig insats kan göra stor skillnad.

Bor man på "landet" så får man göra en delvis annan kalkyl.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Man skulle kunna tänka sig att driva elpatronen med elverket.
Elpatronen har ingen startström.

Protte
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
En modern vp med mjukstart utan inkopplad elpatron kräver inte mer än max 10A 3 fas.
Så det borde va tämligen enkelt att hitta ett elverk som klarar av den belastningen.
 
prototypen skrev:
Man skulle kunna tänka sig att driva elpatronen med elverket.
Elpatronen har ingen startström.

Protte
Fast rent entriopimässigt så är det ju huvudlöst att bränna "olja" för att göra ström för att göra värme... Om du skall tillgodogöra dig förlustvärmen från elverket så måste du ju i så fall köra det inomhus... Och gör du det så behöver du snart ingen extra värme eftersom du kommer hålla rumstemp själv...

Mycket bättre att då bränna oljan direkt för att göra värme. Och billigare också.
418016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



700:- på Jula. Har mycket längre kontinuerlig driftstid än ett elverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.