BSH har jag tyvärr mycket, mycket dålig erfarenhet av. Dom har alla gånger jag tvingats vara i kontakt med dem spelat ut "handhavandefelkortet" -dom påminner faktiskt en del om det där skumraskförsäkringsbolaget i filmen "Erin Brockowich", som instruerat sina skadereglerare att alltid neka ersättning, och hoppas på att klienten inte drar ärendet vidare...

Senast jag var i kontakt med dem så var det en ugnslucka som exploderade efter ett par månader (pga fel härdning eller montering, gissar jag), men BSH hävdade att det är OMÖJLIGT att glaset i en ugnslucka kan explodera utan att användaren har gjort åverkan, trots att det finns *hundratals* rapporter om just ugnsglas som exploderar pga värme och felaktig montering. Det slutade med att dom skickade en ny innerruta av, som dom så, "ren goodwill", men jag fick ju skruva isär luckan och montera den själv, trots att jag var mycket tydlig med att jag inte ansåg att jag skulle behöva sköta monteringen.

Då jag är mer än kapabel att montera rutan själv, och inte fick något svar på mitt mail, så valde jag att inte lägga mer energi att tjafsa med BSH, utan istället lägga den energin på att upplysa omvärlden om min tråkiga erfarenhet med detta företag (och oj vad mycket energi jag sparade på att inte tjafsa vidare, som jag nu kan lägga på inlägg som detta :)).
 
Bosch har tagit tag i ärendet. Har e-postat och pratat med en trevlig tjej där. Kan därför inte hålla med om att alla på BOSCH är otrevliga och inte samarbetsvilliga. Det gäller väl att ta sig förbi fotfolket och få en kontakt högre upp i näringskedjan som tar tag i ärendet. ELON har även legat på Bosch från sitt håll eftersom jag även har ringt ELON.

För att inte gå in på datum och tider har de tagit tag i ärendet och lämnat över det på en annan underleverantör och inte ELON (?) i detta fall. Den andra underleverantören bokade en tid och kommit på utsatt tid och bytt ut maskinen mot en ny. Modellen är numera en WTW86397SN. Ser även att det längsta programmet idag tar över 3 timmar!

Det var inga problem heller för elfirman att koppla loss och koppla in torken även fast den hade fast anslutning.

Pratade med dem och det verkade vara så att stor del av deras vardag gick ut på att byta ut BOSCH produkter om man säger så. Men att de var ganska drillade och inte sa allt för mycket direkt ut till kunden framgick ganska tydligt.

Till Er som fortfarande har problem så ger jag rådet att ringa till ELON och BOSCH. Hänvisa till tråden i fråga och att det finns fall då de har bytt ut produkten i fråga. Allt handlar väl egentligen om hur mycket reklam man vill ha och hur många nöjda kunder man vill ha. Innan internet kom till var man så kunde man kanske göra som man ville men nu kanske det är svårare när alla konsumenter komma i kontakt med varandra på ett helt annat sätt.

Har även idag ringt till försäkringsbolaget och sagt att de kan stänga det öppna ärendet och att det blev någon form av garantiutbyte på produkten och att de inte behövde kopplas in.

Nu får vi bara se hur lång tid den nuvarande modellen går. pepper peppar.
 
Tråkigt att läsa om allt krångel med era torktumlare. Nu är jag inte lika säker på att jag skall köpa den Bosch torktumlare jag tittat ut. En torktumlare skall bara fungera, inte ska man behöva plocka isär den och för rengörning med jämna mellanrum. Ok, om det finns underhålsslyckor. Inte annars.

Jag kommer definitivt inte köpa någon från Elon.
 
Bra tråd!
Vi ska precis få vårt andra besök av BSH på tre månader.....
 
Hej,
Som tidigare skrivet så är det just så högt upp i näringskedjan på Bosch som ni skall sikta med era klagomål. Vi köpte den här jävla maskinen för drygt 6 år sedan. Den var då "state of the art" och kostade drygt 10000 kr. Redan efter ca 2 månader så var maskinen full med ludd, reparatör kom och fixade, 1 månad senare samma visa, ny reparatör, samma skit igen osv. Jag blev förbannad, ny boschreparatör kom med en helt ny filterinsats som i sig blev dubbla filter istället för det enkla som tidigare satt där. Följaktligen så är maskinen en felkonstruktion. Nu blev jag riktigt förbannad. Efter lite googlande så fick jag tag på Bosch VD:s mailadress och skickade ett tydligt mail med kritik och vad jag skulle göra åt det. Press och programmet Plus nämdes i förbigående. Vips så ringde Bosch kundtjänstchef för Sverige, ny maskin och en handmixer som plåster på såren. Så mitt tips är att skicka mail direkt till VD. Det gör i alla fall att ditt klagomål hamnar i knät på den som kan fixa problemet så det försvinner för VD:n.
 
Hej, jag har samma problem som alla andra här med en felaktig maskin som har en "self cleaning condenser".
Vi har haft två besök av tekniker där den förste sa att "enligt min mening är den här maskinen felkonstruerad, jag servar massor av såna här, du kommer få fler problem framöver."

Detta var då maskinen var 7-8 månader gammal. Sen gick sommaren, vi var inte hemma på tre månader, åter till vanliga livet sen tog det någon månad, så var maskinen trasig igen (filter/vattenbehållare full). Naturligtvis had då garantidatum passerats med 10 dagar.

Tog en månad för Bosch att komma hit igen. Teknikern kände inte för att lyfta ner maskinen så han skrev bara att han kunde se att pumpen inte skickade upp vatten med tillräckligt tryck och att man därför med säkerhet kunde avgöra att det var samma fel. Felet lämnades utan åtgärd. Han tyckte man skulle reklamera maskinen hos återförsäljaren, återförsäljaren tyckte jag skulle prata med Bosch som åter tyckte... runt, runt, och ingen lösning i sikte. Jag har pratat med Bosch som säger som Tretti.se - att man måste konstatera problemet tre gånger. Efter gång två skickade jag på nytt in en reklamationsbegäran. Den blev avslagen därför att ARN i ett tidigare ärende bestämt att det är ett "handhavande fel". Hur "handhar" man en torktumlare fel om man följer bruksanvisningen?

Samtidigt har vi blivit "utbildade" av såväl tekniker som Bosch per telefon och email. Vi har enligt dem förmodligen använt "för mycket sköljmedel", vilket nästan bibliskt antagande att sitta och göra i en kontorskub någonstans!!! Vi använder inte sköljmedel, jag gillar det inte.
Vi kan kanske dessutom har "torktumlat saker som tvättats i under 60 grader med följden att hudkrämer etc kan ha gått in i maskinen". Det står inget i manualen om att man inte får göra det!!! Men nu gör jag inte det ändå, för om man inte får tvätta i över 40 bör man enligt lagen om logiskt tänkande inte heller torka i vrålvarm luft, de sakerna tar liksom ut varandra.

Jag tänker stå på mig, jag har just fått ett avslag till idag men då jag helt säkert vet att jag inte gjort fel och då Bosch egen tekniker kallar maskinen felkonstruerad så kör jag på ett tag till i vanliga kanaler innan jag verkligen börjar ondgöra mig i varje befintlig kanal. Ta ert ansvar Bosch! Jag har köpt varor av er för över 30000 de senaste 18 månaderna. Det är fruktansvärt uselt!!!
 
nikasp
Urk, jag har ganska många blå och gröna bosch elverktyg men tumlare blir något annat helt klart när det är dags.
 
KristinaRT
Nu kastar jag kanske sten i glashus, men vår har fungerat relativt felfritt sedan vi köpte den för ca 5 år sedan.... Har versionen med två filter i dörren, tydligen var det bara ett från början?
MEN efter ca 1 år fick jag just det problemet med indikatorn att tanken full fast den inte var det... Googlade och hittade ett råd att rengöra ventilen på undersidan av vattentanken (genom att stoppa in fingret och dra runt några varv, och det fungerade riktigt bra....
Efter det har vi fått felmeddelande något fåtal gånger och detta sätt har alltid löst saken - Bara ett tips som någon kanske kan ha nytta av.
 
Jag tror att problemet är det här med "self cleaning condenser", det går att rengöra alla andra maskiner genom en "lucka-bakom-luckan" nere till vänster på maskinen, på de med "self cleaning condenser" går det inte. Pumpen sitter i ett tråg som ligger under "condensern/värmepumpen", det finns inte en chans att komma åt detta utan att ta isär maskinen och det måste göras av en tekniker. Jag är rätt duktig på att "hemma-meka" men efter att ha sett vad teknikern gjorde vågar jag mig inte på samma manöver. Maskinen måste plockas ner från tvättmaskinen, hela höljet ska av. Gigantisk pipett, eller på engelska s k "turkey-baster" användes för att suga ut slemmiga rester ur innanmätet i maskinen. Därefter sköljdes tråget ur med hett vatten och funkade alltså i 2 aktiva månader. Det finns trådar om dessa problem över hela Europa, ändå anser Bosch att det här är ett "handhavande problem" som är orsakat av kunden. Det är inte bara dåligt, det är oförsvarligt, obegripligt uselt.
 
creability skrev:
Det finns trådar om dessa problem över hela Europa, ändå anser Bosch att det här är ett "handhavande problem" som är orsakat av kunden. Det är inte bara dåligt, det är oförsvarligt, obegripligt uselt.
Det märkliga är att långt ifrån alla med tumlare som har självrengörande kondensor från BSH ha problem. Fast de går ju inte in på forum och skapar trådar där de berättar hur bra deras tumlare funkar. BSH säljer otroligt många tumlare med denna konstruktion och sett till försäljningsvolymer är det få som har problem. Viskade en lite fågel med insyn i BSHs serviceorganisation i mitt öra... Min nästa tumlare blir en BSH eller Miele.
 
Nej, jag påpekade att det kanske var ett måndagsexemplar, då hade man på Tretti.se tröttnat på mig och slängde fram ett beslut från ARN, där en person med samma problem som jag fått avslag då man kommit fram till (sannolikt efter att läst på dåligt och diskuterat över kaffe i fem minuter) att det var ett "Handhavande fel".

Det är i princip omöjligt att få in smuts själv till kondesorn, om man inte tar ut vätskebehållaren, petar in rikligt med damm i hålet där pumpen pumpar upp till behållaren och sköljer ner det med vatten. Jag är rätt säker på att personen som ondgjort sig hos ARN inte gjort det, jag hade definitivt inte gjort det.
Tretti avslutade mailet med att skriva "Reklamation Avslagen". Jag blev helt paff.

Sen gjorde jag det man ju gör när man är förbannad och tycker alla andra har fel. Jag slog upp en sida som visade ledningen på Bosch, letade rätt på vad man använder för emailformat på BSH, i still med bosse.pettersson@bosch-home.se och skrev till ett gäng i ledningen. Detta var rätt sent på kvällen. Klockan to dagen efter skriver Tretti.se och har helt plötsligt accepterat reklamationen (paff 2.0)!

I ett nötskal: Stå på dig när du inte gjort fel.
 
  • Gilla
danielandersson och 3 till
  • Laddar…
Vi har också drabbats av detta fel. En kille kom och rengjorde efter två-tre år, och tipsade om att då och då hälla ner vatten som sedan pumpas upp. Vi har gjort det då och då de senaste ett-två åren, och problemet har ibland lyckats lösas då. Nu verkar det dock inte lösas på det sättet den här gången. Det verkar ju vara en riktig idiot-konstruktion! Allt sådant här MÅSTE ju vara nåbart från utsidan via en lucka. Man blir så trött...
 
Jag kollade på vårt kvitto och insåg att jag hade fel om tiderna ovan. Maskinen köptes januari 2013 och åtgärdades (utan att vi behövde betala något) troligtvis våren 2014. Det har flera gånger strulat sedan dess, trots att vi varit mycket noga med att rensa filter och då och då hällt ner vatten för att rensa systemet, enligt inrådan av reparatören.
 
Har WTW86268SN samma problem? Har nämligen sådan tumlare...
 
[SH];2342185 skrev:
Det märkliga är att långt ifrån alla med tumlare som har självrengörande kondensor från BSH ha problem. Fast de går ju inte in på forum och skapar trådar där de berättar hur bra deras tumlare funkar. BSH säljer otroligt många tumlare med denna konstruktion och sett till försäljningsvolymer är det få som har problem. Viskade en lite fågel med insyn i BSHs serviceorganisation i mitt öra... Min nästa tumlare blir en BSH eller Miele.
Personen som kom från Bosch och fixade våran tumlare sa att detta är ett otroligt stort problem för denna sortens tumlare . Han gjorde sådana här reparationer dagligen ( ta bort gegg) .
Känner 3 personer som har liknande tumlare från Bosch Siemens och alla har problem. Så nej det är inte få som har problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.