Vi har idag Telia Öppen Fiber som drogs in av den förra ägaren. Fibern kommer in vid elskåpet, skarvas där med en genomskinlig plastbit och går sedan vidare till vad som var ett kontor där den terminerar i en vanlig blå skarvkontakt (som sen kopplas in med en skarvfiber till Inendo-boxen).

Nu ska det bli barnrum i det rummet och fiberanslutningen ska dras om så att allt finns i det nya medieskåpet i källaren.

Min fråga är: kan jag dra om fibern själv? Eller kommer man behöva svetsa på den blåa skarvkontakten igen? Vem kan jag kontakta för det jobbet i så fall?
 
Fibern är blåst i ett stycke inuti plastslangen fram till lådan med den blå kopplingen. Skanova kan kanske gå med på att blåsa om fibern mot ersättning och då med en längre fiberduct inomhus , men det är inte säkert. Annars kan du köpa en lämplig fiberpatchkabel och dra från termineringslådan till intenoswichens nya plats.
 
Kan du skydda nuvarande kopplingspunkt så är det klart bäst ekonomiskt att göra som petersv säger.
Att svetsa en om en fiber kan de glatt ta 5-10 000 för. En Fiberpatch på 25 meter singlemode kostar under 400
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.