tommib skrev:
Jahapp.... glömde ändra där, la bara till editen :surprised:
Detta kommer ge att t1-t2 kommer bli negativ (eller väldigt stor).
Nejdå så som unsigned aritmetik fungerar så kommer t1 - t2 faktiskt bli vad man hoppas. Så länge inte variablerna har en mindre typ än resultatet. För att vara säker så kan man casta resultatet till samma typ som variablerna.

(unsigned long)(t1-t2)

men det lär inte behövas (oftast) och nu har man plötsligt två ställen man måste ändra om man någonsin går från unsigned long till unsigned int eller så.

Då kan man köra med en typedef

typedef unsigned long Time (eller time_type, eller vad man nu vill döpa sin typ till)

Sen gör man

Time t1; (fast med bättre namn)
Time t2;

(Time)(t1 - t2);
 
  • Gilla
Danne3 och 1 till
  • Laddar…
Får inte det att fungera riktigt men kanske inte är så konstigt när jag inte vet vad jag gör :)
När jag skickat över sketchen så provar jag larma på sen öppnar jag dörren, stänger och larmar av inget händer.
Larmar jag på igen så går larmet direkt utan dörren öppnas.
Det lutar mer åt att jag får fixa nån tidsfördröjning på kabeln till dörrkontakten istället för mina kunskaper om programmering räcker inte till fast det hade varit roligt att veta mer
 
Om du lägger upp din sketch någonstans, pastebin eller så, så kan jag kolla på den.

Det låter som om du aldrig resetar triggered när du larmar av, men det är svårt att säga utan att se lite mer av koden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne3
  • Laddar…
Det vore jättesnällt, du har PM
 
Tycker det låter som du borde först lära dig lite om programmering, finns enklare sätt att göra det än att hela tiden ladda över programmet till en Arduino :D
 
Jo jag försöker lära mig men har svårt för att läsa mig till saker, så det blir att man får prova sig fram till det tar stopp.
Vad menar du med att det finns enklare sätt?
 
Menade bara att Arduino -miljön kanske inte är sådär supersmidig för att lära sig programmera
edit: Å andra sidan är ju hårdvara det roligaste som finns inom utveckling så det ger ju en sporre
 
Tror knappt det är sant, fick det fungera med SimpleTimer och oncetimern :D.
Utgång vid pålarmning borde fungera med ett delay()
 
AndersMalmgren skrev:
Tycker det låter som du borde först lära dig lite om programmering
Det var säkert välment, men jag tycker det är snicksnack. Man lär sig bäst om man brinner för det man gör. Vill man lära sig att programmera inbyggda system så är det där man skall börja.

@Danne3 Sorry att jag inte hann kolla igenom det. Kul att det ordnade sig i alla fall =) Bra jobbat.
 
@evading ingen fara, ni får alla ha tack för hjälpen och att ni pushade på mig :D . Det kändes som i trissreklamen när det fungerade och man förstod hur timern funkade, Plötsligt händer det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.