I vårt nya duschutrymme har plattsättaren naggat sönder alla kanter längst ner mot våtrumsmattan.
Sen har fogen trängt in i skadorna och gjort dessa ännu mer uppenbara.
Chefen har varit här och sa att man inte kan knäcka/skära kakel utan att de spricker/ naggas i kanten.
Har sett välgjorda snitt på annat håll och vet att en kunnig och noggrann hantverkare kan få en jämn kant.
Har jag fel?

Mvh
IMG_8351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fick också samma svar från vår plattsättare för många år sen då jag anmärkte på naggade kanter som inte hade täckts med tillräckligt med silikonfog. Han körde med vinkelslip när han kapade plattor. Fattade aldrig varför han inte använde en kakelskärare som man får låna gratis på kakelaffären. Busenkel att använda, i alla fall när jag har knäckt plattor, både klinkers och kakel.

/S
 
När jag tänker på det vet jag inte ens om jag såg något riktigt verktyg för kakel-knäckning/skärning..
Dock stod han och skar kantlister ute i trädgården, mellan två hinkar, med en vinkelslip. Herregud...
Men visst ska en skicklig plattsättare kunna få till snygga kanter med rätt verktyg och känsla?
Detta kan vi bara inte acceptera då alla plattor ser lika illa ut.
 
En plattsättare som inte har kakekskärare är nog billigare än en som har en...

Plattsättaren som gjorde vårt kök med fasat vitt kakel gjorde fina raka snitt.
 
  • Gilla
Liza B
  • Laddar…
O
Jag vill inte verka negativ och sånt...
Men du kanske ska testa å lägga frågan först i badrums delen? Sedan än fortsättning har?
Större chans att få svar på själva kärnfrågan!

Men jag är helt övertygad om att det går att kapa mycket snyggar än så...
 
Hur stora plattor är det?
Är det nedersta plattan mot mattan man har kapat? Den brukar jag alltid ha okapad (men man ska ha lite tur också, fönster och sånt kan ställa till det)
Man absolut inte dra silikon mellan platta och matta
 
Jag är ny här, hur för jag över mina inlägg till rätt avdelning?
 
O
Du skulle kanske kunna skapa en ny tråd i rätt forums del. Samtidigt som denna är kvar, för då kommer du kunna få bra tips gällande juridiken.
 
Ser nästan ut som att de har kapat med någon sorts klinga eller så?

För kör man med rits och sedan knäcker, då blir det väldigt raka och fina snitt.
 
Beror också på plattornas glasyr, om det blir naggade kanter efter skärningen.
 
KristinaRT
Nej, kakel behöver inte alls naggas när man delar det. Jag har själv (novis) delat kakel med kakelskärare modell billig och det blev generellt väldigt fina snitt. Dock tog det lite tid eftersom jag var lite väl försiktig med risen :)
 
Även om man skär med kapmaskin så kan man få ett snyggt snitt, det beror helt på hur fin skivan är. Den måste vara anpassad för kakel och mycket fin i grovlek.
 
Brukar använda kakelknäckare, knäcka en 0.5 -1mm större än önskat sedan fila ner med diamantslipkloss. Blir perfekt
 
Kan du backa ett steg eller två, förstår inte riktigt vad som åstakommits med denna kapning i underkant och minibiten undertill. En klantig kapning och en mörk fog som framhäver just detta resulterar ungefär i det du ser

Som anders skriver så att köra lite större och sen slipa ner kan vara receptet för perfektion, tidsmässigt drar det iväg dock. Tycker de borde fått långt mycket bättre resultat bara genom att knäcka plattorna dock
 
O
AndersMalmgren skrev:
Brukar använda kakelknäckare, knäcka en 0.5 -1mm större än önskat sedan fila ner med diamantslipkloss. Blir perfekt
Du skulle väl inte ens kunna gå in i badrummet om det såg ut som TS? :p :D
Men jag tänkte att det borde gå att få en bra kant, om du godkänner en kapning då vet jag att det är perfekt....
:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.