Vad roligt när det händer (y)
Grattis till detta stora steg!

Visst kan man få komma och kika framåt sommaren?
Bjuder du på lite fika kan jag ta med en vetekrans :)
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
På onsdag/Torsdag smäller det. Då kommer stugan!
Skall bli så djävla spännande att bygga detta. Kommer säkert att dyka upp en massa frågor på vägen så ni här på forumet kommer säkert att tröttna på mig.

En fundering som jag har redan nu. Hur fasen rev man hus/stugor förr i tiden innan tigersågen fanns?? Oumbärligt verktyg tycker jag...
 
Man rev dem på ett enkelt sätt.

5 liter bensin och en tändsticka !
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
Eftersom det gäller timmerhus:
Man skrev nummer på stockarna, plockade ner dem en och en, och satte sedan upp stugan på nästa ställe.

Du skall se att ditt nya väggtimmer är märkt och numrerat också.
 
Nu har det börjat...

När bjälklaget väl var på plats gick det ganska snabbt att lägga dom första varven upp till fönsterhöjd.

20140711_183057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vad härligt det ser ut!
Och perfekt sommarväder också.

Var stockarna numrerade :)
 
Japp, dom är numrerade! Annars hade jag aldrig lyckats få ihop det. Men tillsammans med märkningen och ritningarna så har det än så länge inte varit några problem. Får väl se om det går lika lätt imorgon när fönster och dörrar skall på plats. :)
 
Hur har det gått med stugan Talbo?

Någon bild på det färdiga resultatet kan du väl unna oss :)
 
Sorry för sent svar. Har inte varit inne på ett tag. Jodå, stugan är så gott som klar. Fattas bara ett par brädor till kjolen på altanen.
Slänger med några bilder som jag tog idag. Återstår dock tomtstädning... :mad:
20150722_174053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150722_174111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150722_174134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det ser mycket trevligt ut!

Och värmepumpen på stativ för att undvika vibrationer och stomljud (y)
 
Japp! På sikt blir det ett nytt stativ av något slag. Då det verkligen inte är direkt vackert. Det mest positiva med att ha pumpen just där är en spricka i berget under stativet som lutar bort ifrån stugan. Kondensvattnet leds bort på ett naturligt sätt.

Nu i efterhand ångrar jag att jag byggde på lecablock och inte göt ordentliga plintar. Men det gick snabbt och var bekvämt med blocken. Inte så mycket jobb! (Den lates väg kanske) Kommer nog att uppgradera till plintar om ett par år när jag retat mig på blocken tillräckligt...
 
Hur väl håller en sådan här planktimrad stuga värmen (speciellt på vintern)? Eller isolerar man invändigt?
 
Den håller inte värmen särskilt bra. Invändig isolering är att föredra om man vill hålla nere energikostnaderna. Jag har dock medvetet valt att inte isolera väggarna, då jag gärna vill ha planktimret synligt. (Tycker det är snyggt)
Golv och tak är däremot isolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.