Hej,
Någon som har koll på vad det i Jönköpingstrakten kostar mellan tummen och pekfingret att spruta vinden med polyuretan? (Spruta råsponten mellan takstolarna)
Golvytan är 48m2.
 
Mellan vänster tumme och höger pekfinger, 50 000.


Du får ta in offerter för det skiljer så mycket, en polare sparade på att ta in en firma 35 mil bort istället för lokalt.
 
Jag har ungefär samma yta, väldigt mycket olika vinklar i taket så det var ganska komplicerat och det kostade 45.000 för mig (inkl moms och en hotellnatt för jobbarna - inget rot-avdrag eftersom jag redan hade använt upp det på annat). Bor i Stockholm.
Mycket nöjd med jobbet de gjorde och att jag valt denna isolering.
 
  • Gilla
Eslägga och 1 till
  • Laddar…
Tack, då börjar man få en bild av läget.

Undrar om det är materialet i sig som är dyrt eller om det är utrustningen/transporter osv som kostar, på de filmer man ser på nätet ser det ju ut att gå enormt fort så ren arbetstid att spruta kan inte vara stor.
 
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Hos mig höll de på i ca 1 1/2 dag.
 
Redigerat:
ccf skrev:
Jag har ungefär samma yta, väldigt mycket olika vinklar i taket så det var ganska komplicerat och det kostade 45.000 för mig (inkl moms och en hotellnatt för jobbarna - inget rot-avdrag eftersom jag redan hade använt upp det på annat). Bor i Stockholm.
Mycket nöjd med jobbet de gjorde och att jag valt denna isolering.
Hur tjockt sprutade de ditt tak? Är du fortfarande nöjd? Känns det som det blev tillräckligt isolerat?

Håller på att ta in priser osv och har fått förslag att spruta 7-8cm mellan takstolarna men funderar på hur mycket värme som försvinner genom själva takstolen? Tänker att det blir rätt stor yta totalt som består av takstolar som bara har lite isolering mot sidorna.
 
just nu kommer jag inte ihåg exakt, men har för mig att det blev ca 14 cm (eller så var det 17) med luftspalt (mellan råsponten och masonit+plåttak) ovanför. Inte jättetjockt, men eftersom det kommer in i alla glipor och springor (jag har snedtak med många udda vinklar och svåråtkomliga vrår) och tätar bra (det är ju diffusionstätt) så tror jag det kommer att bli jättebra (nu jämför jag med inneklimat i andra "moderna" innerstadslägenheter)- men jag har inte kunnat flytta tillbaka hem ännu (struliga byggare 😉). Även om det fortfarande är en byggarbetsplats tycker jag dock att det känns märkbart bättre än tidigare så isoleringen bestod av mineralull (möglig pga takläckor) som visserligen var tjockare, men inte heltäckande och med slarvigt monterad diffusionsplast.

Jag har ingen isolering som täcker takstolarna (dvs har av takhöjdsskäl inte reglat upp, förutom överst vid nock), men alla olika byggare och konsulter (inkl min kontrollansvarige) var överens om att det inte skulle innebära ett problem (efter att de ändrat sig ett antal gånger konstaterade de att det inte behövde tejpas med diffusionstät tejp över balkarna - vet inte om detta är korrekt, men det gjordes i alla fall inte).

Det är tydligen skillnad mellan olika typer av polyuretanskum (enligt isoleringskillarna skiljer även U-värdet) - men ffa viktigt att hålla koll på om det är öppna eller slutna celler.
 
Eftersom mitt rot redan var slut fick jag ingen specad faktura uppdelad på material och arbete, men eftersom absolut största delen är material så bör de offerter du får in vara signifikant lägre än min (mina isolatörer kom från Norrköping, så förutom att parkeringen och eventuell övernattning fömodligen är billigare i Jönköping bör det ju iaf inte vara dyrare att få hjälp i Jönköping jämfört med Stockholm med tanke på resekostnader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.