Hemmakatten
Fick sån strålande hjälp i en annan tråd om accespunkt, så jag provar igen.

Har en mobil Sony Xperia Z1compact. Köptes när den kom (var väl februari 2014?). Nu på sista tiden har den gått från en batteriladdning på 60-70% och helt plötsligt ner till 0% varvid mobilen stängs av. Sätter den på laddning, stänger av den och när jag sedan sätter på den en kvart senare så är den laddad till 80%. Väldigt mysko. I går var vi på teatern, hade god laddning, stängde av mobilen (ej bara tyst läge) under föreställningen. När jag slår på den är det 1% kvar. Laddar den i bilen hem, (25 min) och när jag slår på den hemma är den nästan fulladdad.

Har ingen större lust att skicka den till Sony och vara utan mobil i flera veckor. Undrar om det kan vara ett virus? Eller är mobilen färdig att gå till återvinningen? Har en app, Advanced Task Killer Free, som är tänkt att hålla koll på ev. energitjuvar. Men vet inte om den fungerar.
 
Trasig laddare hemma?
 
Prova även en återställning till fabriksinställningarna.
 
Hemmakatten
Ok ska testa att återställa mobilen till fabriksinställningarna men hittar inte var jag gör det. Det enda är att det då raderar alla foton, mailkonton mm . Det till jag ju inte även om jag har mycket på sd-kortet.
 
Hemmakatten
Tack, kollar länken i morgon.
 
Det kan vara så att batteriet har passerat sin livslängd. Men det kan också vara så att batterimätaren helt tappat bort sig så den visar fel.

Olika batterimätare fungerar på olika sätt, men i många fall så mäter de inte direkt på batteriet utan de räknar ut hur mycket som är kvar i batteriet genom att jämföra hur mycket energi som har stoppats in (vid laddning) med hur mycket energi som tas ut (vid användning). På grund av avrundningsfel och mätfel så kan mätningen "tappa bort sig".

För att rätta till det så ska man se till att först ladda ur batteriet så den stänger av sig. Se till att batteriet är så tomt det kan bli (helt tomt är det inte för då kan det skadas). Ladda sen fullt utan att avbryta laddningen. När batteriet visas som fullt, låt laddaren sitta i 1-2 timmar extra (för att "toppa" batteriet). Använd sen telefonen, utan att ladda den, tills batteriet är tomt.

Då har batterimätaren fått gå igenom hela vägen från fullt batteri till tomt batteri och kan räkna ut hur mycket energi batteriet innehåller.

Det är inte säkert att detta hjälper, det hjälper som sagt var bara om batterimätaren tappat bort sig. Om batteriet är slut eller skadat så hjälper det inte.

Att återställa mobilen till fabriksinställningarna är mindre sannlikt att det hjälper, batterimätaren brukar nämligen inte återställas av den manövern.
 
Hemmakatten
Följde Nerres tips om urladdning och laddning av mobilen. Har flera laddare men använde den som maken brukar använda (och som bevisligen fungerar). Trodde allt var frid och fröjd... Men icke. Missade ett VIKTIGT möte idag pga att mobilen laddats ur och påminnelsen inte fungerade. J---a sk-tmobil! Åkte i em till Täby Centrum för att kolla på nya mobiler, tänkte att jag köper en ny och sedan skickar min nuvarande till Sony (den är mindre än två år gammal). Men hittar "Mobildoktorn" som bytte batteri för 500:-. Ingen aning om det är originalbatteri eller ej (de påstår att det är det). Men 500 är bättre än 5-6000, så hoppas mobilen håller minst ett år till.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Bra val. En mobil kostar ju oftast kring 5 papp och håller i 3 år, så man får nog räkna med omkring 1500 - 2000 kr/ år i kostnad enbart från hårdvaran. Så kan man förlänga livslängden ett år för 500:- är det en bra deal.
 
LIon batteriet ska inte laddas ur fullt och behövs ej då det inte har någon minneseffekt likt gamla Nicd batterier.
 
Ingen har påstått det heller. Det är batterimätaren som möjligen har en minneseffekt (beroende på vilken typ av batterimätning som används).
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge

Batteriet ska då laddas ur tills mobilen tycker att det är 0% kvar och stänger av. Det betyder inte att batteriet är tomt.

Om man inte "får" utnyttja batteriet från 100% till 0% så blir det väldigt jobbigt, då skulle mobilen behöva ha dubbelt så stort batteri som man egentligen behöver (och stänga av sig själv vid 50% eller nåt, vilket användarna antagligen skulle tycka var väldigt förvirrande).

Blanda inte ihop att "köra slut" på batteriet i mobilen och att t.ex. köra slut på ett RC-batteri.


Sen ska batteriet laddas fullt oavbrutet. Då får batterimätaren en tillförlitlig mätning av hur många Joule som den har stoppat in i batteriet och man är helt säker på att batteriet verkligen är fulladdat. Sen använder man mobilen tills mätaren visar noll eller stänger av, då har batterimätare fått en tillförlitlig mätning av hur många Joule som det går att ta ut ur batteriet och därmed har den koll på batteriets kapacitet (som påverkas av åldrande).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.