Vi har en renslucka för avloppet i blivande gillestugan i källaren och skulle vilja få den lukttät för vi skall lägg en heltäckningsmatta över.

Någon typ av tätningsmassa som ändå går att öppna om det skulle behövas.

Nu är luckan och ramen lite rostig så det är frågan om den borde målas också?
 
Är det hål i luckan så att den går att dra igen med bultar? I sådana fall kan ett tätningsband (exempelvis goretex) fungera. Det är ett mjukt band i någon sorts teflonmaterial med klisterremsa på ena sidan. DOCK är det inte billigt, och går inte att återanvända - öppnar du luckan måste du byta tätningsband då det inte fjädrar tillbaka. För att det ska täta behöver du pressa ihop det, därav frågan om bultar :)

http://www.aesseal.se/Produkter/Luckpackningar/Gore-Tex-DE Fast för din lucka ska du i såna fall ha den som heter DF, inte DE. DF:en är mjukare och lättare både att arbeta med och att få tät.
 
Redigerat:
Tyvärr har skruvarna kommit bort - 2 st.
Det var nog mässing - inte så lätt att få tag i.
 
Mässing är inte fullt så ovanligt som man kan tro, om du inte hittar något passande på byggvaruhuset kan du alltid kolla här: http://www.skruvkatalogen.se/webkat/WebtradePublic?action=catalogFrame&o=pc Oavsett vilken metod du väljer kan det bli svårt att få det riktigt tätt om du inte kan sätta press på luckan. Det går att använda tätningspasta och ställa sig på luckan medans det härdar, men de jag har använt sitter som berget när de härdat och kan göra det lite besvärligt när du vill öppna den igen.
 
Jag höll på att skriva silvertejp ;)

...oj! Jag skrev det
 
Jag har silvertejp där nu men den klistrar för svagt, men som provisorium duger den.
Har funderat på byggplast också, kanske i hop med sanitetskittet men genom att det skall ligga en heltäckningsmatta över så vill jag inte göra fel.

Provade med mattejp också men den började lukta p.g.a. svag fukt. Det är torrt där men kommer lite ånga från marken under.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.