Nu är startbeskedet också framme så till bul sätter bygget igång med både hus och garage och av då börjar också frågorna komma....
Jag tänkte själv bygga garaget och jag har frågat takstolstillverkare om de också kan hjälpa mig med limträbalkarna och pelarna för carporten, men det är ingen som direkt jublat över det. Det enda tipset jag fått är att man kan använda en 45*145 som knutbräda för att få större upplag mot husväggen eller kanske till och med slippa fälla in balken i väggen.
Garaget ska byggas i Västerås, snözon 2 och taket kommer att beläggas med betongpannor på råspont. All annan info finns på ritningarna.
Någon som kan hjälpa mig med beräkning av limträ och pelare (plint utförs av entreprenör så är det någon tryckberäkning han behöver för att dimensionera plinten rätt är jag tacksam för det också)

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just ja, om det har någon betydelse så kommer takstolar att sitta på cc1200 och beställs färdiga
 
Vad är måtten?
 
corre skrev:
Vad är måtten?
På vad? Syns inte bilderna?
Carporten är 4800 djup och 7200bred.
 
Ah, nej, inga bilder syns.
 
Förslag: Ring Takstolsfabriken i Nässjö. De har inga som helst problem att beräkna dina limträlösningar. Jag har själv fått hjälp med vår lada där jag använde två 9 m långa limträbalkar i nock.
 
Bödde skrev:
Förslag: Ring Takstolsfabriken i Nässjö. De har inga som helst problem att beräkna dina limträlösningar. Jag har själv fått hjälp med vår lada där jag använde två 9 m långa limträbalkar i nock.
Tack för tipset! Ska slå dem en signal imorgon. Kanske är såpass att de kanske vill leverera takstolar också 😋
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
corre skrev:
Ah, nej, inga bilder syns.
La till bilden igen. Hoppas det funkar nu för jag ser den
 
Andreas_Evelina skrev:
Tack för tipset! Ska slå dem en signal imorgon. Kanske är såpass att de kanske vill leverera takstolar också 😋
Det vill de säkerligen göra!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.