Kikar på ett hus som jag och min sambo funderar att köpa. Har fått tillgång till säljarens besiktningsprotokoll och det finns en punkt som jag funderar extra om och skulle vilja rådfråga er om den.
Om ni kikar på bilden så finns det fukt på vinden. Hur tycker ni att detta ser ut, illa eller ok och ganska lätt att åtgärda? Vad tycker ni behövs göra för att åtgärda det?

Huset är från 1936, byggt ut runt 88-89 och då byttes även taket. Huset har bergvärme och självdragsventialtion.

Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj! Ser ganska illa ut på bild, tror inte det räcker med att bara sanera.

Första saken att göra är att se över ventilation så du har ett undertryck i bostaden (mekanisk frånluft/ftx) och så till att varm luft inte stiger till vinden. Ett sätt kan vara är att ta bort gammal isolering och sätta plast innan man blåser på ny cellulosa lösull.

Sen hade jag haft is i magen och loggat fukten i vinden och efter ett år utvärderat att fukten inte stiger över kritiskt nivå först då hade jag lagt om taket med ny råspont/duk och tegel/plåt.

Nu är detta min tanke om detta och det finns folk här som är kunnigare än mig.
 
Tack för svar.

Hmm, det låter ju inte så muntert att det kan vara så illa. :/ Så det lär krävas ett nytt tak då.
 
F
Det här brukar uppkomma på grund av att varm och fuktig luft från bostadsdelen tar sig upp i den kalla vinden. Kall luft kan inte binda vatten lika bra som varm luft, så när luften kyls så måste tillslut vattenångan i luften ta vägen någonstans (daggpunkten är nåd = 100% relativ luftfuktighet. Det är förövrigt så moln bildas också). Vattnet fälls då ut på den kallaste ytan först vilket allt som oftast är råsponten. Och när det är blött en längre tid och lagom varmt så börjar mögelsporerna som finns i luften mer eller mindre överallt att börja växa.

Så byter du bara taket så har du nog ny mögelpåväxt inom kort.

En av lösningarna är att se till att inte inomhusluften kan ta sig ut på vinden vilket är lättare sagt än gjort. Täta med plast och se till att ha undertryck i bostadsdelen, t.ex genom ett par strategiskt placerade fläktar så luften snarare sugs in från vinden än att den trycks ut dit.
 
Byta tak ska du inte göra förrän orsakerna är borta och/eller vindsutrymmet har lägre fuktighet.

En möjlighet är ju att installera en intelligent vindsavfuktare. Det är en styrenhet som jämför inne- och utemiljön och bara ventilerar när det är gynnsamt utifrån temperatur och RF.

Sen tror jag Anticimex kan lägga på Boracol eller liknande för att ta död på påväxten.

Men jag skriver som Lutte att det finns dom som är duktigare än mig och proffs på detta. Tycker du ska anlita någon som kan hjälpa dig med råd.
 
Håller med ovanstående - om du köper huset så kalkylera med nytt tak och att göra om isoleringen på vinden med ny tätning samt förbättra ventilationen.

Fråga till övriga - finns det någon chans att en budgetlösning kan fungera? Dvs ta bort mossan från taket, mögelsanera med klorin eller annat mögelmedel, sätta in mekanisk frånluft och en trygghetsvakt på vinden?

Är huset byggt 36 så byggde man nog inte med fuktspärr och isoleringen var nog spån, och murstocken höll vinden varmare. Möglet kan alltså vara en följd av bergvärmen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klassiskt
Gammalt hus med självdrag.
Tidigare eldning nu bergvärme och fuktproblem på vinden som resultat.
Det går inte att köra självdrag i såna hus
Bättre ventilatiln först sen nytt tak
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.