Skall borra för bergvärme och undrar hur jag som beställare kan kontrollera att firman verkligen borrat till det djup jag betalar för. Jag jobbar och kan inte var hemma när arbetet utförs.

Skall borrdjupet på något sätt ställas in i värmepumpen (Nibe F1255)?
Kan man kontrollera mängden köldbärarvätska som går åt?
- Någon som har förslag...?

Anledningen är att de som borrar verkar ha väldigt mycket att göra så här innan ROT sänks och att de är väldigt stressade med kaosartad planering och framflyttade startdatum m.m. Att jobbet utförs av ett gäng 20-åriga grabbar gör mig knappast mindre fundersam ;)
 
Tror det blir svårt att kontrollera om du inte köper en jävligt lång tumstock. Men litar du inte på firman ta in en annna.
 
Det enda jag kommer på är att loda, men det snor väl in sig i slangarna ( ? )
Mängden brinevätska kommer du inte åt, den är redan påfylld.
Du får nog ha nån hemma som håller räkning på antalet borrsegment som används.
/M
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Njaee... en fysisk mätning av borrhålet är nog lite svårt att få till. Jag tror inte borrarkillarna skulle uppskatta om jag ber dem flytta sig för att jag ska peta ner något i hålet och mäta :)

Jag var mer inne på att få att t.ex. få bekräftat hur mkt slang de har innan de börjar och hur mkt slang som är kvar när de är klara.
 
D
Är inte pem slangen märkt varje meter?
 
Jo, den är märkt, men oftast löpande, så man måste veta startsifforna :/
 
corre skrev:
Jo, den är märkt, men oftast löpande, så man måste veta startsifforna :/
Det kanske skulle fungera. Grannen är tillgänglig och kan kanske stämma av slangmärkningen innan och efter.
 
Har du så litet förtroende för firman så bör du nog anlita någon annan.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
D
Jo, men är man hemma när de kommer så kan man ju notera mäkningarna vid vändkopplingen.
 
hantverkare1 skrev:
Har du så litet förtroende för firman så bör du nog anlita någon annan.
Problemet är att borrningen tas in av VVS-firman så jag kan inte påverka vem som borrar. VVS-firman har jag förtroende för men det verkar vara lite "vilda western" bland de som borrar just nu.
 
Enda sättet jag vet är att hålla koll på markeringarna på slangen. De är ju bara be att få vara med vid slangsättningen (eller någon som representerar dig).
 
Lej in en pensionär som sitter och räknar borrstål.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Excel
Hade samma problematik som dig för ca 2 år sedan. Jag frågade hur lång varje borrstål var och räknade antalet när borrgubben tog upp borren ur hålet. Be någon bevaka detta åt dig.

Utöver detta stod det hur lång slangen var, i mitt fall var den 230 meter och han kapade bort 3 meter som han lämnade. Alltså borrades det 227 meter.

När du ändå borrar kan du borra 30 meter extra. Kostar lite och du kan byta till en effektivare pump om 20 år utan att oroa dig för att hålet inte räcker.
 
Y
Månskensbonde som jag är så tar jag skördegran i syntet, knyter fast ett tungt verktyg och släpper ner i brunnen tills det slutar dra sig neråt. Drar upp och lägger i långa sträckor på gräsmattan/vägen och viker ihop snöret några gånger, sen mäter längden med tumstocken * antal vikningar. 395kr för 300 meter:
http://www.granngarden.se/Sortiment...g/Skördeprodukter/Skördegarn-Syntet/p/1164743

Sen om ni verkligen vill få ut mest av borrhålet så finns det alternativa "turbo" slangar som borrfirmorna troligen inte vet om utan det får man isf begära att dom köper in.
http://www.muovitech.se/?page=products&category=Energikollektorer&id=1
 
Redigerat:
....om man försöker loda, inte fasen lär man väl få ner något ända till botten. Måste ju med garanti fastna i slangen på vägen ner...

Turboslangen kan ju verka som en bra ide, men den som har ett för grunt hål är inte hjälpt av den. Finns inte energin att hämta så är det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.