H
Hejsan.
Tänkte starta en tråd här då jag tänkt renovera det gamla slakthuset som står på tomten. Det jag vill ha ut av det är att få lite tips, idéer smakråd. Vad som helst egentligen. För tillfället är planen att göra ett litet snickeri med tillhörande "man cave" dvs ett mysigt musik-/vilo-/gäst-/atelje-rum.

Huset är byggt på 1920 talet av slaktaren Mattson som köpte marken det står på för 400kr. Eftersom det rörde sig om så mycket pengar så gjordes en avbetalningsplan på 50kr/år.

I dagsläget används det som förråd och har så gjorts sedan det slutade vara ett slakteri någon gång för många år sedan.
Här följer lite bilder.
 
  • 20150807_183055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
20150829_161658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150919_182503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
20151019_172042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Jag började med att plocka ner taket som bestod av en salig blandning av tegel och gamla betongpannor. Planen är att lägga på ett plåttak. Tänkte mig den klassiska pannplåten som kom nån gång i början på 1900-talet. Färg alu-zink.
Tänkte även tilläggsisolera utvändigt så att jag kan få lite utvändig isolering på grunden som sticker upp ca 60cm. Invändigt tänkte jag bila upp plattan i det lilla rummet, isolera och gjuta en ny.
 
H
20151020_165005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
20151020_164936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Lite gamla krokar hänger fortfarande kvar.
 
Mikael_L
Trevligt med gamla knoppledningsinstallationer. :)

De grejerna bör du kanske inte kasta bort ... hmmm
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 2 till
  • Laddar…
Det är en vacker installation som prydnad eller för lågspänning men för tydlighetens skull. Ingen 230V på den installationen i framtiden utan dra ett modernt elsystem när du renoverar
 
Mikael_L
Mats skrev:
... som prydnad eller för lågspänning...
Och besserwissern måste bara få påpeka att det heter klenspänning (max 50V) eller svagström.

Lågspänning är upp till 1000V, sen vidtar högspänning. ;)

Men alla fattade givetvis vad du menar, så detta inlägg var bara lite allmänt kunskapsspridande ... ;) :surprised:

Och så håller jag med dig i sak, dessutom. :)
 
Läcker projekt! Jag håller med föregående, spara elen på ett eller annat sätt, det är riktigt läckert då det var hantverk på riktigt (enl mig iaf). Se bara till att det blir säkert!
 
H
Tänkte nog låta det mesta vara som det är i själva slaktavdelningen. Kanske gjuta en ny platta. Dock så finns det en gammal "blodränna" och några fina handsmidda järnringar ingjutna i golvet som är lite charmiga. Å andra sidan ska det ju inte bli något museum. Får se hur det blir. Planen är iaf att börja med det lilla rummet. Ska gå lös med spettet och se vad det är för platta.
 
Mikael_L skrev:
Och besserwissern måste bara få påpeka att det heter klenspänning (max 50V) eller svagström.

Lågspänning är upp till 1000V, sen vidtar högspänning. ;)

Men alla fattade givetvis vad du menar, så detta inlägg var bara lite allmänt kunskapsspridande ... ;) :surprised:

Och så håller jag med dig i sak, dessutom. :)
Jag läste det med spänning ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H
Golvet är uppbilat och det verkar som det blir spade och skottkärra imorgon. Får se om det dyker upp något intressant under golvet. 20151031_160809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.