Hemmakatten
Är totalt okunnig (nästan). Behöver en ny router till gäststugan/bastun. Från husets kombinerade modem/router (ny från Telia sen ½ år) går en datakabel cat5 ca 110 m till gäststugan. Tidigare satt ett Zyxel-modem där, men när jag googlar finns det typ 50-100 olika routrar från Zyxel. Har inte en aning om vad man ska välja. Vi har ett ADSL-bredband med ca 5-6 Mbit nedladdningshastighet (om det har nån bytelse). Mycket tacksam om nån kan hjälpa. Maxpris ca 1500:-.
 
Ska datorer/telefoner i gäststugan/bastun kunna komma åt datorer/NAS/nätverksskrivare inne i huset?

Vill du ha trådlöst i gäststugan/bastun?

Om ja på bägge frågorna så behöver du en accesspunkt och eventuellt en switch, eller en router som konfigureras som accesspunkt.

Tex Asus RT-N66U eller RT-AC66U, bägge kostar under 1000kr, bägge går att konfigurera som accesspunkt.
 
Hemmakatten
Ja, det är förstås en accesspunkt jag behöver. Och trådlös, gäststugan ligger precis vid sjön och jag har många gånger suttit på bryggan och surfat. Men Mathias, 199 SEK? Fungerar det verkligen, vore kanon om det gjorde? Men Alla routrar/accesspunkter verkar kosta mycket mer?
 
Den kommer fungera utmärkt i närområet vid stugan.

Det är funktioner typ NAT och liknade som kostar extra (ofta utan anledning) och lite design och marketing.
 
841an har alla funktioner som vanliga routrar har.

Den jag ställt i föräldrarnas hus har nog funkat utan omstart i två år nu (ev har något strömavbrott startat om den nångång), har inte behövt fixa något med den alls sedan installation. Prestanda finns där också, kör hemmakontor via den när städtanten är här hemma....

Förövrigt är det oftast billigare att köpa en trådlös router och använda den som accesspunkt, än att köpa en ren accesspunkt utan routerfunktioner.
 
Hemmakatten
Stort tack för tipsen, har beställt från Siba.
 
Nat ingår i nästan alla konsumentroutrar, tror faktiskt inte jag sen en enda som inte har den funktionen, men som sagt det är inget du behöver utnyttja i detta fallet.
 
Hemmakatten
Vad vore man inte utan er här på byggahus? stort tack! Och det är extra roligt och bra att svaren kommer från personer jag genom åren fått stor respekt för. (och till Andy78 vill jag säga att jag inte ens vet va NAT är, bevisar väl den lilla graden av kompetens jag har). Nåväl, nästa vecka kommer paketet från Siba, och ja, jag tror att jag klarar att koppla in den.

Och ena sonen och hans fru kommer från San Jose på besök i slutet av november så wlan i stugan är extra viktigt just nu.
 
Redigerat:
Hemmakatten
SIBA var snabba, paketet finns redan att hämta på lokala postutlämningen. Till helgen blir det installation. Det är ju så förbaskat mörkt nu (varför kan man inte ha sommartid året runt?) Även om vi på landet är vana vid ficklampor och pannlampor är det inte så lockande att snubbla ner till sjön i mörkret.
 
Hemmakatten
Nu är TPLinken installerad i gäststugan/bastun. (Ja. det var ju inte jag som gjorde det, utan maken, eftersom jag tycker allt sånt är tråkigt och inte bemödat mig att lära, (i jobbet har jag varit ansvarig för att implementera stora nordiska affärssystem men det är ju en helt annan sak ;) ) Oavsett, nu fungerar det!! Och tack för hjälpen!

PS. det är ju inte så att maken struntar i saker och ting, men han jobbar så satans mycket att jag känner att jag kan undersöka och köpa hem sådana här "simpla" saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Grattis katten, bryggsurfa, det är fina fisken det!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, bryggsurfa är bra mycket bättre än bryggsegla. ;) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.