Jag gissar att det inte behöver vara bredare än grävmaskinistens smalaste skopa.
 
Dikesbotten måste till att börja med naturligtvis vara under den nivå där det fria vattnet kommer. Schaktets höjd och jordens beskaffenhet avgör hur du kan konstruera diket mtp. rasrisker etc. Djupt dike och rasbeägna massor gör att du måste slänta diket kraftigt för att kunna arbeta i botten tex. Det normala är nog att man gör ett klassiskt V-format dike som kläs med fiberduk, dränslang i botten och sedan makadam.

Du jämnar av schaktbotten med makadam om det behövs eller om det inte är fast botten i schaktet.
 
D
sepani skrev:
Tack. Fast grus blir väl inte lika tätt som isodrän? för det måste väl stoppa vattnet?
Vitsen med isodrän är att när vattnet kommer rinnande mot dränskivan så rinner det sedan NED genom skivan och inte rakt igenom den, eftersom den är så porös. Därför samlas vattnet under själva skivan och måste ledas bort därifrån. Så i princip borde ett dike med isodrän och bra bortledning av vattnet i botten av diket fungera bra för att fånga upp vatten som trycker från sidan.

Hur det fungerar i praktiken har jag ingen aning om....
 
Nu har vi provgrävt o 1,35 ned tar det stopp, det är berg...jag skulle behöva komma ca 3 meter ned...några tips?
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Men om det är berg på 1,35m så måste väl sockeln stå på berget eller? Annars får jag inte ihop det?! :)
 
IMG_0343.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa bilder togs i provgropen. Man vågade inte gräva så nära grunden på huset eftersom den inte vilar på berget. Det innebär att den "hänger" lite löst. Nu är alternativet att gräva diket till 1,35 meter och se om det hjälper. Dessvärre är det nog så att vattnet kryper upp I källaren från ett störrre djup och "ur" berget. Men lite bör det ju hjälpa att gräva ett dräneringsdike.

IMG_0337.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ganska torrt ut men det finns lutande berg mot din tomt så borde det var den vägen som vattnet kommer. Jag skulle säga att Isodrän är bortkastade pengar och att tvättad singel (som iof är dyr) gör samma jobb om inte bättre.
Du har ju väldigt lite att förlora på att gräva ett rejält dike ned till berget brett som skopan som någon sa, dräneringsslang i botten och kanske några fler längre upp med bra fall ut från huset. Sen är det bara att hoppas att det löser problemet. Kommer vatten upp ur berget under huset så blir det svårt.... klart du kan bryta upp golven gräva men inte det billigaste precis..

Fiberduk runt singeln förstås skulle jag sagt
 
Tack för tips. Ja, nu är det faktiskt relativt "torrt" sedan mitten av augusti. Det rinner inget vatten i källaren som det dessförinnan gjort sedan jag köpte huset. Och enligt förra ägaren så har det "alltid" gjort det. Det som inte stämmer riktigt är att det nu alltså "slutat". Ska bli intressant att se om det börjar igen till vintern. Det som har gjorts relativt nyligen och som kan ha påverkat flödena i åsen är allt arbete med den blivande järnvägen inklusive omledning av Stensån (som jag tror (?) har gjorts helt nyligen). Tror att det får bli ett singeldike så djupt som möjligt och sen koppla på dräneringen. Att spränga är inget alternative och jag tror inte heller på "snigeldynamit" (tror jag den heter).
 
Januari 2018 kan jag konstatera att källaren fortsatt är kanontorr! Lösningen blev jättebra. Byggdes även en stödmur mot sluttningen.
 
Kul att det fungerar, men vad blev det för lösning till slut?
Blev det ett "singeldike"?
 
Det blev varianten med singeldike. Dessutom en stödmur i riktning åsen till. Men hela uteplats med tillhörande tak fick monteras ned och därefter återställas. Vattnet från diket leds runt på sidan av huset och kopplas sen på dräneringen.


Rött hus med nedmonterad uteplats och nytt singeldike samt pågående installation av en grå stödmur med en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.