VeronikaP skrev:
Vi har precis satt diskbänken under ett fönster och tänker lösa det hela på två sätt. (Så att vi kan variera sommar-vinter)
Alt.1-En jalusi/persienn, eller vad det heter, som man rullar ner.
Alt. 2- En kappa och sedan en café-gardin nere vid bänken. Iofs går vår fönsterbräda nlite nedanför bänken, så den får en naturlig plats att falla ner i.

Jättefint kök ni har valt  ;D! Vi har precis samma!
Hur går det med byggandet?
Det går framåt  ;D
Killarna har börjat att spackla väggarna och måla. Toaletten på övervåningen har numera kakel och WC på plats. Nu ska vi sätta ditt handfatet.

På måndag börjar de att lägga klinkers i sovrummet och klädkammaren på övervåningen. Målningen är nästan klar där.
Sen blir det stora jobbet: det stora badrummet.
Det blev hörnbadkar med bubbel till slut  :-/
Vi hade projekterat att bygga badkaret på plats och kakla den invändigt, men som det är på övervåningen och efter översvämningen vi hade från golvvärmeslingorna, vågade vi inte göra det.

Hur går det för Er ?


 
Sweli skrev:
Hur går det för Er ?
Tack, det går väl bra :p.
Vi ska kakla i köket, och skulle ha gjort det denna helgen. Men nu har jag blivit dunderförkyld, så det får ligga på is ett tag till.
Annars är det inte mycket kvar att greja med i köket. Förutom alla lister såklart... och alla eluttag... och ett handtag... och ;D ;D ;D
 
Kan du inte lägga upp en bild på köket?
Det vore kul att se hur ni har gjort inredningen.

Vi har också kvar nästan alla detaljer, men de kommer upp vilken dag/år som helst ;D ;D ;D

Idag är det fogning i lilla toaletten. Vit kakel som har vitfog. Brun bård med brunfog. Det är inte lätt kan man säga ;D

Använder tårtsprits ;D ;D
Enda lösningen vi hittade och fungerar kanon.

 
Sweli skrev:
Kan du inte lägga upp en bild på köket?
Det vore kul att se hur ni har gjort inredningen.

Vi har också kvar nästan alla detaljer, men de kommer upp vilken dag/år som helst  ;D ;D ;D

Idag är det fogning i lilla toaletten. Vit kakel som har vitfog. Brun bård med brunfog. Det är inte lätt kan man säga  ;D

Använder tårtsprits  ;D ;D
Enda lösningen vi hittade och fungerar kanon.
Alla lösningar är bra... Verkar pilligt!
Lycka till, det blir säkert jättebra!

Skulle kunna lägga ut bilder om jag bara hade någonstans att lägga dem...  ;)
 
Sweli skrev:
Sen blir det stora jobbet: det stora badrummet.
Det blev hörnbadkar med bubbel till slut  :-/
Vi hade projekterat att bygga badkaret på plats och kakla den invändigt, men som det är på övervåningen och efter översvämningen vi hade från golvvärmeslingorna, vågade vi inte göra det.
Översvämning från golvvärmeslingorna låter inte bra! :( Hur gick det till och hur gick det sen? ??? Kollade på er hemsida men hittade inget... Himla fint hus har ni dock!!!
 
Hemmakatten
Sweli: Det går faktiskt att köpa ett stort enkelt badkar bygga in det och lägga mosaik/kakel på insidan av det om man skulle vilja för att undvika risk för läckage.
 
Sophia skrev:
Översvämning från golvvärmeslingorna låter inte bra!  :( Hur gick det till och hur gick det sen? ??? Kollade på er hemsida men hittade inget... Himla fint hus har ni dock!!!
Lång historia men jag ska försöka berätta ändå.
På övervåningen har vi valt att ha också golvvärme. Där satt vi golvärme från Wermia Sverige. De ingår i samma koncern som Wirsbo men finns mest i Finland (där har de 95% av marknaden).  Fördelen var att golvvärmeslingorna tål mycket mera värme och är hårdare än vanliga.
Systemet går ut på att efter att man lägger slingorna, gör man remsor av golvgips och lägger mellan slingorna. Därefter ska man spackla hela golvet med betongspackel. Betong ska leda värme bättre en annan material.

Så till historien:
När våra arbetare skulle göra remsorna, har de dragit med kniven över slingorna utan att märka att de blev skadade. Wermia hittade tvår slingor som var skadade.
Efter avluftning, satte jag igång golvvärmesystemet.
Jag märkte att trycket gick ned hela tiden och fortare och fortare, trodde först att det var luft kvar i slingorna så jag bara fyllde på mera vatten  :-/
Tre veckor efter det, när vi skulle flytta in såg att det droppade vatten i köket från spottarna i taket.
Hela parkettgolv var redan lagt på övervåningen.
Vi sprang upp och lyfte bort allt golv från klädkammaren (där skadan var). Tog bort all isolering och konstaterade att det var fullt med vatten där  :'(

Vi torkade upp allt och hyrde värmefläktar och avfuktare och satt igång där, vilka stog i flera veckor.  

Kontaktade försäkringsbolaget men de kunde inte komma direkt, det skulle ta minst 2 veckor innan de kunde komma.

Så egentligen gjorde vi allt själva. Kontaktade Wermia som verkligen ställde upp och gjorde om allt jobb utan extra kostnad.
La tillbaka remsorna (själva denna gång) och spacklade golvet.

Som tur var blev det inga skador i taket i köket, det stoppades av plasten.

Detta hände förra vintern. Så golvet har stått spacklad sen dess tills nu.
Jag passade på och valde att ha klinkers i både sovrummet och klädkammaren  ;D ;D ;D
Det ska läggas nu på Måndag.

Försäkringsbolaget betalade både för vårt arbete och materialet utan några som helst diskussioner  ;D ;D ;D

Tack för din kommentar om huset  :D
 
Hemmakatten skrev:
Sweli: Det går faktiskt att köpa ett stort enkelt badkar bygga in det och lägga mosaik/kakel på insidan av det om man skulle vilja för att undvika risk för läckage.
Kanske det går men till slut tyckte jag att det var det är inte så dumt med bubblor ;D ;D ;D
Det hade varit svårt med egen tillverkad badkar.

Jag var en av de som tyckte att bubbelbadkar för med sig en massa oljud, men när jag funderade på att man behöver inte ha på den, hela tiden, tänkte jag, varför inte?
Funderar på att ha också en massagedusch som komplement.

När jag har testat badkaret kommer jag att lägga min kommentar om jag tyckte att det var värt ;)
 
Sweli skrev:
Kanske det går men till slut tyckte jag att det var det är inte så dumt med bubblor  ;D ;D ;D
Det hade varit svårt med egen tillverkad badkar.
Inga problem. Jag brukar kunna producera en massa bubblor när vi badar. Lisa brukar dock inte uppskatta det lika mycket som jag gör. Vi har sparat minst 5 papp på det.
;D

mvh
David
 
Sweli skrev:
När våra arbetare skulle göra remsorna, har de dragit med kniven över slingorna utan att märka att de blev skadade.
Hmmmm, lite klantigt? :-/ Skönt att det ordnade sig med försäkringsbolaget och att allt blev bra i alla fall.

Tycker det verkar mysigt med klinker på goven som ni har. Är för tillfället hos mamma i Spanien och här är det j stengolv i stort sett överallt. Dock ingen golvvärme. Nu är det ca. 20 grader ute, och golven upplevs väldigt kalla. ast jag tycker det är rätt skönt med svala golv just nu. Fast när man är frusen är det ju inte riktigt lika skönt, men då kan man ju ta på sig tofflor eller gå på mattor istället. Eller ha golvvärme... ::)

Ser fram emot inredningbilder sen! :D

 
Kommer snart, de har redan börjat att lägga klinkers i sovrummet.

Men jag ska lägga bilderna på ny tråd, denna handalde om gardiner i köket ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.