På vårt hus har man sänkt taket på nedervåningen vilket gör att det finns ett tomrum mellan gamla taket och nya innertaket på ~30cm. Får man lägga VP-rör/flexrör löst i detta utrymme?

Tänkte om man skulle dra nån extra el till rummen så vore det väldigt enkelt att bara skickat iväg rören på innertaket. Det finns då ingen möjlighet att fästa rören förutom vid elcentralen och rummet dit jag vill ha rören. Mellan dessa rum så skulle det helt enkelt ligga löst på nuvarande innertak. Får man göra så?
 
Nej men jag skulle ha gjort det ändå. Jag kan inte komma på någon verklig risk med det. Problemet är att det är väldigt svårt att dra ledare i slappa flexrör, och därför ska de fästas upp ordentligt.

Dra i ledare i förväg så blir jobbet mycket enklare.
 
Mikael_L
Rent föreskriftsmässigt är det godkänt att dra EKK-kabel löst där om den är dragavlastad i bägge ändar.
Det är även tillåtet att den ligger i flexslang, men ska troligtvis fortfarande vara dragavlastad.

Många ryser nog över ett sådant utförande, men det är dock godkänt i vilket fall.
 
Är lite intresserad av att KNX:ifiera huset, inte nu kanske men senare nån gång. Men då måste man fram med mer rör men det kändes väldigt trist att behöva öppna upp alla väggar alternativt riva innertaken men kunde man lägga rören löst så kändes det genast mer genomförbart.

En fördel med att ha dem löst tänker jag är att om man t.ex. skulle skruva/borrar i taket så skulle röret med stor sannolikhet bara glida åt sidan istället mot om det skulle vara fäst riktigt.
 
Kan du använda rör är det inga större problem att göra som du tänker dig, se bara till att använda bra muffar och gärna lite överarbete med tejp osv så att skarvarna sitter ihop. Flexslang kan du nog glömma om du inte kan fästa och sträcka upp den, och är den fördragen kan du lika gärna dra kabel direkt med de förbehåll som Mikael nämnde.

Som jag ser det kan du få till detta riktigt bra med förutsättningarna du beskrivit. Inget att hänga upp sig på de ibland nämnda synpunkterna från stelnade figurer med "så gör vi alltid" mentalitet. Vid en objektiv granskning är det ofta väldigt bristfällig förläggning av kanalisation i byggena det är min uppfattning baserat på de väl spridda stickprov jag ibland kommer åt att göra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Vid en objektiv granskning är det ofta väldigt bristfällig förläggning av kanalisation i byggena det är min uppfattning baserat på de väl spridda stickprov jag ibland kommer åt att göra.
Jag upplever samma. Flexslang ligger ofta löjligt löst och fritt lite överallt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Detta borde klassas som enkelledare i rör förlagda i hålrum i byggnaden. Då gäller det att beakta några saker.
Röret skall vara skyddat mot mekanisk påverkan, det borde inte vara några problem.
Röret skall ha stöd, och det ligger ju mot innertaket eller möjligtvis reglar, så det är inget problem.
Genomspikning är nog ett mindre problem i ett tak, men dra paralellt med väggen enligt normal god praxis.

Nu till nyckelfrågan. Vad händer om någon river innertaket om tjugo år utan att veta om att det ligger lösa rör ovanför. Kommer då allting att rasa och kablarna slitas av med blixt och dunder? Det här gör att Jag lutar mot att det är en olämplig metod.

Som Jag ser det är det hur du säkrar det mot fallet att någon river innertaket som är avgörande. Kan du lösa det så ser inte Jag några fler hinder, annars så rekommenderar Jag att du väljer kabel enligt Mikaels förslag.
 
En sak tycker jag är säker - dagens regler för förläggning är alltför släpphänta, de skulle behöva styras upp. Det går inte att med dagens regler veta var det finns ledningar i väggarna. Regeln om att lägga dem parallell med rummets kanter faller då man inte vet om det är detta alternativ som valts. Det kan dessutom finnas en blandning. Så vid rivning får man nog räkna med att hitta ledningar lite här o där. Ser inte hur man vid bygget ska kunna ta hänsyn till senare rivning. Det skulle till nya regler i så fall, t.ex krav på att dokumentera förläggningen.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Nja. Jag anser nog att man bör ta hänsyn till framtida risker redan vid installationen, och att man byter innertak känns som en rimligt sannolik risk att ta i beaktande.

Därmed inte sagt att TS inte kan lägga sina rör på innertaket, men han bör säkra dem mot rasscenariot på ett eller annat sätt och då anser Jag att den dragavlastade EKKn är ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Markhult
  • Laddar…
Skulle någon i framtiden riva undertaket med sån frenesi som tuktuk verkar beskriva har det nog mindre betydelse hur elinstallationen är utförd. Jag ser inget fel i det sätt TS tänkt sig om det görs vettigt, det verkar ju vara ett rejält tilltaget utrymme man har att arbeta med.
 
När blev det på modet att tänka innertak? Vad vet vi idag om vilka trender som finns om 20-30 år? Då kanske takhöjden ska maximeras igen för att rymma kristallkronor. Kanske har miljörörelsen fått sådant fotfäste att innertak försiktigt ska plockas ned med nageltång för att återvinna varje spik och bräda.
 
Byter du aldrig innertak Bo? Det gör Jag nästan alltid när Jag tapetserar eller målar om, man hinner Ju tröttna på det gamla;)

Vi gör lite olika bedömningar av risken, och det är helt i sin ordning. Det viktiga är att alltid ifrågasätta vad man gör. Det viktiga för TS är att inte lita blint på mig eller någon annan utan att baserat på de olika synpunkterna fatta ett klokt beslut. Det är visserligen roligt att diskutera huruvida ett innertak är permanent eller inte men Jag anser att TS fått tillräckligt med argument för att kunna tänka själv.

Nu ska Jag ut i höstsolen.
Frid
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
TS kanske kan beskriva konstruktionen på taket så blir det ännu tydligare om det skulle finnas några tänkbara förbehåll. Bör väl finnas någon form av ram- bärverk oavsett hur ytskiktet är beskaffat, där vilar kablage, rör e.dyl förhoppningsvis tryggt även om skivor, plattor byts. Vid större jobb som tuktuk verkar tänka är det ju en enkel sak att hänga upp elen separat när man ändå isf öppnat upp helt.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Jag hade tänkt att lämna tråden men vill bara förklara vad jag menar. I mitt tak ligger det panel skruvad/spikad mellan bärverk av glespanel. Jag skulle kunna lägga rör direkt på panelen utan stöd av bärverket. Och eftersom jag skulle kunna ha ett spann på 12 meter så skulle det sluta illa om jag lossade de panelbitarna. Men kan man gå ovanför tvärliggande bärverk med cc 60 eller till och med cc120 så har du en mekanisk säkring mot nedfall. Och med rivet gips eller panel kan du ju se rören och då får det anses vara möjligt att förutse problemet.

Ni ser, det ger resultat att upplysa om risker, så att man kan bedömma vilka åtgärder som krävs. :)

Frid igen
 
Men det låter ju inte helt omöjligt att göra så då om det skulle bli aktuellt. Har tagit en bild på hur konstruktionen för taksänkningen ser ut. (rören som ligger där är har de dragit antennkabel i av nån anledning).

Det beror väl på hur jag drar lägger rören men diagonalt måste jag nog dra på en bit av vägen och då lägger rören ändå och vilar ovanpå reglarna de satt upp så allt borde inte ramla ner om jag tar bort en takskiva t.ex.

2015-11-15 08.13.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.