D
Tycker säljare också är ganska respektlösa. Dåliga på att ta bort annonser när de är sålda och när man messar och frågar om de fortfarande har varan till salu så svarar de inte, trots att man vet att de har läst det (iMessage). Inte så svårt att skicka iväg ett "Ja" eller "Nej" väl?
 
C
DIY_freak skrev:
Dåliga på att ta bort annonser när de är sålda
Ja, det där är en klassiker - blir förbannade för att man ringer trots att prylen är såld. Men va f-n ta bort annonsen då!
 
D09
Ha ha

Kom o tänka på när jag skulle sälja en bil för 2500kr prutat och klart

Först ringer en kille och säger att han ska ha den och börjar sedan pruta. Sänker inte en spänn

Sen ringer killens syster och försöker fortsätta pruta
Sänker inte en spänn

Sen ringer killens bror och ska pruta
Sänker inte en spänn och stänger av telefonen
 
D09 skrev:
Ha ha

Kom o tänka på när jag skulle sälja en bil för 2500kr prutat och klart

Först ringer en kille och säger att han ska ha den och börjar sedan pruta. Sänker inte en spänn

Sen ringer killens syster och försöker fortsätta pruta
Sänker inte en spänn

Sen ringer killens bror och ska pruta
Sänker inte en spänn och stänger av telefonen
Värst är dom som prutar 1 minut efter att annonsen kommit upp. Varför sänka priset direkt?
 
DIY_freak skrev:
Tycker säljare också är ganska respektlösa. Dåliga på att ta bort annonser när de är sålda och när man messar och frågar om de fortfarande har varan till salu så svarar de inte, trots att man vet att de har läst det (iMessage). Inte så svårt att skicka iväg ett "Ja" eller "Nej" väl?
Ja att inte svara är också väldigt dåligt, eller att svara en vecka efteråt.
 
Fotografen skrev:
Helt meningslöst att sitta och malia med en massa tomtegubbar som bara tjötar, ska ha en miljard bilder osv. Blir aldrig några affärer men såna ändå.
Jag har gjort många affärer via mail. Pratar ogärna med okända människor i telefon.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Helt meningslöst att sitta och malia med en massa tomtegubbar som bara tjötar, ska ha en miljard bilder osv. Blir aldrig några affärer men såna ändå.
Så har jag också sagt "seriösa ringer och så träffas man direkt och avslutar" men faktum är att dom två bilaffärer jag gjort på blocket har börjat med mailkontakt. Det har varit motorstarka fd "finbilar" som legat mellan 1-200000:-.

Värst var dock att sälja en gåstol för typ 200:- säkert 15sms och 5 telefonsamtal prutning innan jag sa "ni får den". Men dom gav sig inte utan ville att jag skulle leverera stolen... där var min gräns nådd.
 
Redigerat:
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Så har jag också sagt "seriösa ringer och så träffas man direkt och avslutar" men faktum är att dom två bilaffärer jag gjort på blocket har börjat med mailkontakt. Det har varit motorstarka fd "finbilar" som legat mellan 1-200000:-.

Värst var dock att sälja en gåstol för typ 200:- säkert 15sms och 5 telefonsamtal prutning innan jag sa "ni får den". Men dom gav sig inte utan ville att jag skulle leverera stolen... där var min gräns nådd.
Blocket-troll?
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Har aldrig haft problem med blocket. Köpt och sålt en del verktyg o maskiner dyrt och billigt. Förutom när jag sålde min gamla V40 som reservbil för 2500. Visserligen funkade den att köra med. Men efter det fick jag förståelse för att vissa skriver väldigt fula annonser.
 
j-o75 skrev:
Värst är dom som prutar 1 minut efter att annonsen kommit upp. Varför sänka priset direkt?
Har heller aldrig förstått det. En del använder begreppet BVSA (billigare vid snabb affär) I praktiken är det ju tvärtom. Ofta prutmån om varan inte går att sälja på ett tag.
 
j-o75 skrev:
Jag har gjort många affärer via mail. Pratar ogärna med okända människor i telefon.
Samma! Gillar inte telefon öht.
Men! det finns verkligen olika "kulturer" när det gäller mail. En del anser inte att det är ett seriöst sätt att visa intresse och kommunicera.
 
Jag har gjort massor av affärer via blocken och mestadels utan problem. Kontakt både mailvägen och via telefon och jag tycker båda är lika seriöst men jag är noga med att använda mitt riktiga namn, skriva ordentliga mail och i allmänhet framstå som seriös.

När jag säljer tar jag inte bort annonsen förrän affären är slutförd.
 
Min första kontakt är alltid via mejl, vare sig jag säljer eller köper. Det är ett praktiskt sätt att slippa folk som bara ringer av nyfikenhet samt gallra ut de som köper djur av ren impuls. De som köper djur av mig (har bara sålt djur via blocket) ska kunna ge dom vettiga liv och inte bara ha dom ett tag för att de är gulliga eller som accessoar.

Men visst finns det irriterande saker, som säljare samt köpare som inte dyker upp på avtalad tid.
 
DIY_freak skrev:
Tycker säljare också är ganska respektlösa. Dåliga på att ta bort annonser när de är sålda och när man messar och frågar om de fortfarande har varan till salu så svarar de inte, trots att man vet att de har läst det (iMessage). Inte så svårt att skicka iväg ett "Ja" eller "Nej" väl?
Ofta när det är så, beror det på att de har lovat bort föremålet till köpare A, men ännu inte fått betalt. Om köpare A då skulle backa så har de fortfarande en öppning att sälja till dig. Om/när det dock blir affär med köpare A så bör man ju svara och säga att den är såld.
 
D
ninjaharry skrev:
Ofta när det är så, beror det på att de har lovat bort föremålet till köpare A, men ännu inte fått betalt. Om köpare A då skulle backa så har de fortfarande en öppning att sälja till dig. Om/när det dock blir affär med köpare A så bör man ju svara och säga att den är såld.
Då informerar man ju lämpligen om att man står på kölistan... För övrigt har det nu gått två veckor sedan säljaren läste meddelandet och jag har fortfarande inte fått något svar. Tror du han fortfarande håller mig på halster för att ha mig ifall köparen inte dyker upp? En tvättmaskin för 500:-... Jag tror inte säljaren väntar på betalning, det är nog kontant och avhämtning som gäller...
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.