Renoverade vår gamla släktstuga mellan 2010 - 2012. Vi började med taket och skorsten, sedan väggarna & fönster. Dvs vi bytte hela skalet, vi tilläggsisolerade även väggarna och det är jag väldigt glad för. Fönstren jag satsade på efter väldigt mkt letande blev "Rehau nordic design plus" det är ett tyskt treglasfönster av PVC med superkvalitet, ytterrutan är en sort som heter Restover och ger ett lite gammaldags vågigt intryck. De flesta gammelhusnördar avskyr dem men de är det perfekta valet om man inte har lust att skrapa färg, kitta om och måla. Och de är i mitt tycke ganska naturtrogna både på inn och utsida. Vidare valde jag Beckers Perfekt i Falu rödfärg ton. Allt för att slippa så mkt underhåll som möjligt de närmsta åren. Jag hade aldrig rivit och byggt nytt om det är ett hus som har varit i din familj under flera hundra år. Du kan aldrig få den känslan med ett nytt hus, och vem fasen tänker på andrahandsvärdet när det är en gammal fin släktklenod som skall gå i arv? sen kan du/ni spara in väldigt mkt pengar genom att riva själva, det gjorde vi. Ok det är mkt arbete men det känns jäkligt bra att ha varit delaktig med svett och muskelstyrka. Köp en gammal risig släpkärra bara och några spännband så är det bara att köra skiten till skroten. Har lagt ut några bilder här på byggahus, vill du har fler är det bara att maila på tpp@bredband.net

• Gilla
MalinDz
  • Laddar…
Lite off topic nen jag bytte alla mina fönster pga dom var bytta till 70 tals panorama fönster. Körde träfönster. Dom har setat 14 år nu. Har målat om dom en gång. Ingen skrapning behövdes utan strök bara på en ny strykning(min erfarenhet av linoljefärg är att man aldrig behöver skrapa nåt. Jag har aldrig gjort det på mina fönster eller verandor mm, skrapning hör till moderna färger). Brukar försöka olja in framförallt södersidan varje år, tar kanske 1h för alla fönster. Dvs minimalt med underhåll på snart 15år.
Jag är mycket fundersam över hur plastfönster som setat i solen ser ut om 15 år. Jag vet hur mycket plast åldras i sol samt hur mycket sol o smuts äter upp färg och det blir dassigt. Hur gör man med plastfönster då? Måla plast brukar inte fungera speciellt bra. Jag misstänker tyvärr du kommer tvingas byta fönster långt före mig.

• Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Den som lever får se..........jag fokuserar på matlagning och vindrickande. I Tyskland där PVC är mkt vanligt sitter fönstren minst 50 år. Är helt övertygad om att vår totalekonomi vilket även inkluderar arbetstimmar blir mkt lägre än för de som har träfönster. Mina träfönster som jag kittade om i bostadsrättsföreningen för fem år sedan börjar nu bli dax att göra om igen, kittet spricker tyvärr. Tror inte plasten åldras, faktiskt. Utvecklingen har kommit väldigt lång mot UV beständighet, men som sagt den som lever få se. Får väl göra en uppföljning med bilder på vår gamla släktsuga runt 2025 då vi nog behöver måla om fasaden. Kunde vara intressant!

Bra fokus :) Jag tycker det är kul att bygga så jag har inget problem att lägga visst fokus på det. Ok skulle vara intressant att se ett 50år gammalt pvc fönster som setat i söderläge. Alla får naturligtvis göra som dom vill. Jag älskar tex trä och är rädd för plast! Mitt hus hade plastpanel när jag köpte det. Den hade setat i 25år och den såg inte rolig ut. Väldigt matt i färgen. Ett annat problem var att den slagits sönder på nåt ställe. Denna panel fanns såklart inte längre att få tag på så det gick ju inte att fixa. Som gysinge göran säger underhållsfritt=går ej att underhålla. Ur ett miljöperspektiv måste trä vara mycket bättre än pvc. Aluminium fönster måste också vara bättre, aluminium återvinns ju. Sen gillar jag inte alls träfönster målade i fabrik. Dom har ett så tjockt lager färg att det blir som en plasthinna. Sen när det med tiden blir ett litet hål i färgen läcker vatten in och kommer inte ut vilket medför att fönstren ruttnar. Men som sagt detta är helt off topic så jag lämnar denna diskussion här.
P.S Viktigt vid kittning att shellacka falsen så inte trät suger upp all olja ur kittet. Kitt ska hålla betydligt längre än 5år.

• Gilla
Daggan Maggan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.