Y
Avemo skrev:
Kort svar: Med givna data och rimliga gissningar sparar du knappt 200 kr per månad på att byta från 12 till 6 minutliter på duschmunstycket. Alltså lönar det sig att byta.

Längre svar:
15 minuter gånger 12 liter per minut ger 180 liter vatten.
Säg för enkelhetens skull att du duschar i 38º och inkommande vatten är 8º. Då skall temperaturen höjas 30º.
180 kg * 4,18 kJ/kg*K * 30º = 22572 kJ eller 6,3 kWh.

Sedan kommer vad du betalar för vattnet och fjärrvärmen. Om vi gissar på 14 kr/m³ som Anders243 skriver och 60 öre/kWh så kostar duschen 0,18 * 14 + 6,3 * 0,6 = 6,30 kr. Två personer som duschar dagligen kostar då 378 kr per månad. Och givetvis halveras den kostnaden till 189 kr om du halverar vattenmängden.

För att sedan komplicera det lite så är frågan om du kommer att duscha lika länge när vattenflödet är mindre. Vidare är frågan om du i ett flerbostadshus har en debitering på faktisk förbrukning eller om varmvattnet ingår in avgiften.
Blir både fascinerad och glad när det så oväntat blev besparing redan på en månad!
Jag ska studera räknesättet sen när jag har ro i själen.

Men blir nyfiken på om övriga munstycken också är värda, för i mitt sätt att räkna så var det verkligen inte det.

  • Handfatblandar strålsamlare =Sänker ifrån 9 liter till 6 liter. Pris 60kr
  • Köksblandar strålsamlare = Sänker ifrån 10 liter till 9 liter. Pris 85kr

Enligt vattenfall så brukar varje hushåll/dag:
  • 30liter till disk (frågan är om dom räknar handdisk eller även diskmaskin?)
  • 10liter dryck/matlagning
  • 60 liter för personlig hygien, men i det bör ju dusch isf vara inräknat och då är frågan vad man spolar i handfatet.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Blir både fascinerad och glad när det så oväntat blev besparing redan på en månad!
Jag ska studera räknesättet sen när jag har ro i själen.
Det är viktigt att komma ihåg att beräkningen inte blir bättre än de indata man har. Den här gången såg det bra ut. Det behöver det inte alltid göra. Vad kostar vattnet? Vad kostar fjärrvärmen? Hur många är ni i hushållet? Hur ofta duschar ni? Jag har gissat på rimliga värden. Det finns andra lika rimliga värden som kan peka på helt andra resultat.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Y
Jo jag vet, försöker få ut datan för kvarteret men det är segt.

60 lägenheter med både ensamma pensionärer, medelålderpar och barnfamiljer, man kan nog snitta 2 vuxna per lägenhet. Vattnet kostar ~14kr kubiken likt någon nämnde. fjärrvärmen vet jag inte justnu - vi närmar nog oss det datum som dom sätter sin nya uträkning/debitering. Duschtid omöjlig att veta utan får gå på genomsnitt ifrån exempelvis vattenfall. Det är även badkar i lägenheterna men ägaren har som mål att börja ta bort badkaren.
 
Jag fick ett nyhetsbrev från min elleverantör igår. Där fanns det med en otroligt förenklad information, det enda som stod var: "Duscha 5 minuter kortare. Du sparar 400 kr per år!". Ingen mer information om hur de räknat...

Du gör det uppenbarligen alldeles för komplicerat för dig själv... Hålla på med formler och sånt...😁
 
  • Gilla
anderssonmr
  • Laddar…
Y
Polyene skrev:
Jag fick ett nyhetsbrev från min elleverantör igår. Där fanns det med en otroligt förenklad information, det enda som stod var: "Duscha 5 minuter kortare. Du sparar 400 kr per år!". Ingen mer information om hur de räknat...

Du gör det uppenbarligen alldeles för komplicerat för dig själv... Hålla på med formler och sånt...😁
Jo, fast det är ju dumt att köpa saker för många tiotusen tals kronor ifall glädjekalkyl-reklamen inte stämmer. ;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
Vem är så skitig att en dusch på mer än 10 min behövs?
Alla ungdomar tror det och även jag som oftast. Det är gött att stå i en dusch och vakna till på morgonen. Vill jag ha det riktigt skönt så ställer jag in duschmassage också.

Det fanns tidigare strypbrickor på 6,9 och 12 liter som sattes in innan munstycket. Problemet var att vissa duschmunstycke gav då svagt tryck. Jag blev då tvungen att köpa viss standardsort. Jag har tidigare använt det och 12 liter/min märktes det ingen skillnad mot standard 15iter/min. Sedan är problemet i bostadsföreningar att kunna få tillräckligt tryck så de som bor högst upp eller längst bort kan behöva speciella munstycken för att uppleva tryck i duschen.
 
Redigerat:
Loggade just en normaldusch för mig, skölja av, schampo/tvål, skölja av, balsam, skölja av, det tog exakt 3,5 min, till detta kommer 30 sek för att få fram varmvattnet.
Min fru som har långt hår ända ner till svanken har provat snålspolande munstycke, skillnaden blev att det tog dubbelt så lång tid att skölja ur håret.

Inte konstigt att det blir fuktskador om genomsnittsduschen är en kvart, det blir en timmes duschande på en familj på 4 pers.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Hur är det att duscha i så lågt som 0,1 l/s?
 
Inte meningen att kapa tråden men jag undrar hur andra upplever fenomenet med att man behöver spola länge innan man får varmvatten i duschen. Hos oss med bergvärme kan det ta ca 90 sekunder innan det är varmt nog att kliva in under strålen.
 
Till största delen är väl ledningarnas längd som ger tiden för när varmvattnet kommer fram, inte typen av uppvärmningskälla.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Y
tjatt skrev:
Hur är det att duscha i så lågt som 0,1 l/s?
Funkar bra. Fast ofta sätter man tummen för hålet och får 0.15 men det är mer för slippa ljudet ifrån att den blandar in all luft.
 
Yrrol skrev:
* Enligt vattenfall och andra undersökare så duschar folk i snitt 10-15minuter men jag tycker 15-20 känns mer rimligt.
20 minuter i duschen! Blir du inte snurken då? Hur kan du fördriva 20 minuter i duschen?
 
Äh, glöm det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Y
Tja, jag har ju kabin med stereo och discobelysning så 20 minuter är inga problem. ;)
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
- Öppna termostatkranen
- Vänta tills det är varmt
- Blöt ner kroppen och borsten
- Stäng av vattnet och rengör kroppen med borste och duschkräm
- Sätt på vattnet och skölj av
- Stäng vattnet igen
- Ev. tillkommer en hårtvätt också:
- Blöt ner håret
- Stäng av vattnet
- Massera håret
- På med vattnet och skölj ur håret

Hur mycket vatten går det då åt med denna metod?

För att få reda på hur det ligger till så mätte jag upp det idag:
Total vattenmängd för dusch och hårtvätt: 17.8 liter
Kallvattentemperatur: 12 C (Mälaren är inte nerkyld helt ännu)
Temp på duschvattnet: 34 C (trodde det skulle vara mer när termostaten står på 38...)
Så energiåtgången:
E = 17.8 * 4.18 * (34-12)/3600 = 0.45 kWh
Kostnad c:a 25 öre med dagens elpris
Inget som ruinerar en villaägare...
 
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.