J
Ja. Du köper en del av en solcellsanläggning där då sedan får gratis ström i 15 år sedan ett väldigt lågt pris därefter. Antalet kWh du får beror på hur många andelar du köper, ca 100kWh per andel. Efter 15 år ger du 15 kr andel eller ca 0,15 öre kWh.
 
J
Men är det bra eller dåligt? Varför ska jag satsa på detta när jag kan bygga eget?
 
Har inte räknat på det men en större gemensam anläggning borde bli billigare än flera mindre.
 
Alla äger inte ett eget tak i söderläge...
Och så sköter någon annan om det praktiska.
 
C
Detta med andelar var ju hett när det gällde vindkraft för några år sedan (O2 mfl.) men jag vill minnas att det svalnade betydligt när det avgjordes att man måste skatta för marknadsvärdet och inte det faktiskt priset man får betala för elen, eller vad det nu var(?)
Energirepubliken är så vitt jag kan se väldigt hemliga med vad priset blir efter skatt m.m. Den enda information jag ser är "Statlig skatt och avgifter tillkommer på din förbrukning".
 
Redigerat:
J
Jag kollade med dom i dag och det verkar som att skatten är 29 öre /kwh och för tillfället är elcertifikaten (den är nog det som är " avgifter") är 2.5öre/kwh. Sen blir det ingen moms på den biten ju, så det blir på plussidan också.

Blir det billigare än att ha egna solceller på sitt tak? Jag tycker det vore skönt att slippa allt krångel med saker som jag själv måste fixa om det ska upp på mitt tak.
 
Om dom sitter på ditt eget tak så förbrukas ju en viss del ström redan i ditt eget hus, den går därför inte genom elmätaren och ut på nätet till försäljning = ingen skatt att betala.
Än, kan sägas, när myndigheterna ser att nog många har solceller kommer dom väl kräva att mätningen ska sitta direkt vid solcellerna. :(

Jag antar att det är bekvämt att slippa rådda med allt om det ska upp på ens eget tak. Men det går väl att köpa ett färdigt paket, monterat och klart, det gjorde en kollega till mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.