Hej Ska sätta in en kamin och frugan vill att den ska stå på klinkers... Har kollat lite på golvkonstruktionen och det är 25mm parkett (dvs några mm parkett och sen resten spån) under detta så är det frigolit, flytande golvkonstruktion. Det finns alltså inget spångolv under som jag kan lägga gips på och sen kakla. Så... jag har funderat på om det är möjligt att fräsa ner ngn cm i parketten så att det bygger lagom med 6mm renoveringsgips och sen kakla ovan på detta. Finns det ngn som har gjort ngt liknande? Tips, ideér?
Johan
 
Är ingen expert inom området, men att bara fräsa ned ngn cm i parketten är nog inte att rekommendera. Såga bort hela parketten där kaminen skall stå. Armera, flytspackla och sen kakla. Bygger det högre än parketten så kan man ju sätta list runt.

Kaminer väger ju en del, speciellt om de har skorsten som sätts ovanpå.
 
Misstänker att det finns en träram under då det sen huset byggdes har stått en öppen spis, jag ska alltså byta ut en öppen spis till en kamin
 
Du skulle också istället för gipsen kunna lägga en aluplåt och klinkra på den då bygger ju inte den mer än 2 -3 mm.
 
Ser att det var ett tagsedan denna tråd var aktiv men provar ändå.
Jag ska lyfta min kamin och tabort befintligt fuktskadad parket och lägga klinker under.

Räker det om jag lägger en renoveringsgips (6mm) och sedan fix och klinkers direkt på spånskivan som ligger under parketen?
 
Vi sågade bort parketten, la en masonitskiva på spånskivan och sedan fix och klinkers direkt på det. Det funkar bra
 
Vi tog masonit dels för att vi hade det hemma och dels för jag hört att gipset kan vittras sönder av värmen, vet dock inte om det stämmer.
 
Masonit är ju inget som rekommenderas under klinkers då den är av trä.
 
Mineritskiva menade jag förstås! Skrev fel :p
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.