Jag är lite nyfiken på vad ni har fått för ersättning för att hustillverkaren ska få använda ert hus som visningshus när det är klart?
 
MrPlow skrev:
Istället för att skapa en ny tråd kan man posta i befintliga trådar. Och förhoppningsvis få nya svar där.
Om dom senaste trådarna är 8 år så tyckeri alla fall jag att det är motiverat med en ny.
Jag skulle nog försöka få ett bud först så att man har något att utgå ifrån.
 
  • Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Hjältevadshus erbjöd oss liggande panel och en braskamin för tre visningar på ett av deras Spira-hus. Men eftersom vi sen valde en annan tillverkare vet jag inte hur mycket mer vi hade kunnat pressa.
 
  • Gilla
xmaskenx
  • Laddar…
Jag har rensat lite här. Det är helt ok att starta en egen tråd, fastän ämnet har diskuterats tidigare.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att eksjöhus ger 500 kr/visning när de faktiskt blir av och inte rabatt innan.
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
tittibitti skrev:
Jag tror att eksjöhus ger 500 kr/visning när de faktiskt blir av och inte rabatt innan.
Vi har fått höra att de ger 5000kr/visning...
 
tittibitti skrev:
Jag tror att eksjöhus ger 500 kr/visning när de faktiskt blir av och inte rabatt innan.
Det måste väl vara fel? Finns det någon som går med på en visning i sitt nya hus för 500 spänn??
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi var på visning, jag är nästan säker på att de sa att de fick 500:- men det är väl rimligt med tanke på att vi kom två personer i typ 20 minuter. 5000 låter mer som en ersättning för en större visning. Sorry jag var lite otydlig. Men jag kan ha fel :cool:
 
Vi byggde med Eksjöhus, blev klara för 3,5 år sen och har sen dess visat vårt hus för andra som funderat på att bygga samma husmodell (Rönnäs) ca 10 ggr.

Ersättningen från Eksjöhus har varit 1000kr per gång. Oftast är de som vill titta här ungefär en timme, man pratar om allt möjligt i och kring bygget och det är en trevlig stund. Ofta är de som håller på, eller funderar på att bygga väldigt tacksamma över att få komma och titta och ställa frågor så de har med sig en present själva också.

För egen del tycker jag det är trevligt med lite besök, och man får perspektiv på sitt eget boende med tiden.

Vi fick inledningsvis frågan av vår kontakt på Eksjöhus om vi kunde tänka oss det då vår modell var ny och det inte fanns så många exempel. Sen har andra säljare från andra kontor kontaktat oss när de haft egna kunder som varit intresserade av husmodellen, eller att folk här på forumet har tagit kontakt med mig direkt. Då har jag ställt upp ändå, och när Eksjöhus i efterhand fått veta att vi visat huset för folk som varit i kontakt med Eksjöhus så har de ändå betalat ut ersättningen trots att det inte kom via dom själva så att säga.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
P
Ämnet är väl inte helt okontroversiellt? Hur skall man som blivande husköpare värdera det faktum att den som visar huset har ekonomisk ersättning från tillverkaren? Knappast en oberoende referens? Hur besvarar man frågor kring det som var mindre bra med husleverantören? Mörkar? Berättar sanningen? Vad tycker i så fall hustillverkaren om det? Hustillverkarna har ofta en länk på sin hemsida till "nöjda kunder". Här berättar kunderna om hur nöjda de är med hustillverkaren. Vad de dock inte berättar är att de erhåller ekonomisk ersättning från hustillverkaren. Sen funderar jag på hur man redovisar dessa inkomster? 10 visningar på ett år är 10 000. Tas de upp i självdeklarationen? Hur redovisas detta hos hustillverkaren? Det är ju trots allt en tjänst som utförs för husleverantörens räkning.
 
Den vanligaste frågan man får är alltid, utan undantag, "har det varit några problem?" Tätt följt av "Finns det något särskilt man ska tänka på?" Eller "lyckades ni förhandla om priset?"

Jag kan inte svara för hur andra gör, men tusenlappen i sig är inte värd särskilt mycket i sammanhanget, och den gör mig definitivt inte lojal gentemot Eksjöhus. Med tanke på värdet för dom att få visa upp ett färdigt hus för potentiella kunder tycker jag snarare det är en låg summa i sammanhanget.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Asson skrev:
Hjältevadshus erbjöd oss liggande panel och en braskamin för tre visningar på ett av deras Spira-hus. Men eftersom vi sen valde en annan tillverkare vet jag inte hur mycket mer vi hade kunnat pressa.
Det var generöst tycker jag. Dock kan jag tycka att det skulle vara jobbigt att ha massa löst folk springandes hemma.
 
Östlund skrev:
Det var generöst tycker jag. Dock kan jag tycka att det skulle vara jobbigt att ha massa löst folk springandes hemma.
Jo, det är det "omaket" jag skulle säga att ersättningen är för i första hand.
 
Vi fick vad jag minns inget när vi byggde Eksjöhus i Knivsta via den legendariska säljaren Jan Ag*****n som numera lyckligtvis verkar ha fasats bort från företaget... Men jag minns att vi själva skulle titta på ett visningshus i Alsike hos en familj som måste varit färgblinda: Schakrutiga golv, röda köksluckor, gröna tapeter och som topping totalt ostädat + att de var griniga när vi kom :)

Kan säga att det här var mer än 10 år sedan men om jag hade byggt nytt igen hade jag minst krävt en braskamin eller skortensmontering för att ha visningar i mitt nybyggda hus. De flesta är trevliga som kommer men vissa drar, trycker och sliter i saker för att "kolla", som de säger. Så mitt tips är att vara med på visningarna för att ha koll.
 
  • Gilla
Hus-Bonden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.