Vid offertbegäran kan det vara bra att kräva att följande punkter ska ingå:
alla bilkostnader, resekostnader, restimmar, eventuell maskinhyra och hyra för eventuell container, bränsle. Annars kan dessa saker oväntat dyka upp på slutnotan.
Kom överens om bortforsling av sopor.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Kom överens om bortforsling av sopor.
Detta är ju typiskt en sådan sak som beställaren själv kan göra om han vill komma ner i pris.
 
Vissa skriver att du skall välja billigare material göra arbetet själv osv. Kanske är hantverkare som skriver. Det är inte att pruta det är att förminska omfattningen. Typ oj vad dyrt men bwm. Jag tar skodan istället. Hurra vad billigt det blev.

Att pruta. Eller förhandla som det egentligen är är proffsigt och ej pinsamt. När b2b gör affärer då förhandlas det alltid och förväntas för att få en så bra affär som möjligt.
 
roland53 skrev:
Detta är ju typiskt en sådan sak som beställaren själv kan göra om han vill komma ner i pris.
Detta har inget med att pruta att göra.
 
MathiasS skrev:
Detta har inget med att pruta att göra.
Har jag heller inte påstått men TS vill ju i förlängningen ha ett lägre pris.

Då får man gå ner på material kostnaden eller arbetets omfattning.

I andra trådar är många eniga om att man får vad man betalar för. Det är ju inte så att hantverkaren väljer att sätta blodpudding på middagsbordet varje dag för att han tycker synd om kunden och underprissätter av den anledningen.

Men visst ska man ta upp diskussionen om priset om man av någon anledning tycker att det är för dyrt.
Jag tycker mig läsa in mellan raderna att TS gärna vill anlita den lokale hantverkaren med utmärkta referenser. Det är förmodligen en hantverkare över medel och då får in mycket jobb och kan därmed prissätta sig själv därefter.

Det finns ALLTID någon som kan/vill göra det billigare men man ska kanske fråga sig själv var dom tänker pruta, på materialet eller slarvigt utförande. Risken finns alltid.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det finns också många trådar där TS betalar över hundra tusen för badrum och resultatet är skit. Det finns sällan likhetstecken mellan god kvalitet och högt pris.
Jag tycker TS skall försöka förhandla om priset. Går inte det så gör inte TS bort sig som någon skriver.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Går inte det så gör inte TS bort sig som någon skriver.
Jo, om TS "hotar" med att han har en lägre offert, men inte har det, och sedan ändå beställer av den hantverkare med offerten till begärt pris. Då har han gjort bort sig rejält enligt min mening.

Om han prutar med ett annat ingångsläge tex min budget tillåter inte... etc då är läget ett annat.
 
I våras hade jag minikurs i förhandlingsteknik med min dotter. Vi stod i cykelaffären och skulle köpa en kickbike.

Det fanns bara ett skyltex kvar och jag föreslog, i utbildningssyfte, att vi ber om en hundralapp i rabatt (10%). Dilemmat uppstod förstås när vi då också måste vara överens om att lämna affären utan cykel om vårat erbjudande om reducerat pris inte accepterades av affärsbiträdet. Min dotter var synnerligen tveksam till att riskera att bli utan cykel denna dag, men tillslut enades vi om exit-kriterier och mål med vår förhandling.

Som tur var accepterades vårat anbud och sagan fick ett lyckligt slut. Fan vet hur det annars slutat.
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 2 till
  • Laddar…
Roland 53. Jovisst om. TS hotar och bråkar etc gör han bort sig. Det har dock aldrig rekommenderats. Du tolkar in lite väl fritt som inte gagnar TS. Du måste väl förstå att hot otroligt sällan är bra sätt att inleda samarbete på. Ts gör det säkert.
Läs tråd 13 så får du en nyanserad och utförlig beskrivning hur det bör göras.
 
MathiasS skrev:
Bra?

Det du kan vara säker på är att du betalat ett högt pris, annars finns inte denna flexibilitet. Antagligen rätt ordentligt för mycket också. Men, det är ju inget fel med att betala extra för "bra service".


....och allt som ingår kostar något.....
Nej! Vi begärde in andra offerter. Han som vi till sist anlitade var så avsevärt mycket billigare än de andra att vi tvekade om vi vågade ta honom. Vi tänkte "Nånting lurt måste det vara". Men det var inget lurt. Han är den bästa hantverkaren som vi någonsin anlitat.

***

"Problemet" för mig i badrumsdelen är att jag förmodligen väljer det här företaget även om de inte går ned i pris. Då har man - precis som någon var inne på - ett sämre utgångsläge jämfört med om man verkligen är beredd att säga "tack och adjö". Det känns inget bra att stå och gnälla, och sedan säga "Okej då...". Jag försöker istället hitta ett vänligt och konstruktivt sätt att förhandla. Många fina tips i tråden.(y)

En av flera delar i offerten är servicebil, typ 400 kronor per dag. Det blir några tusen eftersom arbetet är omfattande och kommer att pågå några veckor. Kan detta vara en punkt som man ta upp en diskussion kring?
 
MathiasS skrev:
Detta har inget med att pruta att göra.
Det är sant att själv åka på tippen inte har med prutning att göra men det kan användas vid prutning att man gör vissa saker själv.
Företag får ofta även betala mer på tippen än du som privatperson samt så krävs det administrativt arbete för företaget att köra till tippen allt från kontroll av leverantör (tippen) hur de hanterar sopor om du har kvallitetssystem till att skriva och registrera körordrar enligt gällande lagstiftning samt i övriga regler kring hantering som företag omfattas av till bokföring av avgifter.
Beroende på projekt kan det vara en enkel besparing att själv hantera avfallet.

Prutning görs med känsla och hur man prutar beror på motparten, jag går på känsla när jag prutar och taktiken bestäms efter motparten och vad det är jag prutar på.
En hantverkare som upplever att de får lite betalt kan slarva med argument som att det är det kunden betalat för.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
I våras hade jag minikurs i förhandlingsteknik med min dotter. Vi stod i cykelaffären och skulle köpa en kickbike.

Det fanns bara ett skyltex kvar och jag föreslog, i utbildningssyfte, att vi ber om en hundralapp i rabatt (10%). Dilemmat uppstod förstås när vi då också måste vara överens om att lämna affären utan cykel om vårat erbjudande om reducerat pris inte accepterades av affärsbiträdet. Min dotter var synnerligen tveksam till att riskera att bli utan cykel denna dag, men tillslut enades vi om exit-kriterier och mål med vår förhandling.

Som tur var accepterades vårat anbud och sagan fick ett lyckligt slut. Fan vet hur det annars slutat.

Lyssna på de här, och Mathias tidigare, visdomar. Förhandlingsteknik är en egen konstform och det kräver mycket kunskap och erfarenhet för att utföras på ett bra sätt.

Jag gav ett konkret tips på hur man kan förhandla i TS situation, men berörde inte helheten. Jag nämnde inte heller att det är svårt att förhandla och ifrågasätta priser om man inte riktigt kan området man förhandlar om.

Men man kan ofta prova att be om ett lägre pris även om man faktiskt är beredd att betala det erbjudna priset, det är inte ovanligt att man får ett lägre pris. Om säljaren föreslår ett lägre pris så föreslår man sedan själv en lämplig prisreduktion till (det första erbjudandet är sällan det sista). Får man ett blankt nej så kan man hitta på något svepskäl till att acceptera det (typ ringa partner och kolla om det är okej).

Ibland får man också ett "stick och brinn" som svar, har hänt någon. Fast då har det oftast handlat om ordentliga prutningar.
 
MathiasS skrev:
Ett synnerligen märkligt råd baserat på den information som lämnas i tråden. Jag förstår att du är hantverkare själv.

Med tanke på att spridningen på offerter någon tar in för ett jobb kan vara över 100% av beloppet är det helt orimligt att agera på detta vis.

Skaffa en uppfattning om marknadens pris på tjänsten via ytterligare offerter.
Jämför och normalisera anbuden så att äpplen jämförs med äpplen.
Identifiera varje leverantörs styrkor och svagheter ur ditt perspektiv.
Förhandla!
Bestäm dig för vilka alternativ du har och hur du prioriterar leverantörerna.
Använd andra jämförbara offerter som murbräcka
Ska du förhandla priset, var beredd att ta ditt alternativ.
"Du verkar vara en seriös leverantör och det är jag beredd att betala mer för, men jämfört med andra likvärdiga leverantörer är ditt pris för högt. Jag vill betala X"

Tänk på att hos en seriös hantverkare som inte bara hittat på prislappen, är prutmånen antagligen rätt begränsad.

Förhandlingsteknik är en konst att bemästra, men på hobbynivå kommer du rätt långt bara genom att be om ett lägre pris....
Har du själv läst informationen i tråden?
TS har ju redan tagit in flera offerter. Han har granskat dem noga. Fattat tycke för de som verkar mest seriösa, och ligger bra till i pris (om än inte bäst).
Han har alltså mer eller mindre klart för sig vilka han helst vill anlita. Men han vill självklart få ner priset lite.

Snack om att man "minsann fått billigare offerter" tas ofta med en klackspark. Det är ju mycket lätt att säga. De flesta tänker dessutom, att då kan han väl välja de billigare "om de nu är så jävla bra och billiga". Det är inget bra argument, för att få igång en förhandling.
Som kund, tänker man ofta lika dant. Dvs. att man blir ganska negativt inställd till byggare/säljare som är "omöjliga" att diskutera med.
 
Villa vista skrev:
Roland 53. Jovisst om. TS hotar och bråkar etc gör han bort sig. Det har dock aldrig rekommenderats. Du tolkar in lite väl fritt som inte gagnar TS. Du måste väl förstå att hot otroligt sällan är bra sätt att inleda samarbete på. Ts gör det säkert.
På tal om att tolka fritt, vem har nämnt ordet bråka? :wow:

Om man i en förhandling säger att tex att om jag inte får ner priset XX kronor så tar jag en annan offert istället kan ju tolkas som ett förtäckt "hot" men inte i brottslig mening.
Om jag då inte har en annan offert utan tog till en s.k "vit lögn" som någon föreslog tidigare och om man ändå beställer till ursprunglig offert om man inte fick sin vilja igenom. Det är detta som jag argumenterade mot att man gjort bort sig rejält. Alltså att ha en vit lögn om annan offert med i förhandlingsspelet.
Tydligen har inte TS detta problem om han har ett antal verkliga offerter.
 
Själv prutar jag bara i lägen där jag inte har något att förlora. Där ett nej inte betyder att jag går utan varan jag vill ha, eller att det blir dåliga relationer med den som ska utföra något åt mig. Bra relationer är A och O när du ska ha hantverkare hemma. Med det sagt prutar jag ofta, eller förhandlar ska man väl säga.

Det finns två olika sätt att skaffa sig kostnadsfördelar. Det ena är ett sänkt pris. Då gör jag enligt följande.

Bjud hem den, eller de, som du kan tänka dig att gå vidare med. En i taget naturligtvis. Gå igenom offerten steg för steg. Titta på exakt omfattning mm. Fråga om priset de lämnat är priset de tänkt sig gå med även om de står emot en likadan offert med ett lägre pris. Med andra ord, "vad är ditt sista pris" som det brukar heta vid Blocketförhandlingar.

Det ska framstå tydligt att samtalet ni har en slutförhandling med de sista två eller tre offererande företagen, även om det bara är ett kvar. Då får ni snabbt en bild av ifall de har marginaler att jobba med. Inget som sägs på mötet ska vara definitivt. Säg att du återkommer med beslut om vem du väljer efter det att företaget fått tid på sig att se över sin offert.

Sätt nummer två är att gå till den du vill ska göra jobbet. Påtala att de kommer starkt rekommenderade och att du vill jobba med dem. Du tycker dock att deras pris är i överkant, men du kan tänka dig att betala begärt pris just för att de är så starkt rekommenderade. Du kommer ha väldigt höga förväntningar på tidplan, kvalitet och servicenivå mm.
Det är inte alltid dt fungerar, men ofta slipper man alla små irritationsmoment under en entreprenad, eller konsultuppdrag mm efter det samtalet.

Allt flyter på och det blir sällan merkostnader som annars kan tillkomma om ett företag känner sig pressade ekonomiskt i ett projekt. I slutändan kanske till och med blir billigare än att sänka totalpriset några enstaka procent och få försenat projekt, tilläggsfakturor för småjobb, inställelsekostnader mm.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.