Hej,

Planerar att köpa denna bostadsrätt som är relativt stor för att vara en 1:a.

Tanken är att flytta köket till varagsrummet och göra en köks-ö där inne.

Om jag rent byggtekninskt löser detta borde väl lägenheten räknas som en 2:a. Sovrum och kök + vardagsrum?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, 2 r o k betyder ju faktiskt "två rum OCH kök.
 
Vet var avloppsstammarna går i badrummet?
Hur mycket skåp och vitvaror tänkte du ha?
Har du mått på det stora rummet?

Enklast är sannolikt att ha ho och eventuell diskmaskin mot väggen till badrummet.
Du kommer utöver vatten och avlopp sannolikt behöva ytterligare eluttag i det nya köket.
Tänk på att köpa tysta vitvaror.
Kolla med brf styrelsen om det är ok att bygga om som du tänkt, de behöver godkänna din ombyggnad.
 
Två rum med kokvrå kunde du möjligen kalla det. Om begreppen är lagstadgade på något vis vet jag inte, men jag förutsätter att de flesta förväntar sig tre separata utrymmen om det skall kallas för två rum och kök.
 
1. Ingen kommer kalla den för en 2:a med kök.
2. Att flytta kök i BRF kommer du troligtvis få väldiga bekymmer med. Vad finns under din lägenhet? Avlopp och annat som ventilation blir bekymmer.
 
Gjorde exakt samma i en lägenheten som var liknande din, för typ tio år sen.

När min dåvarande sedan sålde lyan kunde inte mäklaren med gott samvete kalla den för en tvåa med kök :) Men det verkade inte köparna bry sig så mycket om dock. Är beteckningen två rum och kök viktig för dig får du nog smälla upp en innervägg i vardagsrummet som avgränsar köket.

Att flytta köket var det dock inget större motstånd mot i föreningen. Vi ledde avloppet via (och igenom) väggen och byggde in det så att det blev en lång hylla längs ena väggen. Det ser dock svårt ut med din planlösning. Det hade underlättat mycket om vi hade fått dra avloppet till badrummet, men det var inte godkänt.
 
Det blir definitivt en tvåa om du gör sovrum av köket, sen skulle mäklaren förmodligen kalla det någonting i stil med "Tvåa med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum". Men räkna med att det blir en stor renovering, du kommer behöva blåsa ut mer eller mindre hela lägenheten, i värsta fall även badrummet.

Om lägenheten ligger bra till (typ inom närförort till Sthlm eller bättre) är dock min gissning att du kan räkna hem det utan större problem.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Det blir definitivt en tvåa om du gör sovrum av köket, sen skulle mäklaren förmodligen kalla det någonting i stil med "Tvåa med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum". Men räkna med att det blir en stor renovering, du kommer behöva blåsa ut mer eller mindre hela lägenheten, i värsta fall även badrummet.

Om lägenheten ligger bra till (typ inom närförort till Sthlm eller bättre) är dock min gissning att du kan räkna hem det utan större problem.

Precis så har jag för mig att mäklaren uttryckte det. Och de som kom på visningen kunde nog inte brytt sig mindre om det var en tvåa med kök eller en lägenhet med två rum och ett kök i det stora vardagsrummet :)

Som kontrast till skribenten ovan kan jag säga att det inte blev alls så mycket jobb. Vi blåste inte ut ett skit och prislappen hamnade väl på 80k inkl vitvaror. Vi monterade upp skåpen, drog rören utanpåliggande och byggde sen in dem upp till brösthöjd där vi la ett smalt hyllplan av valnöt. Svårt att förklara, men det blev väldigt fint.

Men för nästa köpare kostade köket säkert det femdubbla. Detta är dock i centrala Malmö.
 
Min pappa bodde i en liknande lgh, dvs ett sovrum och ett gemensamt kök/tv rum (litet).. kallades liten tvåa av hyresbolaget. Men vad de egentligen kallas är oväsentligt ju, alla vet vad de letar efter och bryr sig mindre om vad både mäklare och hyresbolag kallar det ju :) Gillar man lgh tar man den (köper den) punkt slut..

Skulle inte tro att den blir värd mer i pengar för man kallar den nått speciellt (tyvärr), gör renoveringen bra bara så blir det nog bra i slutänden.. (y)

PS - Kom ihåg och kolla noga med brf innan du sätter igång..ibland har de så konstiga regler och krav!

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.