Jag har ett hus från 1968. På taket finns stege som ligger på taket. Stegen ligger på plats genom ett överhäng över taknocken längst upp. Detta ä mycket praktiskt eftersom man kan lyffta över stergen till andra sidan om man behöver åtgärda något där.


Förra veckan kom sotaren. Då sa han att reglerna var att stegen skulle vara fäst i taket i över och underkant. Han hade dessutom en kontakt som kunde göra detta. När räkningen kom var det en notering om att takfäst stege saknades.

Krävs det att takstegen på ett gammalt hus skall vara fäst eller är det så att han drar en vals?
 
Redigerat:
Titta på sidan 17, överst.

http://www.taksakerhet.se/wp-conten...tryck_slutkorrektur_sep-2015-slutversion2.pdf

Detta är en sammanställning av branschreglerna. Sotaren kan mycket väl hänvisa till detta och vägra sota.

Har du betong eller tegelpannor på taket? Ersätt isåfall den "fasta" stegen med lösa steg som krokas i läkten under pannorna. Det är ett enkelt jobb som du kan göra själv, steg finns på närmaste byggvaruhus, antagligen billigare än att få hjälp av sotarens kompis.

....eller så kan du förstås skaffa fästdon för din stege och dra fast det, inte så komplicerat det heller...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
S
Fattar inte hur du kan ifrågasätta hans säkerhet? En överhängd stege är förvisso ingen omedelbar fara men olyckan visar sig mycket lättare än på en fäst stege. Han spenderar en stor del av sitt liv på folks tak, det minsta man kan göra är att se till att det är säkert nog...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag ifrågasätter inte hans säkerhet utan undrar om hans påstående stämmer. Dvs att reglerna är sådana att alla stegar måste vara fästa och att man måste bygga om om man har stege med överhäng. För det är precis som du säger ingen fara med överhäng. Stegarna har varit fästa så på tak i decennier.
 
SueCia skrev:
Fattar inte hur du kan ifrågasätta hans säkerhet? En överhängd stege är förvisso ingen omedelbar fara men olyckan visar sig mycket lättare än på en fäst stege. Han spenderar en stor del av sitt liv på folks tak, det minsta man kan göra är att se till att det är säkert nog...
Givet referensen till att "min kompis kan fixa detta" samt det i allmänhet helt godtyckliga tyckandet från sotarskrået kring diverse saker gör att det är helt rimligt att kontrollera att påståendet är korrekt.....
 
  • Gilla
AORster och 3 till
  • Laddar…
S
Ber om ursäkt för den aningen taggiga tonen i tidigare inlägg, men alla sotare vi har haft har varit kanonbra och min erfarenhet säger att dom nästan aldrig klagar på något som har med deras säkerhet att göra, även när dom borde.
 
  • Gilla
Gebex
  • Laddar…
C
Har iofs aldrig heller sett en sotare som t.ex. använder sele när de borde. Ett felsteg så är det garanterat godnatt, så sådär jättesäkerhetsmedvetna verkar de ju inte vara.
 
MathiasS skrev:
Titta på sidan 17, överst.

[länk]

Detta är en sammanställning av branschreglerna. Sotaren kan mycket väl hänvisa till detta och vägra sota.
Där stod det mycket tydligt vad som gäller "Befintliga takstegar som enbart är infästade upptill eller hänger över nock tillåts ej."

Då får jag fixa detta.
 
Dra fast den med några spännband nästa gång då sotaren kommer. Gnölar han då så byt spännbanden till något annat, typ skruvfästen man kan bulta fast stegen i, osv. Tillslut måste ju sotarn vara nöjd och det viktiga är att sotarn inte druttar ner.
 
Jag åkte på samma sak.
Sotarn krävde genomgående bult till att fästa stegen.
 
Fick den anmärkningen för 2 år (?) sedan, gjorde ingenting åt det. Vid senaste tillfället för två veckor sedan kom det upp igen. Denna sotare tyckte emellertid att det var bra att det inte åtgärdats för han föredrog ändå originallösningen...

Edit: Fick dock pröjsa 150 extra för att jag glömt ställa fram en stege. Var bra timlön för honom att hämta sin egen från bilen, tog säkert 30 sekunder. Men men får skylla mig själv i det fallet såklart.
 
Redigerat:
Låter som att sotarskrået har hämtat lite för mycket inspiration från Ryanair :(
 
...jag behöver inte fundera på varför jag sotar själv iaf.......
 
Nu har sotarens kompis fixar detta.

Jag hade svårt att hålla mig för skratt när sotarens kompis gick omkring på taket (alltså på pannorna och inte stegen och undrade vad problemet var.

Han hade dessutom på sig foppatofflor när ha gick omkring på taket.

Men nu skall stegen vara fäst :D
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Klart man går på pannorna och inte på stegen, där kan man ju vricka fötterna. Helt livsfarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.