Avslutade idag mitt staketprojekt. Ser det tokigt ut med nockpannor på ett trästaket?

Skall man hålla sig till en överliggare i samma som planken?

Vad tycker åsiktspanelen??


Kan tänka mig att en klätterväxt skulle lätta upp intrycket.

Staketet står i riktning norr/söder med huset som skuggar från söder. Således kommer det bara sol en kort tid på morgonen från öster.

Vilken klätterväxt skulle kunna passa ? Växtzon 1.

Man kan väl inte ha en sådan tur så det finns en städsegrön, blommande växt med lite ljusbehov som inte blir bautastor som fullvuxen ? :)

2015-10-23 15.53.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser galet ut
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jag tycker det ser galet ut
Kan du motivera. Beror det på att det är olika material eller färgmatchning eller....?
 
S
ser galet ut för man ser det inte speciellt ofta.
gillar du det så kör på.
man behöver inte falla in i mängden.
klätterväxt låter trevligt. är humle klätterväxt? tycker humlen ser trevlig ut
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
SBH skrev:
ser galet ut för man ser det inte speciellt ofta.
gillar du det så kör på.
man behöver inte falla in i mängden.
klätterväxt låter trevligt. är humle klätterväxt? tycker humlen ser trevlig ut
Humle är en trevlig växt. Växer som ogräs på sommarhalvåret men ser tråkig ut på vinterhalvåret och bör då klippas ner.
Ett alternativ att överväga men blir nog inte prio ett. ;)
 
R
Det ser ut som ett litet barn med alldeles för stor hockeyhjälm.
 
KristinaRT
Beroende på hur fuktigt det är kan du kolla på pipranka, klematis, murgröna eller klätterhortensia.....

Håller med om att pannorna ser konstigt ut, men mer för att man är ovan vid den lösningen. Ju mer jag tittar på det ju bättre ser det ut. Vill du ha något annat än trä, men mer "vanligt" än pannor kan du ju titta på plåt?
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
roland53 skrev:
Kan du motivera. Beror det på att det är olika material eller färgmatchning eller....?
Jag förstår inte poängen med att ha takpannor på staketet, finns ingen poäng, känns bara tillkämpat.
Totalt onödig grej, tycker det är snyggt som det är utan pannor.
 
Om du gillar det så låt pannorna sitta där. Rent tekniskt så antar jag att de skyddar ändträet lite.
 
hantverkare1 skrev:
Jag förstår inte poängen med att ha takpannor på staketet, finns ingen poäng, känns bara tillkämpat.
Totalt onödig grej, tycker det är snyggt som det är utan pannor.
Ja, kanske du har rätt. Det råkade finnas lite pannor på lager. Man tager vad man haver... ;)

Men någon form av överliggare blir det för att skydda ändträet på planken. Nockpannorna är ju lätta att ta bort....
 
Redigerat:
j.f.s
Jag tycker det ser lite överarbetat och tungt ut. Om du ändå vill ha något ovanpå så skulle jag hellre se plåt (vindskiveplåt kanske?) eller en överliggare i trä.
 
roland53 skrev:
Ja, kanske du har rätt. Det råkade finnas lite pannor på lager. Man tager vad man haver... ;)

Men någon form av överliggare blir det för att skydda ändträet på planken. Nockpannorna är ju lätta att ta bort....
Jag skulle ha satt en överliggare i tryckt virke som resten av staketet, gärna 45x120 eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.