Hej!
Jag är nu nybliven husägare. Det är så att huset vårat är placerat i en sluttning vilket orsakar lite problem. Tomten är inte speciellt stor. Bakgården som det handlar om ligger som i två etapper och etapp tre är grannens gård. Den sista slänten är på grannens gård men istället för slänt hade jag velat ha en mur där och höja upp hans tom till murens överkant. Slänten är väl runt en 1m höjd med 45 graders lutning, borde bara göra dom glad att slippa klippa slänten.

1. Tomten lutar MOT vårt hus och inte ifrån huset vilket leder vattnet mot huset istället ifrån den. Etapperna är endast kraftiga sluttningar.
2. På grund av sluttningarna är det besvärligt att klippa gräset tomten och det ser inte speciellt fint ut.

Min plan var att skapa skarpa "steg" genom att mura sluttningarna så gården blir som skarpa trappsteg.I samband med detta tänkte jag även lägga in dräneringsrör intill muren för att får minimalt vattenflöde mot huset.

Nu till var jag behöver lite råd å tips om. Murningen :) Jag har aldrig murat förut men sett en massa youtube filmer på det så så böket verkar det inte. Men det jag inte kan klura ut är konstruktionen på det hela. Bygger jag kortfattat plana väggar känns det som att jordmassorna kan med tiden deformera muren. Hur bör jag då göra för att fixera den bra? Bör jag kräva ner den en bra bit ner i marken för att förankra den? Hur långt då? Länkar till filmer eller guider för liknande projekt skulle uppskattas enormt. Vet inte vad riktigt jag ska söka efter för att hitta bra svar. Jag vill inte att grannens tom rasar in på min gård :p
 
Redigerat:
Du måste gjuta en armerad sula av betong som du sedan kan mura på.

Man brukar säga att denna sula ska ligga på frostfritt djup, med icke tjälskjutande material som underlag typ makadam eller liknande.

Sedan beror det på totalhöjden och vilket jordtryck som muren utsätts för som avgör hur muren ska konstrueras.

Dessa uppgifter har du inte inkluderat i din fråga.
 
Tips 1 är ju att prata med grannen. Om du bygger slänten på din tomt så innebär det ju att grannen slipper slänt på sin tomt. Kanske är grannen villig att betala t.ex materialet om du står för jobbet?

En stödmur på 1m kräver bygglov (marklov).
 
Nice nice, tack för tipsen. Vid hur höga murar behöver man geonät?
 
Då grannens tomt lutar ner mot våran tomt så får vi i princip allt regn ifrån deras tomt ner på våran tomt. Finns det något som säger att dom måste ta hand om sitt egna vatten eller är det "ok" att konstruktionen ser ut på det sättet det i dagsläget, de vill säga att de låter sitt vatten rinna in på vår tomt?
 
Man ska ta hand om vattnet på sin egen tomt. Det är grundregeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.