Hej är på väg och fräscha upp köket och då sitter det ju en fläkt från kriget monterad som då går ihop med centralfläkten, vet att jag inte kan koppla bort centralfläkten för då tappar jag ju funktion i badrum tvättstuga osv. Men går det att dra ett eget rör för en ny köksfläkt upp på vinden och sen ut på gaveln av huset? Blir ungefär 3,5 meter från där den går upp och ut till väggen då?

Eller har ni någon annan lösning på det hela?
 
A
Om huset är tätt kmmer inte en ny separat fläkt orka mycket då resten av ventilationen är ballanserad för sig
 
Kan du förklara lite bättre för mig? Fattar noll, är en total nybörjare på hus:)
 
När är huset byggt? Bor också i ett Älvsbyhus -88 och ska byta takfläkten.
 
A
I dag är fläkten integrerad i hela husets ventilation.
Plockar man bort den kommer ventiationen sakna ett utsug
Startar man fläkten utanför den tidigare eller den nya ballanserade ventilationen kommer det bli stort undertryck i huset pga att det inte kommer in ny luft (oballanserat) och fläkten tappar motsvarande effekt.
Om man har öppna eldstäder kan dessa nästan slockna och i värsta fall ryka in.
 
Yes, men vardagsrum och sovrummen är bortkopplade från ventilationen och bara kök, tvätt, badrum går på centralfläkten. I övrigt sitter 5 st tilluftsventiler i huset som är in stoppade eftersom sanerat grunder med hussaneringar i norrs version. därefter om jag tar bort köket från centralfläkten borde jag inte bara öka suget i bad och tvättstuga? Samtidigt som bodelen får den ventilation den behöver från tilluften och att luften sugs ned genom grunden och ut därifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.