Status
Tråden går ej att kommentera.
Kanon. Jag ska köra med deras M60. Rörläggaren får väll installera det men det är ju bra att det är lätt.
Funderar på om man ska köpa ett 240V ställdon istället, då slipper man dra in 24V i fördelarskåpet. Då kan jag dra 24V från trafon till ringklockan direkt till dosan där termostaten ska sitta (2m åt sidan) Det skiljer bara 30kr i kostnad på 24V/240V
 
Varför kosta på en rörläggare? Det där monterar du väl själv... tar lite längre tid men du får det som du vill ha det.
 
Jag ska ha en rörläggare till allt annat i badet så han får provtrycka och koppla in det på radiatorslingan. Själva slangen lägger jag själv men inte mer än så :)
 
Hur tätt kan man lägga 12mm slang? Dvs minsta böjradie? Jag hade nog satsat på ett system utan termostat som man stryper in istället då jag anser att värmesystemet skall "verka utan att synas" men det är ju en smaksak.

Ett hett tips är dock att köpa en variant med elpatron alt. komplettera med elslinga. Klinker är känns kallt även på vår/försommar och höst. Det gjorde inte jag och det ångrar jag bittert.
 
Nu skulle väl TS ha matta :)
Men visst en elpush är kanonbra på sommaren
 
Matta, det missa jag.
 
Vi har sutteränghus och pannan går fullt även på sommaren för att hålla värmen på bottenvåningen/källaren. Så det behövs ingen elpatron, det är 55 grader på framledningen ändå. Klinker blir det i hallen, matta i badrummet :)
 
johel572 skrev:
Hur tätt kan man lägga 12mm slang? Dvs minsta böjradie? Jag hade nog satsat på ett system utan termostat som man stryper in istället då jag anser att värmesystemet skall "verka utan att synas" men det är ju en smaksak.

Ett hett tips är dock att köpa en variant med elpatron alt. komplettera med elslinga. Klinker är känns kallt även på vår/försommar och höst. Det gjorde inte jag och det ångrar jag bittert.
Jag tycker termostaten är så snygg så jag vill nästan ha den bara för det ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Termostaten var snygg det måste jag medge. Uponors motsvarigheter vill iallafall inte jag ha på väggen. Men grejen är väl hur ofta man vill hålla på och pilla på den?

Nu blir jag nyfiken vad du har för elförbrukning om om du har 55 grader året om? Låter dyrt även med bergvärme. Vi har värme på oktober till april. Knappt det, ialalfall att döma av värmen på klinkergolvet...
 
Är inte 55 grader ganska högt?? (typ max innan man måste byta ut elementen)
Minns fasiken inte vad vi hade själva dock.. (vi hade bara element, ingen golvvärme)

Men det enda som jag minns, som var så varmt var varmvattnet hehe :)
 
johel572 skrev:
Termostaten var snygg det måste jag medge. Uponors motsvarigheter vill iallafall inte jag ha på väggen. Men grejen är väl hur ofta man vill hålla på och pilla på den?

Nu blir jag nyfiken vad du har för elförbrukning om om du har 55 grader året om? Låter dyrt även med bergvärme. Vi har värme på oktober till april. Knappt det, ialalfall att döma av värmen på klinkergolvet...
Vi ligger på runt 16 000 kWh med rumstemperaturen på runt 22 grader året om, 224kvm. Vi har markjordvärme men lite för liten slinga så på vintern får elpatronen slå in. Inte så farligt tycker jag.
 
Snigla skrev:
Är inte 55 grader ganska högt?? (typ max innan man måste byta ut elementen)
Minns fasiken inte vad vi hade själva dock.. (vi hade bara element, ingen golvvärme)

Men det enda som jag minns, som var så varmt var varmvattnet hehe :)
Det kanske är högt, men det är så mycket att ställa in på pumpen att man bli galen. Det tog flera dagar när vi flyttade in innan jag fick värme i huset. Då var det 16 grader på bottenvåningen i maj. Nu är det varmt iaf och vi har Danfoss Living termostater som håller bra temp :)
 
Jag ljög visst. Nu var det bara 35 grader framledning. Men den var 55 när jag pillade på den sist ;)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D
Det var en osanning, inte en lögn ;)
 
Det där ser bättre ut :) hehe..

Har ni thermia? (Nyfiken bara)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.