L
Vi har byggt en vägg i vardagsrummet likt den nedersta bilden. Den är 240cm bred och jag har satt 60cc med reglar.
Nu ska jag sätta en panelvägg med plankor enligt bild 1. Dessa är nästan tre centimeter tjocka och lite ojämna. Därför vill jag kunna dra åt dem ordentligt. Samtidigt hade jag helst velat spika då vi vill behålla känslan av gammal panelvägg. Tror dock att skruv blir lättare och dessutom påfrestar det inte benen som det skulle göra att hamra.

Min fråga är nu vilken skruv jag kan använda. Vågar man köra fransk skruv 8x75 (svartmålade för att skapa en rå känsla) eller kommer reglarna spricka.
Har ni något annat tips på skruv med hattar som inte förstör känslan av gammal vägg?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är man orolig för sprickor kan man förborra.

/ATW
 
Spikpistol tror jag är mildare. Men om väggen inte tål att hamras på - är den inte lite för instabil då?
 
L
mexitegel skrev:
Spikpistol tror jag är mildare. Men om väggen inte tål att hamras på - är den inte lite för instabil då?
Väggen sitter som berget men jag tänkte att hammarslag kanske kan göra märken i gipset i taket även om inte bäringen påverkas. Funderade dock på om spik kan trycka fast en lite ojämn bräda lika bra som skruv kan
 
Skruv drar naturligtvis bättre än spik, så enkelt är det ju.
 
L
Du får isf värma dom så zinkningen försvinner, gör det utomhus d zinkrök är giftigt.

Sen salta och lämna utomhus tills det är snyggt, tar nog någon vecka eller två, och avsluta med att lacka med klarlack.
Om du behöver ha det gjort snabbare så kan man använda lite kemikalier få det gjort på minuter.
http://gomakesomething.com/ht/age/rust-guide/
 
L
corre skrev:
Du får isf värma dom så zinkningen försvinner, gör det utomhus d zinkrök är giftigt.

Sen salta och lämna utomhus tills det är snyggt, tar nog någon vecka eller två, och avsluta med att lacka med klarlack.
Om du behöver ha det gjort snabbare så kan man använda lite kemikalier få det gjort på minuter.
[länk]
Tusen tack. Vet du möjligtvis vart man köper sådana kemikalier?
 
Hydrogen peroxide är väteperoxid på svenska, finns i hårblekningsmedel tex.
Du kan nog köpa det på vissa Apotek också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.