Som rubriken lyder var köper man en sån?

En annan sak jag undrar är om det går att installera pumpen utan att renspola brunnen först?
Brunnen är ett antal år gammal och en borrare gick ner med borren hela vägen när till botten p.g.a. en sten fastnad i brunnen för ca 1 år sen.
 
Det finns nog få pumpar med färdigmonterade långa kablar, utan man använder en vattentät koppling istället.
Du kan ju höra med tex emspump.se om de vill förmontera kabel till dig isf.

Man brukar spola så mycket man kan under de första dygnen för att bli av med borrkax, men en regelrätt spolning har jag inte hört att man gör.
 
corre skrev:
Det finns nog få pumpar med färdigmonterade långa kablar, utan man använder en vattentät koppling istället.
Du kan ju höra med tex emspump.se om de vill förmontera kabel till dig isf.

Man brukar spola så mycket man kan under de första dygnen för att bli av med borrkax, men en regelrätt spolning har jag inte hört att man gör.



Jag misstänkte det men ville kolla andra, varken dinvvs.se eller rynkabyrör.se har färdigmonterade.

Samma sak gällande spolning ville höra andas åsikter (har ingen tidigare erfarenhet) jag tror att all borrkax har lagt sig.


En annan fråga är det nån som har koll på vad som ingår i en pumppaket (nödvändiga delar för pumpinstallation)

En kopia från dinvvs.se:

• SQ-pump enligt tabell.
• Kabel i anpassad längd samt eltejp.
• Krympskarv till elkabel.
• Borrtopp 125, 139, 168, 194 mm.
• Enkeladapter G25.
• 4 st. plaströrskopplingar till PEM 32-slang inkl. stödhylsor.
• Trycktank, 60 liter vertikal i glasfiberarmerad plast.
• Komplett rördelssats till trycktank (inkl. manometer, tryckströmbrytare, kulventil G25 samt
säkerhetsventil).

Är det allt som behövs ex. PEM, WIRE och kabel från pump till hus?
Varför har man en G25 enkeladapter i paketet borde det inte vara G32?
 
Det verkar saknas både slang och wire i paketet.
Jag hade valt beulco-kopplingar istället för plast till slangen, det känns bättre över tid.
enkeladaptern är kanske en prisgrej, det diffar 200-250:- typ.
G25 fungerar bra, såvida du inte ska ta ut 100l/min :p
 
Gängan beror på pumpen, enkeladaptern och fördelarröret vid hydroforen.
Så sätt ihop ett kitt med delar, tex från vvsboden, rinkaby eller emspump så kan vi kolla igenom att allt finns.
 
  • Gilla
laufera
  • Laddar…
kulle
Här är pumppaketet jag satte ihop.


rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur är det med längden på wire och kabel. Om pumpen ska vara på 90m djup köper jag 90m kabel o wire?

Anslutningen för hydropress är 25R utv innebär det en koppling (beulco) på 25 mm. En övergång kanske från 32 till 25 mm ?

Krympskarv för 3x2.5mm2 passar det till gummikabel Blå 3x1.5mm2.

PEM och markkabel står inte med i paketet.
 
Ska titta i listan.

Men redan nu vill jag rekomendera en 3fas pump om du kan. Den lastar elsystemet snällare och klarar sig på 4g1.5 kabel. Jag tror 3g1.5 är för klen nu.

Det går bra med 90m, i värsta fall landar pumpen på 88m istället...
 
Jag tror du ska ta 6vägs samlingsröret istället, så får du plats för tryckströmbrytare och ev stick till vvb och trädgårdsvatten direkt på fördelaren.
Om du kör på 3vägs modellen behövs det fler kopplingar för att få dit de delarna.
 
  • Gilla
laufera
  • Laddar…
Jag tvekat länge ang. 3fas pump men de på Grundfos sa att det inte spelade någon roll samt avrådde de mig från en kraftigare pump (Sq2- 100)


Det blir en 6vägs samlingrör. :)
 
Redigerat:
corre skrev:
En ansluting mellan tank och fördelarrör brukar vara bra att ha
Inte alltid de går att placera ihop nämligen.
[länk]

Du kan montera delarna på konsol istället då.
[länk]

Du behöver en Beulco 32*R25 inv för att passa på fördelaren.
Menar du samlingsrör med fördelaren?
 
mm, det är ändå runt 5-6A belastning, om du har 16A huvudsäkring så kan det vara på gränsen om spis är på full speta eller du har elvärme tex.

en SP2-18 kostar ju istort sett lika, tillkommer motorskydd bara.

Men det kommer ju fungera med en SQ också såklart.
 
laufera skrev:
Menar du samlingsrör med fördelaren?
Precis.

Sammlingsröret på konsol på väggen, anslutningslang ned till hydropressen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.