Jag sprang på ett Magnoliaträd som verkar lite udda. Det blommar två gånger per år - vår och höst - med rosa blommor. På våren sätter den löv först och blommar sedan kraftigt. På hösten (September-oktober) blommar den lite försiktigare, fortfarande med sina blad gröna.

Någon som vet vad denna sort kan tänkas ha för namn? Jag vill skaffa en till frugan.

De suddiga bilderna visar höstblomningen i slutfasen.
 
  • Dsc_1664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dsc_1665.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Troligen är det 'Susan', en i handeln vanlig sort som ofta ströblommar lite på hösten.
 
KristinaRT
Det är inte ovanligt, här nere i söder att Magnolian blommar om en gång på sensommaren hösten, speciellt om det är en tidig vår eller sen och varm höst. Tror att de flesta sorter kan blomma om, har sett både praktmagnolia och liljemagnolia (Susan) som blommar om, det viktiga är att de är härdiga och vaknar i tid.
 
Det är lite hur som helst med Magnolia alltså? När jag googlar Susan eller praktmagnolia verkar de blomma på bar kvist dock. Hon som har växten i fråga säger att den sätter blad först och blommar sen.
 
KristinaRT
Testa att ställa frågan här, http://forum.odla.nu kanske kan de hjälpa till med mer specifik info?
 
Jag tycker också det ser ut som en Susan. Jag har också varit med om att det kommit några sena blommor efter att bladen slagit ut.
 
Jag tycker det ser ut som Nigra.
 
Hmmm... om man googlar Nigra Magnolia så har de onekligen väldigt mycket mer blad tillsammans med blomningen än Susan. Jag får väl vänta till våren o släpa mig dit med en kamera :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.