Som fritidshusägare är man ju alltid ute efter förbättringar och nya lösningar.
I senaste nummret av Allt om fritidshus hittade jag en annons från B4 Company AB.
Där marknadsförs ett produkt som med solfångare och solceller samt fläkt värmer
upp stugan under vintern. De hävdar att stugan värms upp vid +5°C utomhustemp. till +25°C inomhustemperatur.
Mer information om hela paketet (kostar 8.350 inkl. Moms) hittar ni här :

http://www.b4co.se

En bra idee i och för sig. Men så undrar man hur det ska funka med ett uppvärmt och torrt hus när solen inte skiner (molnig / natt) Då blir det ju kallt i huset igen. Är det verkligen en så bra idee att husets värms bara när solen skiner? Fukt (kondens) uppstår ju (vad jag vet) vid större teperaturskillnader.


Någon som har köpt detta produkt eller har synpunkter ?

Tack på förhand
Hobbit
 
Tack immobil,
det var en bra länk att fundera över.
Men frågan var ju den om det over huvud taget är en
så pass bra idee att avfukta / värma stugan på detta
sätt. D.v.s med en energikälla som inte fungerar per-
manent utan bara under vissa förutsättningar (alltså
när solen skiner tillräktligt stark)

Fortfarande tveksam :-/

Hobbit
 
Dags för lite matte igen :)

De påstår i reklamen för produkten att varje timme värms 150 m3 luft upp 20-40 grader C.

Luft data:
Densitet 1,2 kg /m3 ( 0 oC och 1,013 bar)
Värmekapacitivitet 1.0 kJ/kg * k

Det skulle alltså bli 150x1,2x1x20=350-700 Watt (inte 1-2 kW som påstås).
Sen undrar jag hur den varma luften kan rinna neråt i luftvärmeväxlaren ;)

Nåväl, det är nog en produkt som hjälper till att värma då solen skiner även om en del detaljer i reklamen kan ifrågasättas.
 
Sen undrar jag hur den varma luften kan rinna neråt i luftvärmeväxlaren
Var det inte en fläkt som transporterar luften nedåt ??

Men som redan sagt :
Jag litar fortfarande mer på en avfuktare som är i
kontinuirligt drift och sänker fuktniveaun permanent.

Hälsningar
Hobbit

 
Jo, det verkar så. Den ska i hembyggefallet drivas av solceller. Rätt klurigt egentligen, det behövs ju inte elanslutning. Frågan är ju om det kan skada. Om man värmer kall luft och trycker i i huset så borde ju luftfuktigheten sjunka. Frågan är vad som händer när solen lyser med sin frånvaro och tempen inne sjunker.

Det väcker dock tankar om man skulle kunna bygga en solfångare för varmvatten av gammal kopparplåt, kopparrör och gamla fönster. Man löder fast rören på plåtar som sedan sotas och kopplas till en acktank/vvb. Problemet är styrning, frysskydd och värmeväxling till tanken. (Som om man inte har tillräckligt många projekt på gång :) )
 
Skulle inte en sån där luftsolfångare kunna göra ännu mer nytta på en vedbod? Där vill man ju ha stor luftväxling och så torr luft som möjligt och det gör ju inget om det blir obehagligt varmt där på sommaren. I alla fall så länge ved är så pass torr att den inte börjar mögla.
 
Tanken är väl att huset samtidigt ska ventileras så att varm luft som kommer in i huset sedan ska ta med sig fukt ut därifrån. Idén är intressant tycker jag. För egen del så är jag lite intresserad av en liknande lösning på det kommande garaget men att då sätta den på vägg och låta luften självcirkulera.
Ja just det och sen sätter du en hygrometer på väggen
därinne och berättar om hur det gick för dig.

Nääh.. allvarligt sagt är det rätt tänkt att huset samtidigt ska
ventileras - det hade jag inte tänkt på. Att testa principen
först i garaget / vedbon låter däremot toppen.

Är bara lite fundersamt om vad grannen kommer att
säga när´n få syn på alla solvärmefångare monterad
på väggen. Liknar väl mer en raketbas än ett hus.

::)


Hobbit

 
Det fungerar om det är soligt tillräckligt länge och ofta eller om det är tillräckligt mycket varmare inne än ute även på natten.
Uteluft soliga dagar på vintern håller 60-80% relativ luftfuktighet, när denna värmsupp av solfångaren kommer luftfuktigheten sjunka t.ex. 0 gradig luft med 80% RF får vid 5 grader bara 55% RF och vid 10 grader 40% RF. När denna luft ventilerar huset kommer fukt inne i huset torkas bort. När det sedan blir mörkt stannar fläkten och den luft som "fastnade" i systemet kommer nu kylas av och bli fuktigare igen, vid 0 grader åter igen 80% RF. Men eftersom man under dagen torkat ut fukt från trä, tyg etc, så kommer dessa material ta tillbaka en del fukt från den innestängda luften så luftfuktiheten blir lägre i huset.
Trä och andra hygroskopiska material kan lagra in mycket stora mängder fukt utan att ta skada. Dessutom innehåller kall luft mycket små mängder vatten i absoluta mått.
Problem uppstår nog främst om man blåser in förhållandevis varm och fuktig luft till ett betydligt kallare utrymme t.ex. en krypgrund, för då kan man få kondens innomhus och en massa bekymmer på köpet.

Kollar man på hemsidan står det dessutom att systemet kan hjälpa till med uppvärmningen och främst skall ge ventilation under soliga dagar. Man antar alltså att det finns ett annat uppvärmningssystem som kan se till att hålla en viss bastemperatur och undvika kondensproblem under extrema väderomslag från varmt till kallt.
 
@ betula :

Tack för ett perfekt svar.
Snart ska jag spika ihop solfångaren (har många
gamla fönster kvar från renoveringsjobbet). De ska
sitta på snickarbo´n (ouppvärmd för tillfället).

Jag återkommer och berättar hur det gick för mig.

Hälsningar

Hobbit
 
Hobbit, jag ser fram emot att få läsa om hur det har gått. Jag har också en hel del gamla fönster liggandes, men ingen vettig vägg att hänga solfångarn på.
 
Okej, nästan 10 år senare. Hur blev resultatet och vilka är slutsatserna?

/Micke
 
Att sidan ej kan visas kan ju bero på något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.