Hej!
Konstruktören säger att vi bör mura källarväggarna i leca istället för lättbetong, han menar att de inte heller behöver isoleras och har ung. samma k-värde (eller är det u-värde) som lättbetongen. Jag vet att jag har hört av andra som påstår sig veta att man måste isolera om man använder leca och vill ha en varm källare. Hur är det? Någon som vet? Har tidigare pratat med Celcon om källaren och de har sagt att det går alldeles utmärkt att använda lättbetong även till källarväggen ;D. Vem ska man tro? Arkitekten var av samma åsikt som celcon.
/Stenhus05
 
Hej,
Har själv ett hus med lättbetong sten i källare. Är ganska nöjd MEN numera finns ju leca med isolering i mitten.
Föreslår att du köper 1 st lecablock och 1 st lättbetongblock - sätt båda i en balja el. liknande med någon cm med vatten i botten - vänta några dagar och se vilken av blocken som har fukt högst dvs vilken som kapillär kraften har lyft vattnet högst.
Det lär bli till lättbetong blockets nackdel och därför är det ett sämre alternativ i en källare där det KAN förkomma fukt.....
Någon som provat eller som har annan åsikt???
 
Tack för svar! Har du några problem med fukt i källaren Roland? Går nu och funderar på att istället satsa på leca men eventuellt isolera utvändigt istället för den mellanliggande isoleringen.
 
Är det inte så att man oavsett blckens kapilärkraft bör ha ne fuktspärr utvändigt?? Helst då Platonmatta som är helt tät.

När det gäller Isoblocken så har jag murat ett par grunder med dom och anser inte att det är en lysande konstruktion... Risken för köldbryggor är stor och blocken är DYRA. Dessutom är de vidriga ur ergonomisk synvikel.

Mitt förslag är vanliga lecablock eller lättbetong som utvändigt kläs med platonmatta, 5cm cellplast och eventuellt geoduk. Varför inte Isodrän då? Jo för att platonmattan ger en 100% fuktspärr medan Isodrän släpper igenom viss mängd fukt. På sikt är det bäst att välja det säkraste alternativet. Fukt är inger man skojar om.. ;-)
 
Tycker att Magnus inlägg hörs vettigt.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Mitt förslag är vanliga lecablock eller lättbetong som utvändigt kläs med platonmatta, 5cm cellplast och eventuellt geoduk. Varför inte Isodrän då? Jo för att platonmattan ger en 100% fuktspärr medan Isodrän släpper igenom viss mängd fukt. På sikt är det bäst att välja det säkraste alternativet. Fukt är inger man skojar om.. ;-)
Halkar med här också.. :-X
Och då är det bara att putsa invändigt du behöver inte isolera där ? Och dom leca stenarna som kommer ovan mark täcker du också med 5cm cellplast ?

 
  • Gilla
ejs-hamr
  • Laddar…
Draven skrev:
Halkar med här också..  :-X
Och då är det bara att putsa invändigt du behöver inte isolera där ? Och dom leca stenarna som kommer ovan mark täcker du också med 5cm cellplast ?
Jag ska inte säga mer än jag är säker på när det gäller isolering och K-värden.. Min poäng är att det är bättre ur ekonomisk och praktisk synvinkel att hellre isolera utvändigt eller invändigt om själva muren.

Om man antingen ska isolera utvändigt eller invändigt beror lite på olika saker... Att regla upp invändigt och isolera och gipsa ger ju den fördelen att man får en "riktgig" vägg och det blir enkelt att dra el och sådant. Nackdelar kan vara att man får mindre boyta. Att isoler autvändigt är fördelaktigt för att man inte tar boyta och man stoppar kylan så tidigt så möjligt i väggen. Nackdel kan vara hur ma npraktiskt löser det på muren ovan mark. Men det finns säkert något bra system för det.

Me njag tycker du ska kolla med fackhandeln eller någon byggare om vad för system det finns och dess olika för-/ och nackdelar.
 
Bör man slamma väggen utvändigt om man ska ha platonmatta på?
 
Är själv inne på celcons celblock 365mm med ett u värde på 0,30 kan väl inte bli fuktigt med detta ???. Priset är detsamma som isoleca och vad jag förstått är det bara platonmatta sen som behövs mot marken. Och dom verkar ju lätta att bygga med samt akustikmässigt/ljudmässigt är dom bättre än lecan. Sen behövs ingen armering i fogarna (4m spännvidd innan hjärtväggen) och du limmar ihop dom. Vad är nackdelarna tro ::)
 
I vårt fall ville inte konstruktören rekommendera lättbetongen (som vi först planerat) till källaren eftersom att jordtrycket var för stort. Av den anledningen rekommenderade han leca istället som bättre klarar jordtrycket (övriga huset limmas i lättebtong). Går sista varvet med våra konstruktionsritningar nu i veckan så naturligtvis är väl inget helt slutgiltigt än...det har man ju lärt sig :p
Mvh/stenhuso5
 
stenhus05 skrev:
I vårt fall ville inte konstruktören rekommendera  lättbetongen (som vi först planerat) till källaren eftersom att jordtrycket var för stort. Av den anledningen rekommenderade han leca istället som bättre klarar jordtrycket (övriga huset limmas i lättebtong). Går sista varvet med våra konstruktionsritningar nu i veckan så naturligtvis är väl inget helt slutgiltigt än...det har man ju lärt sig :p
Mvh/stenhuso5
Hmm jordtrycket, vilken tjocklek skulle du ha på betong väggen där och hur långt är det mellan väggarna innan det kommer exempelvis en hjärt vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.