Hej alla glada!

Jag behöver lite tankehjälp av er när det gäller hur man lättast förvandlar en halft inbyggd och oisolerad förstukvist till badrum (Se bilden nedan).

Målet är att flytta entrén (som ni ser lite till vänster om den svarta toadörren) och använda den dörröppningen till en innerdörr (bygga om). Jag vill ha två små rum där verandan är idag, ett dusch- och tvättrum samt ett litet toalettrum med VVB och handfat samt inkommande vatten. Detta rum kommer ligga bakom svarta toadörren.

Det jag är osäker på är hur jag gör med taket. Det är oisolerat idag, tittar man upp i förstukvist-taket ser man panel och sedan är det troligtvis inget mer än takstolarna innanför, sedan råspont, takpapp och plåt. Jag tänkte helt enkelt häfta fast antingen diffusionstät plast eller vindpapp på takstolarnas liggande bjälkar och därefter lägga isoleringen i facken mellan takstolarna. Därefter gips eller panel i taket som målas med vit våtrumsfärg.

Ska det vara diffusionstät plast, fuktspärrsplast med riktning uppåt / nedåt (?), eller vindpapp?

Jag kommer isolera golv, väggar och tak, samt sätta renoveringsgips på de väggar som idag är yttervägg och skiljevägg. Som ni ser är det ett litet utrymme, ska man satsa på 10 cm isolering. i golv och vägg samt 20 i tak? Andra förslag på isoleringstjocklek? Det kommer vara lite grundvärme på i badrummet för att skydda vattenlås med mera under vintern men resten av huset ska helst kunna stå kallt som idag. Mineralull eller stenull? annat?

Ska man lyxa till det och köra CC 30 i golvet, d.v.s. förtäta golvkonstruktionen och sätta extra plintar för att öka rigiditeten? Jag vill ha våtrumsmatta och våtrumstapet därinne, så liite skjuvmån kommer finnas då huset står på plintar, men jag vill ha det stabilt.

Planen är att göra allt själv utom el och mattläggning, eltoa är planerat (Cinderella).

Jag vet att många gillar sina verandor, men jag tycker mest att det samlas en massa skräp där och det känns som ett dött utrymme som skulle kunna göra större nytta som toa/dusch.

Tar tacksamt emot förslag och synpunkter på detta!

veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är övriga huset plastat så skall du nog fortsätta med det i tak och vägg, annars skulle jag skippa plasten.
Luftspalt mellan isolering och spånt i yttertaket är nog också bra.

Isoleringen i tak/vägg bör ju också matcha resten av huset, men 195 mm tak och 95 mm vägg är väl hyfsat om det får plats.
Skall du ändå riva golvet så är det ju inga problem att sätta kortlingar (eller cc30) och pss styva upp det, kostar inte mkt extra heller så det låter väl som en bra ide.

/K
 
Tack för svar!

Men hur gör jag med innertaket? Är det (nedifrån) gips-regel-luftspalt-isolering och sedan kattvinden som gäller, eller kommer all fuktig luft gå upp i kattvinden om man inte sätter plast? Ska ju ha kanalfläkt i badrummet tänkte jag. Räcker det då med bara badrumsfärg direkt på gipset?
 
Gips (fästs ju påreglar iofs)- isolering - luft (kattvind?) - yttertak om du vill ah en "vind".
Vid snetak blir det :
Gips - isolering - luftspaklt - yttertak

Har du plast i resten av stugan så skall denna sitta innanför gipset: Gips+plast+isolering+luft+yttertak

/K
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.