Hej,

Vi är i fasen av att vi snart skall ha avrop för vårt Prio två från Eksjöhus och just nu är nog badrum/WC det enda vi har kvar att fundera lite över.
Vi har varit ganska inne på att vi skall ha vägghängda toaletter men var hos säljaren idag och enligt honom så finns ingen bra vägg för att placera vägghängd toalett med spolsystemet inbyggt i väggen, utan man behövde då bygga en "låda" på väggen som man har toaletten på, gillade tyvärr inte det.

Jag frågade då om Ifö Sign 6893 som är en vägghängd toalett med spolsystem och knapp på toaletten, som en vanlig golvstående. Men enligt säljaren behövde det byggas samma låda (bygga ut väggen) för att kunna installera denna toalett.

Är det någon som vet hur det ligger till? Jag tycker att ritningarna på toalettstolen ser ut att vara gjorda för att fästas direkt i vägg utan att behöva något speciellt inne i väggen (Förutom för att klara vikten då).
Kan man ha denna sorts toalett i ett normalt badrum med normala väggar?

Skulle vara skönt speciellt för städningens skull att ha just en vägghängd toalett.

Tack för svar!

Mvh Christoffer
 
T
Nej, det behövs ingen "låda" till Ifö Sign 6893!
 
Ok, så den kan monteras på vägg utan några större ingrepp?
Vi har inte ritat ut var toalettstolen skall sitta men enligt säljaren är det rätt så fritt att sätta WC-stol och dylikt var man vill i badrummet.

Vad krävs för att montera en sådan här vägghängd toalett förutom att avloppet går genom vägg istället för golv?
 
Njaa. Den har väl avloppsröret inne i väggen. VIlket kräver en tillräckligt tjock vägg. Eller är jag ute och cyklar?
 
R
vi har vägghängda toaletter i vårt hus från 90-talet. Jag bytte häromveckan ut en av toaletterna till just en Ifö Sign 6893.
Att ha en vägghängd toalett kräver att man har en speciell fixtur att hänga upp toaletten på vilket är en stålhållare som fästs inne i väggen, ut från väggen sticker två stycken gängade pinnar som man hänger upp toaletten på och skruvar sedan fast två muttrar för att låsa fast toan. Inget märkligt.
 
Får ta frågan till Norderåsens VVS som ligger i närheten, har för mig att de gör VVS-arbetena på Eksjöhusen här i Östersund. De borde ju veta hur det brukar funka i just Eksjöhus :) Om väggarna är tjocka nog för att göra detta eller om vi helt enkelt får ha golvtoaletter .

Tack för er hjälp!
 
E
Blir en väldigt saftig vägg (minst 120 reglar) för att få in avloppet. Därför bygger man hellre en låda om man inte har oanvänt utrymme på andra sidan väggen. Vilket man sällan har i ett nybygge.
 
R
Fast där håller jag inte med riktigt. Vi har standardreglar 45x70mm i våra innerväggar. Jag bifogar en bild på när jag höll på att renovera badrummet. Där bakar man in avloppet på standarddjupet 70mm. Stålfixturen är bultad i betongplattan och sitter som berget.
Att bygga en låda utanför innerväggen för att fästa en vägghänd toalett är för mig hål i huvudet då de tar massa extra plats. Då är det bättre med golvtoalett för den tar mindre plats, men du borde kunna få vägghängda med standardtjocklek på vägg.
111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där förstår jag inte. Om reglarna på bilden är 70mm, toavaloppet är 110mm där det kommer upp ur golvet, och behöver lite ytterligare plats för att klara kröken. Hur menar du att det får plats i väggen?
 
R
hempularen skrev:
Det där förstår jag inte. Om reglarna på bilden är 70mm, toavaloppet är 110mm där det kommer upp ur golvet, och behöver lite ytterligare plats för att klara kröken. Hur menar du att det får plats i väggen?
Hej, jag tar tillbaka de jag sa, jag minns nu att jag satte 120mm reglar =)
Minnet är bra men kort :p
 
Såhär gjorde jag. Visserligen är bakomliggande vägg 100 mm lättbetong men problemet det samma. Avloppsröret 110 mm fick inte plats i väggen.

Vad man ska tänka på vid vägghängd toalett är att avloppsröret går i "väggen" som då blir mycket "tunnare" mot bakomliggande rum. Spolningarna hörs mer i detta rum jmfrt om det är en golvtoa.

Avloppsröret måste gjutas på ett annat avstånd från väggen om du väljer golvtoa vs väggtoa. Därför är det viktigt att bestämma sig i ett tidigt skede så ritningarna blir rätt. Dubbelkolla!

toa.jpg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.