Är det så att när när man säger att en dörr är 900x2100mm så är det karmyttermmått som man menar. För jag skall byta en dörr karm o allt. Måtten där den gamla dörren sitter är just 900x2100mm men själva dörren är ju 800x2000mm. Så nu när jag skall köpa nytt skall jag köpa 900x2100mm eller 800x2000mm.
 
Tillverkare anger alltid som du skriver karmyttermått.
/CC
 
chris47 skrev:
Tillverkare anger alltid som du skriver karmyttermått.
/CC

Njae.

Tillverkaren anger ett modulmått som inte överensstämmer med karmens faktiska yttermått (karmyttermått). Karmyttermåttet är normalt cirka 15mm mindre än modulmåttet. Tillverkarens anger iprincip måttet på hålet där karmen monteras (tex 9/21).

Men det är riktigt att det är det större måttet som gäller när du letar ny dörr. Dörrbladets mått är ej relevant när du byter både karm och dörr.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[quote author=chris47 link=1142600164/0#1 date=1142613173]Tillverkare anger alltid som du skriver karmyttermått.
/CC

Njae.

Tillverkaren anger ett modulmått som inte överensstämmer med karmens faktiska yttermått (karmyttermått). Karmyttermåttet är normalt cirka 15mm mindre än modulmåttet. Tillverkarens anger iprincip måttet på hålet där karmen monteras (tex 9/21).

Men det är riktigt att det är det större måttet som gäller när du letar ny dörr. Dörrbladets mått är ej relevant när du byter både karm och dörr.[/quote]

Så kan man säga...Normalt brukar man dock göra öppningsmåttet i väggen för en 9/21 910 med höjden 211...Det kallas drevmån om man skall gå in på termer...Och en odrevad dörr är i sortsett ingen dörr....
 
mr Z skrev:
Så kan man säga...Normalt brukar man dock göra öppningsmåttet i väggen för en 9/21 910 med höjden 211...Det kallas drevmån om man skall gå in på termer...Och en odrevad dörr är i sortsett ingen dörr....
Jomen jag sa ju "i princip".....

Jag kör alltid med modulmåttet, sedan monterar jag dörren och inser att det är för lite plats för att kunna dreva med stenull och tvingas gång på gång använda kladdhelvetet på jorden, fogskum.

Det funkar för mig.... :cool:
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Använd inte fogskum runt ytterdörr. Det blir stenhårt med tiden, trät runtom rör på sig o skummet spricker loss. Då drar det kallt.
Modulmått 9x21 betyder 90-dörr. Den skall ha ett hål på 91x211 cm för montering, ytterkarmmåttet är ca 89x209 cm.

Tillverkaren anger oftast både modulmått och ytterkarmmått.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det finns fogskum och sen finns det fogskum. Den ena kostar 29.90 o den andra kostar 5 gånger mer.
Så att säga att man inte skall skumma är inte helt rätt. Rätt skum har många fler fördelar än glafiberdrev.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Både kladdmedlet och kliamaterialet kräver en viss färdighet så att det blir bra.
 
Är det en klassad brandcell eller varför dreva/skumma en innerdörr?
Är dörren och väggen brandklassade?
Att dreva kan ljudisolera marginellt men det beror på dörr och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.