Någon som kan hjälpa mig med kopplingsinstruktioner för att koppla ihop en i/o modul för risco agility med en inferno alarm siren för att kunna dra igång den vid larm?

Blir inte klok på att inferno manualen pratar om negative/positive trigger medan risco manualen pratar om default open och closed.

Kan man använda vanlig nätverkskabel för att leda strömmen eller ska man ha någon speciell lågspänningskabel?

Skärmavbild 2015-10-22 kl. 19.32.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-10-22 kl. 19.34.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




http://www.owlsecurity.co.uk/W-Less Input-Output Expander+X-10 Module Installer Guide.pdf
http://www.klaxonsignals.com/images/Products/docs/datasheet/127.pdf
 
D
Ja du, jag förstår mig inte riktigt på Agilityn men så här ska du koppla om du ska ha tamper.

+ (UO1) till 12V IN (Inferno)
- (?) till PGM COM (?)->
PGM COM (?) till GND (Inferno)
NC till TRG+ (Inferno)
och 2k2 eller 10k ohm mellan TRG+ och V Out.

Och ja du kan ha vanlig cat-kabel, men dubbla för strömmen.
 
Redigerat:
Såhär? Jag fick med lite olika motstånd, hur kommer det sig att man kan välja båda motstånden? Menar du att jag ska koppla så om jag ska ha tamper på infernon, men att det inte innebär att det funkar med agilityn eller innebär detta att hela biffen är löst :)?

Om man inte ska fulkoppla med cat-kabel, vilken kabel behöver man och ska man köpa?

koppling.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Enligt manualen ska du man ha 0,33-0,8mm2 på ledaren för strömmen. Men kör dubbla ledare på cat5-6, det bör räcka.
Motstånd 2k2 ger 5mA och 10K ger 1mA, så 10K är bättre om du har.
Men det ser ut att vara något fel i manulen till din Inferno eller så har de ändrat den.
TRG OUT = BAL och den ska du inte använda om inte infernon ska skicka signal om dåligt batteri.
9.6 V OUT = V OUT

Så i din ritning har du minst två fel
NC på Agilityn bör gå till TRG+
och
motståndet går mellan V OUT och TRG+

Testa det först och återkom. Annars får någon som är mer kunnig på Agilityn härleda mitt koppling och hur det passar in till det systemet.

Var medveten om att ifall du kör med tamper (för själva kabeln (inte sabotage för ändlocken)) så kommer siren gå igång så fort inferno tappar kontakt med larmet. Du måste koppla ur batteripacket innan ifall du inte vill bli döv när du servar centralenheten tex.

och för guds skull, ställ om switch 3 till ON och ha hörselkåpor på dig nu när du testar =)
 
Redigerat:
Du det blir definitvt 3 till on, 7 on, 6 on och 4 off och hörselkåpor :). Nu fattar jag, jag trodde tamper var fö ändlocken, jag tror inte jag vill ha tamper om inferno tappar kontakt med larmet, det känns som overkill. Centralen kommer ändå vara rejält skyddad och ha både ups och sitt eget batteri.

Har du någon idé om hur jag ska koppla om jag inte vill ha tamper? Eller tror du att man kan stoppa den genom att slå sönder i/o modulen om tamper inte är på?

Iofs har jag ju andra grejer som går igång också + att jag skulle kunna skydda i/o modulen.

P.S - Tack för hjälpen =).
 
D
Nej ändlocken är SAB på Inferno, de är en egen slinga.
Nackdelen med att inte köra tamper är ju ifall någon hinner riva ner enheten innan larmet går så fyller siren ingen funktion. Kommer sladden inte innefrån väggen och är skyddad skulle jag köra tamper.

Ska du inte ha tamper så är det en Normally Open slinga.
Koppla + till 12V IN
- till GND
NO till TRG - (eller TRG+) minns inte vilken, testa
Vet som sagt inte vilken av UO du ska ha eller com, det får någon mer kunnig titta på. Jag vet bara hur jag kopplar till mitt larm :)
 
Det är nog UO - com är för inputs om jag fattat det rätt.

Alltså tamper hade ju varit trevligt men frugan lär ju döda mig om jag lyckas dra igång det nån gång. Lär ju ta en stund att skruva isär infernon och ta ut batteriet, man får väl hoppas de inte har sinnesnärvaro nog att ge sig på den.

Förresten - är det jag som är okunnig eller hur ser man i infernomanualen att slingan är normally open(agilityn kan man programmera till att köra antingen eller)?

Eller är det standard att Sirener är normally open(som jag antar är strömlöst) och man skickar en puls/lägger på spänning när den ska gå igång?
 
Redigerat:
D
Det ser man inte manualen. Fick kopplingsschema av teknikern.
Kan tyvärr inte mer än så...
 
Modigt att ha Infernosiren på ett hemmapulat larm, speciellt eftersom du inte verkar vara helt säker på din sak. Det vill ju till att sirenen aldrig kan gå igång när familjen är hemma.
 
Hur blir man säker på sin sak om man inte frågar för att lära sig?
 
D
Nej det är inget fel. Jag kan heller inget om larm, men genom att fråga lär man sig.
Däremot måste du tänka på om du har hemmaläge, att kanske konfigurera så att man inte vaknar med hjärtstillestånd. Men man kan ju koppla den annars till panikknapp så man hinner stänga in sig i safe roomet =)
 
Programmeringsläget för det har jag koll på, det är ju mjukvara, och det sysslar jag med hela dagarna, där är agility helskysst :).
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ska man koppla. OBS ej tamper på infernon. Man kan lätt ställa utgången så den bara följer siren i bortaläge.
 
RilleRock
Är den up and running nu?

Filmklipp på det :wow:
 
D
Bra att det löste sig. Men som sagt har du inget skydd nu vid klippt kabel.
Du bör dubbla 12v ledarna.

Har ett klipp, men mikrofonen brusar ju bara när de sätter igång (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.