Har en gammal fastighetskarta som är upprättad då min fastighet styckades av 1946. I hörnen på fastigheten är det märkt med gr eller grm. Antar att detta betyder vad det är för typ av markering som ligger där. Någon som vet vad dessa två betyder?
 
grm = gammalt rör i mark, dvs det fanns där redan när din fastighet styckades.
gr = osäker, kan vara gränsröse?
 
Finns faktiskt rör på vad jag tror är punkterna grm. Med dom 2 punkterna borde jag kunna hitta dom andra med hjälp av kartan. Något tips på hur ett gammalt röse ser ut? Gjordes dom specifikt för avstyckningen?
 
Intressant länk - mh-
Undrar dock vad ett glaserat rör är?
Kan grm måhända även betyda glaserat rör i mur? Vet att åtminstone ett av rören sitter i en gammal stenmur.
 
Nej, om det står 'g' framför de här tvåbokstavsförkortningarna så betdyer det gammalt.

'gfr' är alltså 'gammalt femstenarör'.

12000000610787_F.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Glaserat rör, kan det vara typ gammalt avloppsrör?
 
Jag som kom ihåg lite fel. Andra markeringen är rg dvs järnrör i betongjutning enligt länken ovan. Har varit ut och mätt lite idag. Tar jag längdmåttet på kartan från ett av dom gamla rören hamnar jag på en cementklump i en gammal stenmur. Har inte sett något fastgjutet rör dock.
 
Om nu "gränsröse" fortfarande är relevant, är min erfarenhet oftast att det bara är en hög med stenar, oftast med en plattare sten högst upp i gränsens riktning... men då har jag mest sett dom i skogen för äldre markeringar av skogsmark/rågångar.
 
En stående spetsig/flat sten, grundlag med lite sten runt om. Men de ramlar omkull ibland, och ibland blir det rotvältor som flyttar på allt.
 
Som jag skrev ovan så var det jag som kom ihåg fel. Har hittat cementklumpen men inget rör :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.