Grundfrågan är alltså om ni tycker att jag skall dra igång detta själv, eller om jag skall försöka få tag någon som vill räkna på det och sedan en snickare till jobbet.

Förutsättningar:
-1/5 plans hus från -58 byggt i lösvirke
-Bärande hjärtvägg (2"4 CC 60)
-Befintlig öppning är 150cm och bärs upp av en 3"9.
-Den ena stolpen har bytts mot en svarvad pjäs.
-På ovanvåningen finns ett ännu större valv, så det bär främst bjälklaget.
DSCN0140 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkt ingrepp är alltså att ta bort pelaren och få valvet 60cm bredare. Arbetsgång:

-Stampa upp på båda sidor.
-plocka bort pelaren och befintlig balk
-dra ihop en 2"4 på befintlig väggregel för att få något att lägga limträbalken på.
-Hiva upp en 90*315 limträbalk (eller liknande, dvs överdimensionerad
-Klart!

Skall jag dra igång själv? Något särskilt jag måste tänka på?
 
Bifogar lite konstruktionsritningar på bärande väggar, planlösning övervåning, takstol, samt konstruktionen på takstolen rakt ovanför valvet, som alltså består av 2 kupor:
Utökning av valvet.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort en beräkning på byggbeskrivningar.se. 90*270 limträ verkar bli lagom överdimensionerat. Dock är ju uppläggningslängden (52mm) tight på redan befintlig upplägg (2"4) och sidopelaren fick jag bara välja en limträ, hade hoppats klara mej med en 95*45.

Å andra sidan tycker jag att mitt fall bode ge en mindre belastning än exemplet eftersom jag har en bärande innervägg (runt trappan) som bär av lite av bjälklaget samt att jag har kupor ovanför valvet så takstolarna borde be mindre belastning än i beräkningen.

Utökning av valvet beräkning 90x270.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan fixa detta själv om du är normalhändig. Se till att ingen är på övervåning innan du är klar. Rekommenderar att köra på 9x9 pelare dock räcker vanligt virke för pelaren. Avväxlingen är väl tilltagen. Vill tillägga att normalt krävs bygganmälan för konstruktionsändringar.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
På bilden tycker jag öppningen ser ut att vara mer än 2m.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Du kan fixa detta själv om du är normalhändig. Se till att ingen är på övervåning innan du är klar. Rekommenderar att köra på 9x9 pelare dock räcker vanligt virke för pelaren. Avväxlingen är väl tilltagen. Vill tillägga att normalt krävs bygganmälan för konstruktionsändringar.
Ah, då gäller det att bli klar på en dag då eftersom sovrummet är på övervåningen :)

Räknar mej faktist som lite mer än normalhändig, gör all renovering själv (försöker hålla mej borta från elen förstås) men har inte gjort några större ingrepp på bärande delar innan.

90*90 för uppläggets skull antar jag? Det sitter ju redan en 2"4 väggregel på varje sida öppningen så stoplen kommer ju skruvas i denna oavsett.

Jag är medveten om att bygganmälan krävs. Dessa konstruktionsberäkningar från nätet borde väl räcka som dokumentation?
 
hempularen skrev:
På bilden tycker jag öppningen ser ut att vara mer än 2m.
Idag är den 201cm om jag räknar bort beklädnaden. Behöver jag ha 90*90 pelare på varje sida kommer den sluta 13cm smalare, dvs 188. Detta bidrar ytterligare till överdimensioneringen :)
 
Det går inte att såga ut i bef vägg så du får större upplag? 2 tum 4 som är rejält fastskruvad i bef vägg räcker annars. Det är upplaget som blir lite klent
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Det går inte att såga ut i bef vägg så du får större upplag? 2 tum 4 som är rejält fastskruvad i bef vägg räcker annars. Det är upplaget som blir lite klent
Problemet är ju att det tar stopp på befintliga bärande reglar. Alternativet är då att jag sågar bort dessa och lägger upp limträbalken på denna också. Isf skulle det räcka med att slå på en 95*45 på ena sidan för att få ca 100mm upplag på varje sida.

Så här alltså: (paint skills)
Öppning skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns tryggare. Blir det svårt att få till passformen för balken då kan du kila mellan ursågning och balk
 
Skaffa gärna stämp och tryck lite med innan du monterar balken, så slipper du nedhäng från start.
Glöm inte att överfäringen från upplaget till golvet under måste vara bra. Helst över flera reglar eller ned mot vägg under golv om det finns.
 
corre skrev:
Skaffa gärna stämp och tryck lite med innan du monterar balken, så slipper du nedhäng från start.
Glöm inte att överfäringen från upplaget till golvet under måste vara bra. Helst över flera reglar eller ned mot vägg under golv om det finns.
Jag tänkte stämpa på 4 punkter på varje sida, och ha 2*45mm reglar både i golv och tak för att sprida ut lasten. Borde väl räcka för att spänna lite?

Allt kommer vila på samma sätt som nu. Gissar att det ligger en golvbjälke under väggen som reglarna står på. Denna bjälke ligger direkt mot betongen.
 
Öppning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är bygganmälan inlämnad! Tror ni att byggnadskontoret godkänner denna ritning jag slängde ihop i paint/openoffice tillsammans med beräkningen ovan?
 
Du behöver minst 45*120 för att stämpen ska göra riktig nytta annat än att ta punktlast.
2st 45*90 går säkert bra med, men 45*45 bågnar för lätt.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Nej, 45*45 gör nog stora hål i mitt nygipsade tak :)

Jag tänkte mej kanske 120+195mm och dessutom försöka stämpa ungefär på golvregel och under takbjälke.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.