Har suttit nu en helg och hur jag än gör så blir beräkningen ogiltlig. Någon miss i programet eller är det jag som missar något?

Huset är 5.5m brett och skall ha ramverk 45grader. Finns i dagsläget inga bärande väggar innut i huset.

Med vänliga hälsningar Kristian
 
Kan ju tillägga att oavsett om de var ramverk eller vanliga takstolar hade ingen betydelse det blev fortfarande ogitligberäkning.

Antingen är det skarv nära knut
spikförband räcker inte till osv.
 
Någon som fått detta program till att funka eller är de bara bluff?

Hur man än gör så blir beräkningen fel. Knut för nära skarv, virkes måste skarvas, öka aktuella virkesbredder samt större spikningsplåtar i sortiment.

Kvittar vilken sorts takstol jag väljer.
 
Har bara provat programmet någon gång och det har jag för mig funkade. Ta en skärmdump så kanske någon kan hjälpa till.
 
Mikael_L
Jag har det inte installerat på denna dator.

Men jag ska försöka kika på det till helgen typ.

Har du valt var virket skall skarvas? Jag har för mig att jag själv åkt på problem när jag glömt att ange detta ...
 
Om det är det program jag tror så är det en beräkningsmall för ms-dos på diskett. Riktigt gamla grejer :). Kanske din dator är för modern?
Har själv använt programmet en hel del och får begripliga anvisningar bara jag matar in allt som efterfrågas i formuläret.

Prova att ignorera takvinkeln och använda standarden med takvinkel på 27 grader. Varje grads ökning upp till 45% förstärker konstruktionen.
Troligen så måste du titta på "öppen ram med mittstöd" för att få en beräkning för spännvidden 5,5m. Det beror förmodligen på att Bjerkling antagit att standardvirke inte är längre än 5,4m och att det därför behövs en skarv på underramen. Då blir en helt öppen ram orimlig. Gå upp klass 30 på virke så borde du få mallen att acceptera frågan.
Köper du limträbalk eller 6meters ställningsplank så håller du spikplåt och spikantal i mötet vid nock och takfot. Skarven och stödet kan du ignorera.
Underramen blir troligen lite svampig att gå på, men dubblera med ytterligare en regel mellan varje takstol och kryskolva så reder det sig. Ar det ett Attefallshus du bygger så slipper du rita ett regelmissfoster för att uppfylla onödigt stora hållfastighetskrav. Takstolar enligt Takstolsboken borde fungera fint, och 5,5 meters golv går också fint i praktisk verklighet så länge du inte tror att det skall gå att ha disco däruppe med en gammaldags grammofon utan att pickupen hoppar.

mvh / Findus
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Om jag inte minns fel, brukar man få "ogiltig beräkning" då konstruktionen är för klen och/eller omöjlig att bygga konventionellt.
Programmet fungerar bra, jag har använt det många gånger.
 
Tack för alla svar.

Fick efter pil äntligen rätt på det. Installerat om programet några gånger, och blev allt tvärtom nästan sällan det blir något fel bortsett från "varningen - virke bör skarvas" men utöver de så fungerar det.

Tyvärr blir ju takstolarna inte helt 100% iom huset är något smalare. Svagt minne är att de är 5.5m invändigt men kan vara lite bredare i verkligenheten då det är reglat på insidan med ny innervägg.

Stora frågan är ju just avsaknad av bärande innerväggar hur mkt de påverkar framtida ovanvåning..
 
Huset är inget attefall utan en tidtypisk skånelänga. drygt 5.5m bred och 23m långt som skall försöka något modern samtidigt utan att tappa sin charm. Det är ju trots allt en skånelänga hur man än gör.
 
Lyfter en gammal tråd då den känns passande.
Har använt programmet flera gånger utan problem.
Senast för en månad sedan funkade det klockrent, men nu så får jag "spikplåtsdimensioneringen ej godkänd" på ALLA uträkningar.

Har provat alla fyra plåtfabrikaten, både 1,5 och 2,0 i tjocklek samt både standard och utökat sortiment.

Jag har installerat om det och även installerat det på en annan dator med samma resultat.
 
Martin_B
D duell skrev:
Lyfter en gammal tråd då den känns passande.
Har använt programmet flera gånger utan problem.
Senast för en månad sedan funkade det klockrent, men nu så får jag "spikplåtsdimensioneringen ej godkänd" på ALLA uträkningar.

Har provat alla fyra plåtfabrikaten, både 1,5 och 2,0 i tjocklek samt både standard och utökat sortiment.

Jag har installerat om det och även installerat det på en annan dator med samma resultat.
Har exakt samma problem... har ej hittat någon lösning än.
 
murak
D duell skrev:
Lyfter en gammal tråd då den känns passande.
Har använt programmet flera gånger utan problem.
Senast för en månad sedan funkade det klockrent, men nu så får jag "spikplåtsdimensioneringen ej godkänd" på ALLA uträkningar.

Har provat alla fyra plåtfabrikaten, både 1,5 och 2,0 i tjocklek samt både standard och utökat sortiment.

Jag har installerat om det och även installerat det på en annan dator med samma resultat.
Har också exakt samma problem. Synd!
 
Bumpar tråden då jag fått samma problem med mitt program.
Upptäckte dock att om man ställer tillbaka datumet på datorn till före problemet uppstod typ 2016,
så fungerar programmet igen.

//Patrik
 
  • Gilla
duell och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.