Jag ska införskaffa en LLVP och har, precis som vilken husägare, gått och googlat, läst och lagt in trådar.

Den stora frågan för mig är att man hela tiden se "gjord för nordiska klimatet". Vad är det? Att den är "anpassad" med en värmekabel i bottentråget sen kan kalla sig "Sverigepumpen" eller "gjord för nordiska klimatet", eller att den verkligen är byggd med andra komonenter för nordiska klimatet?

Jag har märkt att det säljes LLVP med värmekabel i bottentråget och en del rekommenderar det. Jag vet tidigare (kankse för längesen) så isolerade man vissa delar, kankse kompressorn eller insidan? Då kallar man den för "gjord för nordiska klimatet". Folk råkar ut för att man måste hälla varmvatten enstaka gånger för att is har byggts upp på insidan eller på marken. Det ska man inte behöva göra.

Jag vet att många säger sig "gjord för nodriska klimatet", men saknar siffror för COP testad i "-7". Ibland nämner man inte ens vad för temperaturer man SCOP eller COP har mäts i. Man kan ibland hitta den information om man läser det på någon annan sida och det är inte tillverkarens hemsida (gäller inte inte alla).

Jag ser att det är många som saknar SCOP för vår zon (norr). Mitsubishi Fh25 och FH35 som alla snackar om, eller rekommenderas, har inte såna siffror presenterade på deras hemsida, eller på den där energideklarationen.

Det enda jag har sett som verkligen har gedigen med information är Daikin Caldo X25. Där finns mätning ner till -25 och andra kapacitetsdiagram. Konstigt nog finns den finns inte ens med på några tester. Iofs stora testet var ju 2013 och det var några år sedan. Kosntruktionen på den, det finns ingen botten (enligt säljare), allt vatten rinner rakt ner (vilka andra har det). Den enda som har två kompressorer. Den visserligen dyrare. kaknse 3-4 tusen mer dock. Den kankse ligger på high-end nivå inom privat.


Finns någon LLVP installatör eller super teknisk inbiten husägare som har erfarenheter, då pratar vi inte om anekdotisk bevisföring... dvs trollsnack. Det vore ju guld att ta död på gamal rykten och presentera riktigt fakta som gäller 2015.

Är jag helt ute och cyklar med detta inlägg?
 
Du kan inte förvänta sig att slippa is på marken. Har man inte koll så blir det mycket is. Alla pumpar släpper ju ut vatten så att någon användare hällt ut varmvatten är inget konstigt.
 
Vad jag menar är is på insidan, dvs på bottentråget. Inte på marken, det är normalt.
 
En luftvärmepump är ingen elpanna, med det menar jag att det finns variablar som är svåra fånga i ett diagram. Alla problem med effekt och verkningsgrad landar ofta i avfrostningsproblem. Det är skillnad om man bor i ett surhål eller på toppen av en söderslänt. "byggd för nordiskt klimat" kan betyda vad som helst eller ingenting, kanske en elvärmare i tråget? Har man inget problem med att det blir en isklump under klarar man sig utan. En Julapump för 6 000 eller en märkesmaskin installerad av den lokala kylfirman? Det är bra att du gör en analys innan köp, när du har bestämt dig så delge oss andra för och nackdelar i ditt val så kommer din analys fler till godo, du kommer säkert bli nöjd med din värmepump.
 
En luft luftvärmepump är i grunden en luftkonditionering varvid värmen är en sekundär funktion. Man kan vara så gott som säker på att alla luft luftvärmepumpar är i efterhand anpassade för värmedrift i nordiskt klimat snarare än från grunden konstruerade för det. Däremot är det gjort med olika omsorg. Det kan handla om en värmekabel. Det kan handla om isolering av kompressorhuset tillsammans med uppvärmning av detsamma. Det kan handla om mer genomtänkt system för avfrostning.

Man får ta det för vad det är. Ett enkelt och relativt billigt sätt att minska uppvärmningskostnaden. Det är för det mesta varken ett komplett uppvärmningssystem eller ett helt pålitligt sådant. Själv köpte jag en begagnad luftvärmepump för 1000 kr hösten 2011. Kanske en handfull gånger har den isat igen. Vidare återstartar den inte efter strömavbrott. En långt ifrån idealisk apparat som troligen sparat el för mer än sitt inköpspris varje år sedan dess.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.