Vi hade precis avslutat vårt utbyggnadsprojekt, dokumenterat här på Bygga hus under "Husprojekt 2013, renovering av källare och utbyggnad" när frugan sa "det vore kul att få den där trappan klar nedanför utbyggnaden"
Först kände jag, lugna ner dig, men då frugan började handgräva för 21 meter mur som igår i projektet och snabbt insåg att det va lite för jobbigt så tog orden skruv i mitt huvud och jag började projektera.

Fick reda på att jag kunde få låna grävmaskin av min arbetskollega i september.

Jag hade sedan tidigare skissat upp design enligt frugans önskemål lagt upp på forumet för att fråga hur jag skulle bygga formen.

skiss betongtrappa.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick ju inte massor med svar ( noll för att vara exakt ) :p så det var bara att börja köra med trail and error-metoden.

Jag arbetar som beräkningsingenjör i maskinkonstruktion så jag använde mig av vårt FEM-beräkningsprogram för att ta fram en CAD-modell.

Trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit over-kill kan tyckas, men det blev ju en fin bild :D.

Jag grävde ut för trappa, fundament till muren samt fundament till nytt gunnebostängsel.

2015-09-13 11.20.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål för trappa

2015-09-13 11.20.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fundament

2015-09-13 11.20.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenhögen i vänster bildkant var stenar jag sparat för fylla hålet för trappan

När grävningen var klar så började jag bygga formar.
Till trappan hade jag tagit ut mått från CAD-modellen

2015-09-18 14.03.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkningsritning, verktyg och 7mm plywood

Jag använde mig av 220x45mm reglar som jag sågade till rätt steghöjd

2015-09-19 13.29.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regel för trappsteg med urspårning för inre plywoodskiva

2015-09-21 07.36.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Form i tidigt skede sedd uppifrån

2015-09-25 12.12.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-10-03 13.30.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-10-04 10.41.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen börjar ta form och även fyllas med sprängsten. Notera att Trail-&-error-metoden innebär lite lappa & laga :)

När väl formen var klar och jag fyllt i den med sprängstenen jag hade på lager fick jag beställa hem drygt 12 ton med makadam 16/32. Jag började ju inse nånstans på vägen att det va billligare med makadam än med betong :p. Så det va bara att ta tag i skyffeln igen...:x

2015-10-06 08.34.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2015-10-15 08.25.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sula för Gunnebostängsel preparerad med makadam

Jag fick beställa hem 3 m3 betong, men var tyvärr för stressad med jobbet för att hinna ta någon bild från betongpumpningen.
Kan även nämna att jag hade hjälp av två killar från byggaren som byggde min utbyggnad, så ingen tror jag klarade det själv. :surprised:

2015-10-16 15.23.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuten trappa

2015-10-18 12.03.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera dragstaget för att hålla ihop formen i längsled som tittar fram samt missen som skapade en liten luftficka. Har tänkt knacka bort lite betong så att jag kan fylla det när jag gjuter sargerna

2015-10-18 12.03.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det halvfärdiga resultatet

Jag är så sjukt nöjd!! En härlig känsla att gå från en gjuten idé till denna trappa.

Det som återstår är att gjuta sargerna och mura upp stödmur. Får se vad som hinns med i höst, eller om vi skjuter på det till våren.
 
  • 2015-09-13 11.20.47.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teofil_R och 24 till
  • Laddar…
Riktigt snygg trapp 👍
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Det där kallar jag handlingskraftigt (av både dig och din fru) (y)
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Oooh vilken onödigt snygg trappa! Me like! Jag är glad att det är väldigt platt där jag bor, så inte frugan kan få några idéer :D
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Kände du att Ansys var ett smidigt program för det här ändamålet? ;)
När du ändå håller på, kan du inte fixa fram en materialmodell för betong? Jag vill bygga fristående trappa :)
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Är det ingen armering i trappan?
 
Ansys var det som fanns tillgängligt och som jag kunde bäst... :) Som sagt, kanske inte det smidigaste programmet för att göra trappritningar med, men det gick :rolleyes: Materialmodell tror jag redan finns, eller?

Jo det är armering i trappan. 8mm rutnät uppbyggt under stegen. Sen är den ju ganska välarmerad med stenblock i botten också :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Har hunnit fylla ena "sargen" med betong i helgen. Denna gång fick tombolan gå varm. Jag hade räknat på 120-130 liter, men det blev nog närmare 200 liter betong.

Det här var också första gången jag blandade betongen själv, har alltid köpt dessa färdiga betongsäckarna tidigare, men vilken skillnad det blev på kvalitet! Kommer nog inte köpa några fler säckar grov-/finbetong i framtiden, mycket bättre med cement, sand och grus.

20160404_084757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160403_110842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160403_110853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märkte efter gjutningen att missat stötta upp formen tillräckligt invändigt så den har bågnat en bit. Har jag tur så blir misstaget snarare en snyggare design, det märker jag när formen tas bort.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Ser ut att vara ett riktigt trevligt projekt. Bra med mycket bilder .

Ser riktigt fint ut.
//Mathias
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Här står det inte still, har murat tre varv och idag har jag kämpat hårt med geonätet.
Det är kul nu när man börjar se hur det faktiskt kommer se ut.
Bifogar lite bilder

2016-05-21 19.53.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-21 17.30.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-21 19.52.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-05-21 17.29.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredde_bygg och 6 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Vad är det du murar med och hur går du tillväga? Limmas blocken eller något? Är ny på detta men behöver bygga en kortare stödmur på ca 1,5 m.

Tacksam för svar :)


PG Lindgren skrev:
Här står det inte still, har murat tre varv och idag har jag kämpat hårt med geonätet.
Det är kul nu när man börjar se hur det faktiskt kommer se ut.
Bifogar lite bilder

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
 
S
Detta är fan betongporr. Snyggt jobbat! helvete vad snygg muren blir i kombination med trappen också!
 
  • Gilla
SamSan14 och 1 till
  • Laddar…
Det är ungefär så vi känner också, SueCia, tack!

Första varvet har jag murat av två anledningar.
Först för att få det så jämnt som möjligt, men även för att få upp muren lite då sulan hamnade lite lägre än jag planerat från början. Men efter det har jag använt mig av PL400. Funkar hur bra som helst! Snabbt och smidigt men dyrare än murbruk. Jag läggar 4 stycken rejäla limkluttar för varje sten, så en tub räcker till ungefär 12-14 sten.

Geonätet lägger jag mellan tredjeoch fjärde varvet i nedre muren. Ska man göra det enligt instruktion bör det ha varit ett nät även efter första varvet, men där tyckte jag det blev overkill.
Som ni ser i på en av bilderna har jag ställt 3 stenar bredvid överkanten av trappan, där kommer den övre muren bli och den ställer jag troligen bara på packad sten/sand enligt instruktion som jag hittat på nätet.
 
Nu är muren så gott som klar, bara resten kvar...

2016-07-27 11.01.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-07-27 11.00.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-07-25 21.58.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild tagen kvällen innan jag lagt dit sista raden med sten för att visa belysningen.

Det vi ska göra närmast är att min fru ska planera och plantera rabatten. Sen ska marken finplaneras och trappen till höger om muren lagas då vi hade sönder de två översta stegen. Det är även några stenar för att ansluta till den trappen som återstår. Vill slutligen även putsa till finishen på den nya trappen så den blir snyggare.
 
  • Gilla
Teofil_R och 6 till
  • Laddar…
Stiligt 👍 bra jobbat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.