Hej

Jag håller på att bygga fritidshus och har nu kommit till elcentralen, jag tar fram ett förslag på uppbyggnad som elektrikern sen monterar

Grundförutsättningarna är som följer:
Hus på 90m2 med tre sovrum och ett badrum.
Tanken är att i framtiden kunna styra värmen på distans (termostat / brytare som styr relä som styr kontaktor)
Jag vill också kunna stänga av allt "onödigt" när jag åker
Centralen har 18 moduler och fyra rader alltså 72 moduler totalt.

elcentral2.jpg

Huvudbrytare 1 Stänger hela centralen
Jordfelsbrytare 1 övervakar rad 2
Huvudbrytare 2 Stänger rad 3 & 4
Jordfelsbrytare 2 övervakar rad 3 & 4

Det blir en del "svinn" i överkant med överskådligt med ovanstående upplägg.

Är det någon som har synpunkter eller ideer på hur det går att lägga upp bättre?

Bilden nedan är fel men jag kan inte få bort den :(
 
  • elcentral.jpg
Redigerat:
Du har onödigt mycket sektionerat när det gäller VU i vanliga rummen. I köket är det bra att ha flera olika grupper till uttagen. Men i sovrumen, vardagsrum osv kan flera rum dela på en grupp. Där har du normalt inget strömkrävande, utöver dammsugaren.

Jag föreslår också att du låter några uttag ändå gå på huvudbrytare1. Tänk ex. bredbandsinkoppling, du kan vilja ha igång det när du inte är där för att ex. läsa temperatur, slå på värmen, eller kolla av någon övervakningskamera osv.
 
Redigerat:
Instämmer med det. En annan sak är att en elcentral bara får ha en huvudbrytare som då ska bryta allt. Den andra får du märka upp som t.ex "sektionsbrytare" och även märka upp vad den bryter. Det viktiga är egentligen att tala om att den inte bryter hela centralen.
 
Hej

Tanken med att ha separata grupper per sovrum är att det i alla fall inte är för lite och två extra säkringar kan jag kosta på mig tycker jag. Sen är det färre rum som slocknar om något går. Det som är strömkrävande i sovrummen är eventuell extra värmefläkt och AC. Båda drar strax ca 2000W så det skulle kunna räcka med två grupper men antagligen inte en.

Det skulle nog gå att klumpa ihop VU hall,kök,badrum VUSov1,sov2 samt VUSov3 vardagsrum. Det sparar in 3 säkringar. Frågan är om det är värt det med tanke på kostnad. Mer för att frigöra plats på nedersta raden i centralen isåfall.

Då har jag lärt mig något nytt angående brytare i centraler. Jag tänkte mer på att prylen som ska stoppas in är en trepolig huvudbrytare. Ska kalla den sektionsbrytare och inte huvudbrytare i fortsättningen.

Det finns en grupp benämd "VU Elnisch" som ligger direkt under huvudbrytaren, det blir uttag i skåpet där centralen sitter som kan driva modem och anant. Just för att kunna slå på värme, kolla temperatur mm

Men inga kommentarer på sjäva upplägget i centralen? Själv tycker jag att det blir logiskt med att börja i övre vänstra hörnet och sen ha funktioner radvis
 
Tack för kommentarerna

Frun sabbade precis allt med kommenten "om vi inte har någon el i vardagsrummet kan vi inte ha adventsljusstakar" blir till att fundera ett varv till.
 
Äh, inte behöver det sabba allt, det är ju bara att flytta upp den säkringen till första raden. Då bryts visserligen inte "allt onödigt" som du önskar, men din fru blir nöjd. Sen finns ju också alternativet att lägga in en säkring för bara det uttaget.
 
toolman77 skrev:
Det som är strömkrävande i sovrummen är eventuell extra värmefläkt och AC. Båda drar strax ca 2000W så det skulle kunna räcka med två grupper men antagligen inte en.
Värmefläkt och AC går väl inte samtidigt?
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
en elcentral bara får ha en huvudbrytare som då ska bryta allt/QUOTE]
Ytterligare en brytare som också bryter allt men som sitter tidigare i en fördelningscentral borde väl vara tillåtet?
/M

,
 
Ja absolut. Det handlar om att det inte får vara några otydligheter kring vad en huvudbrytare betjänar, eller omvänt vilken brytare i en central som är huvudbrytaren. Det är inte skrivet i regler vad jag vet, men olika kapslingar anses tillräckligt. Jag har t.o.m fått uppfattningen att det kan sitta två kapslingar kloss i kloss bredvid varandra med varsin brytare.
 
Fotografen skrev:
Värmefläkt och AC går väl inte samtidigt?
Jag har jobbat i ett hus (nåja baracker) där just värmen och AC var på samtidigt (på sommaren). Och mycket riktigt så gick de inte samtidigt så länge. Men det tog några dagar av utlösta säkringar efter att de förlorat när ACn och värmesystemet kämpade om vem som var den verklige herren på täppan, innan byggnadsansvariga kom på var felet låg... ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.