Vi har tänkt ha gårdsgrus på garageuppfart och gångar.
Kantat med gatsten. Tror det blir jättefint. :)

Lägger man en fiberduk under gruset?
Vad kostar gårdsgrus...är det dyrt? ???

Fördelar/nackdelar med denna lösning och andra tips tas tacksamt emot!
 
Har bott i ett hus med singel på en svagt nedåtsluttande garagefart. Singlet rörde sig ständigt nedåt och det var ett slitgöra att skyffla och sopa upp det igen.
 
vad är "gårds"-grus??
 
emyran skrev:
Vi har tänkt ha gårdsgrus på garageuppfart och gångar.
Kantat med gatsten. Tror det blir jättefint.  :)

Lägger man en fiberduk under gruset?
Vad kostar gårdsgrus...är det dyrt?  ???

Fördelar/nackdelar med denna lösning och andra tips tas tacksamt emot!
Snyggt men mycket svårt att "skotta snö med grus" :-/...lätt att du får med gruset upp i gräsmattan när du hivar snön åt sidan... :-/

Vi hade en gång och det var som att hyvla en tunn ost i jättebautaformat om du förstår vad jag menar...man var tvungen att lämna en "skiva" snö för att inte få med gruset..
 
lajbanson skrev:
vad är "gårds"-grus??
Det är ett mjukt lite rundare typ av singel  ::)
 
Ja. just det..det där eviga krattandet...hur kunde jag glömma det.. Nääeee JAG tyckte då inte det var trevligt..:p

Men visst är det jättefint med grus :)
 

Vad ledsen jag blir  :'(

Min plan  kanske inte är så bra. Fint är det det vet jag  :)

Men det ska ju förstås vara praktiskt också...

Någon annan som har något trevligt OCH praktiskt tips på garageuppfart och gångar.
 
Asfalt.. ;)



Hör ihop med plastblommorna Myran... ;D
 
Lill skrev:
Asfalt.. ;)

Hör ihop med plastblommorna Myran... ;D

Lill; trevlig och praktisk lösning. I detta fall med betoning på trevlig  ;)


 
emyran skrev:
Vad ledsen jag blir  :'(

Min plan  kanske inte är så bra. Fint är det det vet jag  :)

Men det ska ju förstås vara praktiskt också...

Någon annan som har något trevligt OCH praktiskt tips på garageuppfart och gångar.
Kör med gruset!!

Det skall iallafall vi göra. Under ungdomstiden....skottade jag snö, krattade och rensade ogräs på mina föräldrars sluttande uppfart av grus. Denna var c:a 6x20m och så jobbigt som det har verkat ovan tyckte inte jag att det va.

Visst, man kan inte "gräva" snö och du får plocka lite grus från gräsmattan under våren (tar inte lång tid med en kratta).

Nä, nackdelar överväger definitiv inte för att ens fundera på nå't annat. Vår kommande uppfart blir gissningsvis 100-150 m2

Så, beställ några lass grus bara! (iofs om man är helt arbetsskygg då kanske man skall fundera, men jag tror inte många på detta forum har det problemet)
 
Edvin skrev:
Kör med gruset!!

Det skall iallafall vi göra. Under ungdomstiden....skottade jag snö, krattade och rensade ogräs på mina föräldrars sluttande uppfart av grus. Denna var c:a 6x20m och så jobbigt som det har verkat ovan tyckte inte jag att det va.

Visst, man kan inte "gräva" snö och du får plocka lite grus från gräsmattan under våren (tar inte lång tid med en kratta).

Nä, nackdelar överväger definitiv inte för att ens fundera på nå't annat. Vår kommande uppfart blir gissningsvis 100-150 m2

Så, beställ några lass grus bara! (iofs om man är helt arbetsskygg då kanske man skall fundera, men jag tror inte många på detta forum har det problemet)

Tack Edvin!  :)
Jag behövde verkligen ditt inlägg.
Som sagt; jag tror det kommer bli jättefint.

Hur gör du med underarbetet. Vår tomt är grovplanerad nu. Bygger vi upp med bärlager. Lägger fiberduk och sedan gårdsgruset?

Förresten vilket typ av grus ska ni anlägga med?
 
Jag var också lite inne på att ha grusgångar kantade med gatsten förut, men min sambo ratade förslaget pågrund av att man lätt drar med sig grus in i både huset och bilarna.

Vi kommer att lägga någon typ av sten på garageuppfarten och gångarna, men har inte bestämt vad. Tycker det är snyggt med gammal gatsten, men vet ej om det är opraktiskt eller ovanligt svårt att lägga.
 
Usch..jag är väl lite för negativ kanske...Men vi hade svag lutning på vår uppfart och det kändes som man en gång per vecka med krattan fick "hämta upp" allt grus nerifrån början på infarten.

Sen var det ju det här med barnen som drog omkring grus till sina vilda lekar överallt....Fantasin måste ju få ha sitt.. :D

Och smällarna i gräsklipparen varje gång grus hamnade i den glömmer man ju inte heller...

Äsch nu är jag ju negativ igen...uschäkta...GRUS E JU SNYGGT!! :)
 
emyran skrev:
Hur gör du med underarbetet. Vår tomt är grovplanerad nu. Bygger vi upp med bärlager. Lägger fiberduk och sedan gårdsgruset?

Förresten vilket typ av grus ska ni anlägga med?
Typ av grus till ytfinish är inte bestämt ännu. Vi började med schaktning/uppfyllning förra veckan så finplaneringen av tomten blir som tur är inte förrän nästa sommar. Vi är dock överens....tror jag, om att det kommer se ut ungefär som det minsta singel/makadam som finns och detta tror jag passar in på din benämning med gårdsgrus, sett till diameter.

Vad vi hittills gjort är lagt ut fiberduk (vilket jag iofs är ganska säker på inte stoppar växtligheten, men...). Pga av att vi behöver fylla marken en hel del har vi lagt 0-90 grus som bärlager (grov stenkross), uppskattningsvis 0,3-0,5 m. Framförallt för kommande husleveransers skull.

Angående grus in i hus/bil mm. Försumbart ???, det är ju inte så att man drar in ett gruslass varje gång man går in, iallafall inte med mina skor (Om man inte lägger swix universalklister under skorna förstås 8)).
 
Lill skrev:
Usch..jag är väl lite för negativ kanske...Men vi hade svag lutning på vår uppfart och det kändes som man en gång per vecka med krattan fick "hämta upp" allt grus nerifrån början på infarten.

Sen var det ju det här med barnen som drog omkring grus till sina vilda lekar överallt....Fantasin måste ju få ha sitt.. :D

Och smällarna i gräsklipparen varje gång grus hamnade i den glömmer man ju inte heller...

Äsch nu är jag ju negativ igen...uschäkta...GRUS E JU SNYGGT!! :)
För negativ, nej, men för pedant, ja ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.