jag tycker inte att man kan byta ut cirkelsågen mot bara en sänksåg! jag använder bägge ungefär lika mycket
 
daugaard skrev:
alltså finns det inget negativt :)
[bild]
Vart hittar du den där?
Är inget som säljs idag väl. :eek:

daugaard skrev:
jag tycker inte att man kan byta ut cirkelsågen mot bara en sänksåg! jag använder bägge ungefär lika mycket
Jag har båda, men har faktiskt inte använt cirkelsågen mer än en gång sedan sänksågen inhandlades, och då var det för att kolla en grej åt en forum-kollega. :)

Nu har jag "långtidslånat ut" sågen till svärfar..

Men visst ska ja riva nåt eller såga i tvivelaktigt virke skulle nog inte sänksågen komma fram. :)
 
Stor inköpslista, när jag köpte hus hade jag en skruvdragare och byggde min altan med den o fogsvans..

Men som många andra skulle jag satsa på 18volt så man kan komplettera med nakna maskiner och då skulle jag kika på hitachi.

Fasar ut mina maskiner mot hitachi.

Och jag skulle aldrig ersätta min cbu2 mot enbart en sänksåg.
 
Husägaren87 skrev:
Hej.
Ja som rubriken säger, jag och min fru har köpt hus! Vi har bott i lägenhet innan så jag har inte haft behov av några verktyg, jag lånade hem från jobb (elektriker) om jag behövde borra eller skruva något.

Vi har köpt en villa från -74, 1.5 plan, teglad, uterum och förråd.

Det som ska göras direkt är:
-Byta innertak i vardagsrummet, ca 50kvm
-Riva 2-3m vägg till kök

Det som ska göras senare:
-Trädäck, 20-25kvm
-Staket, 40-50m
-Inreda förråden med osb och gips, bara yttervägg och reglar idag
-Byta kök
-Riva/sätta upp nya innerväggar
-Diverse småprojekt eftersom jag har underbara maskiner som måste användas!

Så nu över till det roliga! :D

Jag har kollat runt ganska mycket här inne, googlat runt, läst och känt på maskiner i butik. Jag har följande maskiner på min önskelista:

Skruvdragare - Bosch GSR 14,4 v-ec
Skruvdragare - Bosch GSR 10,8 v-ec
Kap-/geringsåg - Bosch GCM 8 sjl
Cirkelsåg - Bosch GKS190
Grovdammsugare - Kärcher mv6
Gräsklippare - Bosch Rotak 43Li
Borrhammare - Inte hittat än, troligtvis en Bosch ;)

Vad tror ni inbitna hemmapulare om denna maskinparken?
Jag kommer fortsätta denna tråden med uppdateringar om köpen och renoveringen om det önskas.

Tack :)

Eftersom du i första hand ska sätta nytt innertak så är väl en dyckertpistol det första att titta på.*
Sen är ju frågan om den ska vara eldriven eller luft, för isåfall måste ju en kompressor inhandlas också.*

Sedan en bra kap och gersåg. Jag kollade liksom du på Bosch gcm sjl men valde sedan att köpa den nya och lite dyrare SDE:n istället. (Fick hem den i måndags:) ). Det är väldigt skönt att kunna luta maskinen åt båda hållen speciellt om man håller på i trånga utrymmen med lister tex.*

Jag är liksom dig allergisk mot budgetmaskiner, så det blir dyrt väldigt fort.

Så om jag hade vart dig hade jag prioriterat så här.

1. Skruvdragare 14,4v av vettigt märke räcker oftast till de mesta.
2. Kap och gersåg. Bosch sjl eller sde och ett bra bord gta3800 köpte jag.
3. Dyckertpistol och kompressor.
4. Tigersåg, Bosch gsa1100 eller makita 3050
5. Multiverktyg, har själv Bosch gop300 och gillar snabbfästet på den. Men tror säkert att deras pmf190 fungerar lika bra.
6. En vettig grovdammsugare. Den kärcher du nämner funkar säkert bra.

Sen får du fylla på vart efter men med detta som start kommer du långt :)
 
Jag säger en bra grovdammsugare som etta att handla in. Såga kan man göra med fogsvans:thumbdown: slipa går att göra för hand:thumbdown: skruva går också att göra för hand:thumbdown:i men dammsuga med kökssugarn är fan inte bra för nån ! Och att saker man gör i renoveringár ger skräp och böss efter sig så etta grovdamsugare och tvåa på listan en 18 volt skruvdragare. Själv har jag svårt att förstå er som säger 14,4 volt min fråga är varför? Det är ju något mellanting, ganska tung och ganska svag. Visst det mesta som ni skriver tar den, men resten då? Ska man köpa en maskin till den skruven? Eller vad gör man? Nä 18volt och bra klipp (stark) i skruvdragaren då är man hemma!
 
Här är mina 2 cents... inget proffs men husägare som också gillar maskiner ;)

Som någon nämnde är sänksåg en bra investering för ett hus, speciellt om ni ska bygga kök. Vanligt är också att man vill installera IKEA-stommar, garderober mm och ibland behöver man kapa till en del för att få allt att passa. (Jag har precis byggt ett platsbyggt garderobssystem baserat på IKEAs köksstommar. Jag var tvungen att kapa djupet på 10 stommar för att de skulle få plats. Det är 40 kapningar! Hade varit omöjligt utan sänksågen.) Passbitar och täcksidor är svåra att kapa snyggt och snabbt med sticksåg. Vill man dessutom bygga någon platsbyggd hylla är sänksågen ens bästa vän. En klyv/bordssåg tar förhållandevis mer plats och är framförallt farligare, dammigare och mer högljudd. För mindre än en halvbra portabel bordssåg från Dewalt får du ett sänksågs-kit med skenor från Festool. Kombinerar du det med en bra dammsugare (tex Festools MINI) har du i princip dammfri klyvning och kapning så att du kan stå i projektets rum och arbeta. Du får dessutom ett bättre resultat.

Skruvdragare är väl egentligen det primära verktyget för en husägare som jag ser det. Även om jag har en massa verktyg är det på något sätt alltid den som återkommer då mycket handlar om att borra, skruva och få upp grejor på väggarna, eller bygga altan. Jag tror att du gör helt rätt i att ha lite olika storlekar. Man blir trött i axeln av att arbeta ovanför huvudet med tunga +14V-maskiner. Försök att köpa en batteridriven borrhammare. Jag hatar att fixa med sladd då man bara ska borra ett snabbt hål i betongväggen.

Sedan ska du inte glömma bra mätverktyg. Hultafors talmeter 5m tycker jag är bra. Har en i garaget och en i huset. Bra vinkelhake också. Laseravståndsmätare är smidigt då man går runt i huset och planerar. Krysslaser är en annan självklar pryl och tillsammans med ett vattenpass av bra kvalitet kommer du att lättare kunna montera saker rakt. Ett måste vid köksbygge.

Lite overkill kanske med fundera på en handöverfräs (mindre variant). Detta är visserligen mer åt snickerihållet men om du får för dig att bygga egna platsbyggda hyllor eller finurliga lösningar så kan man ha mycket nytta av en sådan. Kan även användas för att fräsa spår i golv, vägg eller lister.

Till sist vill jag slå ett slag för gamla traditionella handverktyg. Väldigt ofta märker man att det tar mycket kortare tid att lösa vissa problem med tex en såg. Man vill inte behöva plocka fram en maskin och dammsugare för att kapa en liten bit. Då är det mycket snabbare att ta fram japansågen och med några drag så har man löst uppgiften. Du får samtidigt ett verktyg som inte sprutar damm omkring sig. Ett riktigt vasst stämjärn är bra att ha för de gånger du behöver skava av några mm på en regel.

Sammanfattningsvis bör du köpa verktygen då behovet uppstår. Erfarenhetsmässigt tjänar man inte så mycket på att bulk-köpa allt man kan tänka sig att behöva, på en gång. Vänta istället på kampanjerna. Sänksågskampanjer förekommer konstant.
 
Redigerat:
...glömde en sak om du bygger kök: Investera i lite bra snabbtvingar som du kan använda för att spänna fast stommar och täcksidor innan du skruvar ihop dem. Kan rekommendera Bessey KliKlamp för dessa lite lättare arbeten. En superlätt tving, samt Besseys enhandstvingar men de är lite klumpigare.
 
Jimmu - Ska kolla upp det kitet, har bara fått en "hobby" känsla över Makita, är det bra och pålitliga maskiner? Tycker inte att jag behöver 18v skruvdragare iallafall, vi har 14,4v på jobb och den räcker till allt jag har gjort där. EDIT: Kollade upp kitet, såg fint ut, men jag har fastnat för Bosch och deras L-boxar.. Dock smart med samma batteri till alla maskiner, men räcker då 3 batteri? Lär ju använda 2 maskiner samtidigt när man bygger staket och sånt, och då har man bara ett batteri i laddaren..
Jag tycker det är riktigt trevliga. Vilket fabrikat man väljer är lite från person till person, jag köpte Makita för jag gillar deras breda serie, MÅNGA verktyg och maskiner som kan användas med samma batterier.

Jag tror att du klarar dig ganska bra med tre batterier, de är trots allt på 4amp.Sen tar det bar 22min att ladda upp dem så det går snabbt.

Finns även boxar att köpa till makitas maskiner, MAKPAC heter dem, och finns med många olika insatser, smidigt om man vill ha ordning och reda på grejerna :)
 
VARNING, LÅNGT INLÄGG ;)

Tack för alla svar, jag älskar ett aktivt forum och kommer fortsätta skriva här och skapa en ny tråd när renoveringen börjar.
Här inne kommer bilder på maskinerna att postas och recenseras i det mån jag kan (y)

Yrrol skrev:
Jag hade köpt
1. gir/kapsåg - den populära boschen som också säljs billigt numera
2. sänksåg istället för cirkelsåg - med denna klarar man sig länge utan klyvsåg.
3. dyckertpistol av halvvettig kvalite.
4. billig skruvautomatsak inför att sätta nya gipsskivor.
5. en ~400kr multimaster bosch.
6. klyvsåg - populära dewalten.

Och lånat jobbets skruvdragare för det är oftast senaste och dyraste sorten. :p
Jag kommer satsa på att köpa en egen skruvdrage, vill inte asa jobbets dragare fram och tillbaka, jag tänker dock göra så med borrhammaren de få gånger den behövs :)

Så det blir:
1: Skruvdragare
2: Gir-/kapsåg
3: Sänksåg

Resten blir budgetversioner för att se hur ofta de används. De tre ovanstående blir iallafall bra märke.
Just nu lutar det åt en Bosch GSR 18v-ec FC2, med alla chuckar :p

bYkICr skrev:
Väljer du 18V kan du köpa till nakna maskiner ganska billig. 14,4V har ett begränsad utbud av maskiner som kan användas med 14,4V batterier. För lättare jobb duger 10,8V bra, 18V maskiner åker fram när 6tum franska skruvar ska dras t.ex. Ska man börja samla på sig maskiner så ska du skaffa bra kap/gersåg, skruvdragare (man kan aldrig ha för många dragare), sänksåg och stickståg. Bra korslaser, vattenpass och vinkelmätare är bra att ha. Men har som mål att lägga 100tkr på din maskinspark så kommer du inte att sakna något :)
Har förstått det med 18v nu, är ju faktiskt riktigt billigt från utlandet att köpa in nakna maskiner, och det gäller även Bosch 10.8v serie. Krysslaser ska inhandlas, bra vattenpass har jag och en vinkelmätare ska också köpas (en sån stor som snickare har menar du va, till gipsskivor t.ex?)
Budget, ja, första inköpen kan jag väl lägga 10-15 på, sen till sommaren kommer ju gräsklippare och sånt också :)

Lutte skrev:
Stor inköpslista, när jag köpte hus hade jag en skruvdragare och byggde min altan med den o fogsvans..
Men som många andra skulle jag satsa på 18volt så man kan komplettera med nakna maskiner och då skulle jag kika på hitachi.
Fasar ut mina maskiner mot hitachi.
Och jag skulle aldrig ersätta min cbu2 mot enbart en sänksåg.
Jag ska också köpa en fogsvans absolut, men jag kommer försöka använda elverktygen så ofta det går, men jag vet att det ibland är enklare att bara plocka fram fogsvansen till ett litet arbete.
Ska kolla på Hitachi.

Finns det nån vettig butik där man kan klämma och känna på maskiner, med batterier, utan en jobbig stöldmärkning på handtaget som gör att man inte kan hålla dom normalt? Bor i Malmöområdet.

Doofer skrev:
Eftersom du i första hand ska sätta nytt innertak så är väl en dyckertpistol det första att titta på.*
Sen är ju frågan om den ska vara eldriven eller luft, för isåfall måste ju en kompressor inhandlas också.*

Sedan en bra kap och gersåg. Jag kollade liksom du på Bosch gcm sjl men valde sedan att köpa den nya och lite dyrare SDE:n istället. (Fick hem den i måndags:) ). Det är väldigt skönt att kunna luta maskinen åt båda hållen speciellt om man håller på i trånga utrymmen med lister tex.*

Jag är liksom dig allergisk mot budgetmaskiner, så det blir dyrt väldigt fort.

Så om jag hade vart dig hade jag prioriterat så här.

1. Skruvdragare 14,4v av vettigt märke räcker oftast till de mesta.
2. Kap och gersåg. Bosch sjl eller sde och ett bra bord gta3800 köpte jag.
3. Dyckertpistol och kompressor.
4. Tigersåg, Bosch gsa1100 eller makita 3050
5. Multiverktyg, har själv Bosch gop300 och gillar snabbfästet på den. Men tror säkert att deras pmf190 fungerar lika bra.
6. En vettig grovdammsugare. Den kärcher du nämner funkar säkert bra.

Sen får du fylla på vart efter men med detta som start kommer du långt :)
Utrymme har jag gott om, så det räcker med sjl'en :)
Angående budgetmaskiner, som jag skrev ovan så kommer jag köpa billiga maskiner av de som jag inte tror kommer användas så ofta. Lite omotiverat att lägga 3-4000 på en maskin som används 2ggr på ett år.. Bättre med en billigare biltema/jula version som man isåfall sen kastar och köper en riktig om den används så ofta.

Kromo skrev:
Jag säger en bra grovdammsugare som etta att handla in. Såga kan man göra med fogsvans:thumbdown: slipa går att göra för hand:thumbdown: skruva går också att göra för hand:thumbdown:i men dammsuga med kökssugarn är fan inte bra för nån ! Och att saker man gör i renoveringár ger skräp och böss efter sig så etta grovdamsugare och tvåa på listan en 18 volt skruvdragare. Själv har jag svårt att förstå er som säger 14,4 volt min fråga är varför? Det är ju något mellanting, ganska tung och ganska svag. Visst det mesta som ni skriver tar den, men resten då? Ska man köpa en maskin till den skruven? Eller vad gör man? Nä 18volt och bra klipp (stark) i skruvdragaren då är man hemma!
Grovdammsugare ska absolut handlas in, ska inte ha sämre luft-/arbetsmiljö hemma än på jobb.
Nä, jag håller med nu, blir 18v :)

DarrenB skrev:
Här är mina 2 cents... inget proffs men husägare som också gillar maskiner ;)

Som någon nämnde är sänksåg en bra investering för ett hus, speciellt om ni ska bygga kök. Vanligt är också att man vill installera IKEA-stommar, garderober mm och ibland behöver man kapa till en del för att få allt att passa. (Jag har precis byggt ett platsbyggt garderobssystem baserat på IKEAs köksstommar. Jag var tvungen att kapa djupet på 10 stommar för att de skulle få plats. Det är 40 kapningar! Hade varit omöjligt utan sänksågen.) Passbitar och täcksidor är svåra att kapa snyggt och snabbt med sticksåg. Vill man dessutom bygga någon platsbyggd hylla är sänksågen ens bästa vän. En klyv/bordssåg tar förhållandevis mer plats och är framförallt farligare, dammigare och mer högljudd. För mindre än en halvbra portabel bordssåg från Dewalt får du ett sänksågs-kit med skenor från Festool. Kombinerar du det med en bra dammsugare (tex Festools MINI) har du i princip dammfri klyvning och kapning så att du kan stå i projektets rum och arbeta. Du får dessutom ett bättre resultat.

Skruvdragare är väl egentligen det primära verktyget för en husägare som jag ser det. Även om jag har en massa verktyg är det på något sätt alltid den som återkommer då mycket handlar om att borra, skruva och få upp grejor på väggarna, eller bygga altan. Jag tror att du gör helt rätt i att ha lite olika storlekar. Man blir trött i axeln av att arbeta ovanför huvudet med tunga +14V-maskiner. Försök att köpa en batteridriven borrhammare. Jag hatar att fixa med sladd då man bara ska borra ett snabbt hål i betongväggen.

Sedan ska du inte glömma bra mätverktyg. Hultafors talmeter 5m tycker jag är bra. Har en i garaget och en i huset. Bra vinkelhake också. Laseravståndsmätare är smidigt då man går runt i huset och planerar. Krysslaser är en annan självklar pryl och tillsammans med ett vattenpass av bra kvalitet kommer du att lättare kunna montera saker rakt. Ett måste vid köksbygge.

Lite overkill kanske med fundera på en handöverfräs (mindre variant). Detta är visserligen mer åt snickerihållet men om du får för dig att bygga egna platsbyggda hyllor eller finurliga lösningar så kan man ha mycket nytta av en sådan. Kan även användas för att fräsa spår i golv, vägg eller lister.

Till sist vill jag slå ett slag för gamla traditionella handverktyg. Väldigt ofta märker man att det tar mycket kortare tid att lösa vissa problem med tex en såg. Man vill inte behöva plocka fram en maskin och dammsugare för att kapa en liten bit. Då är det mycket snabbare att ta fram japansågen och med några drag så har man löst uppgiften. Du får samtidigt ett verktyg som inte sprutar damm omkring sig. Ett riktigt vasst stämjärn är bra att ha för de gånger du behöver skava av några mm på en regel.

Sammanfattningsvis bör du köpa verktygen då behovet uppstår. Erfarenhetsmässigt tjänar man inte så mycket på att bulk-köpa allt man kan tänka sig att behöva, på en gång. Vänta istället på kampanjerna. Sänksågskampanjer förekommer konstant.

...glömde en sak om du bygger kök: Investera i lite bra snabbtvingar som du kan använda för att spänna fast stommar och täcksidor innan du skruvar ihop dem. Kan rekommendera Bessey KliKlamp för dessa lite lättare arbeten. En superlätt tving, samt Besseys enhandstvingar men de är lite klumpigare

Sänksåg - check
Skruvdragare - check
Mätverktyg - ska köpas, har förbisett lite sånt
Handöverfräs - nja, kanske efter behov
Handverktyg - ja absolut, billigare, tar mindre plats och skitar ner mindre, ska absolut köpas, och även snabbrvingar, det hade jag missat men förstår vad du menar.

Mm jag kommer inte köpa allting nu, det får bli en beställning från internet med några dagars leveranstid om jag saknar maskiner till något projekt, så jag får planera lite längre än näsan räcker :)
Tack för det långa svaret (y)

Jimmu skrev:
Jag tycker det är riktigt trevliga. Vilket fabrikat man väljer är lite från person till person, jag köpte Makita för jag gillar deras breda serie, MÅNGA verktyg och maskiner som kan användas med samma batterier.

Jag tror att du klarar dig ganska bra med tre batterier, de är trots allt på 4amp.Sen tar det bar 22min att ladda upp dem så det går snabbt.

Finns även boxar att köpa till makitas maskiner, MAKPAC heter dem, och finns med många olika insatser, smidigt om man vill ha ordning och reda på grejerna :)
Okej, känns som det står mellan Bosch blåa serie och Makita. Kommer bli svårt. Frugan har gett hela förtroendet till mig så jag har ingen att bolla tankar med där, måste skriva här istället :)

Kollade upp Makpac, ser bra ut, nu blev ju valet ännu svårare :p
 
Y
Angående skruvdragare... Köp den som känns bäst i handen.
Det är ingen mening att ha värsting bling bling av princip ifall den känns fel i din hand.

Jag köpte senaste Boschen. Kass chuck, fick en ny, också kass chuck. Men framförallt kass i min hand. Bytte då till Makita. Vilket blir min 3e generation Makita. Dessa känns bra att jobba med - för mig.

Setill att maskinen har en krok på sig så man lätt kan sätta den i byxfickan.

Nu är det sällan jag använder fullstorleks dragare längre för dom små är tillräckligt starka till det jag gör. Så numera kör jag 85% av tiden med en liten Milwaukee.


Köpa ifrån nätet har jag gjort några gånger, en och annan maskin ifrån England.
En svensk sida som hade väldigt bra priser och hävda att maskinerna var svensksåld skrattade jag lite åt för på paketet stod det att dom skickat ifrån Ryssland. Fast den fungerade bra ändå.
 
Redigerat:
Husägaren87 skrev:
VARNING, LÅNGT INLÄGG ;)

Tack för alla svar, jag älskar ett aktivt forum och kommer fortsätta skriva här och skapa en ny tråd när renoveringen börjar.
Här inne kommer bilder på maskinerna att postas och recenseras i det mån jag kan (y)



Jag kommer satsa på att köpa en egen skruvdrage, vill inte asa jobbets dragare fram och tillbaka, jag tänker dock göra så med borrhammaren de få gånger den behövs :)

Så det blir:
1: Skruvdragare
2: Gir-/kapsåg
3: Sänksåg

Resten blir budgetversioner för att se hur ofta de används. De tre ovanstående blir iallafall bra märke.
Just nu lutar det åt en Bosch GSR 18v-ec FC2, med alla chuckar :p
Vet inte om du sett, men här hittar du en recension av FC2. :)
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...ill-testa-en-bla-bosch-gsr-18-v-ec-fc2-2.html
 
Var i samma sits när jag köpte hus för två år sedan, så jag vet precis hur det är, msn googlar, söker på forum etc.
Vi har Hitachi på jobbet, och skruvdeagaren känns lite klumpigare i handen, så det blev ett Makitakit från Tradera/USA, sen finns det en uppsjö äv nakna maskiner som det bara är att komplettera med.
Jag har ännu inte köpt någon makpac, men det kommer nog med tiden när maskinparken utökas.


Min stora rekommendation är att kolla upp vilka maskiner och verktyg du bör ha.
Kolla sedan med tillverkaren om de har det i ditt utbud.
Hur ser utbudet ut hos den lokalahandlarn?
Hur ser importutbudet ut?
Hur känns maskinerna i handen och kvalitetsmässigt?
Vilka tillbehör finns?
 
Fördelen med Makita är att det finns ett väldigt stort utbud av 18v maskiner. Finns bra trädgårdsmaskiner också till Makita, trimmer och häcksax som använder samma batteri. Sedan kan man fråga sig varför man måste ha en 18v fogpistol eller någon annan obskyr 18v maskin som finns. :)
 
Bosch, Marita eller deWalt spelar väl inte så stor roll så länge du trivs med maskinen. Själv passar Bosch mig bra pga de sitter bra i handen. Alla sladdlös maskiner jag köper in är bosch men sladdbunden maskiner satsar jag på prisvärda maskiner (allt mellan bosch, fien till dewalt men inga lågbudget maskiner).

En ingenjörs vinkelhak är att rekommendera. Med den kan du ställa in maskiner så de blir bra + starett kombinationsvinkel.
 
Redigerat:
bYkICr skrev:
Bosch, Marita eller deWalt spelar väl inte så stor roll så länge du trivs med maskinen. Själv passar Bosch mig bra pga de sitter bra i handen. Alla sladdlös maskiner jag köper in är bosch men sladdbunden maskiner satsar jag på prisvärda maskiner (allt mellan bosch, fien till dewalt men inga lågbudget maskiner).

En ingenjörs vinkelhak är att rekommendera. Med den kan du ställa in maskiner så de blir bra + starett kombinationsvinkel.
För mig känns andra alternativet bäst i handen så den trivs jag bäst med alltså Marita :wow: framförallt när det ska grejas i sovrummet:rolleyes:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.