Finns det någon anledning, utöver "tradition", till att vi i Sverige monterar våra 2-vägs eluttag stående?

Det stökar ju till det så att man om man vill han andra sorters eluttag bredvid (t.ex. data eller TV) så behövs dessa kompletteras med en adapter så att de passar i 1½-ramar, dvs blir lika höga som eluttagen.

Om man istället monterar eluttagen "liggande" så blir dessa lika höga som övriga uttag och det borde då kunna se enhetligt ut, utan olika adapters.

Vad tycker ni?
 
S
Tycker liggande uttag ser illa ut.
 
SueCia skrev:
Tycker liggande uttag ser illa ut.
Varför? Bara pga vana, eller något annat?

Själv tycker jag det känns plottrigt med uttag av olika höjd (el respektive data t ex) bredvid varandra, men är inte säker på hur jag känner för liggande eluttag (därav frågan här på forumet :) ).
 
Förmodligen för man alltid har gjort det. Förr satte man mest el uttag och de fanns knappt några kombinationsramar.

Ska jag sätta uttag ihop med annat i en kombi ram så sätter jag 3-vägs istället. 1,5 ramar är en ganska ny företeelse, innan kunde du bara snurra på uttaget så får du det liggande :)
 
  • Gilla
Jelfiman och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Förmodligen för man alltid har gjort det. Förr satte man mest el uttag och de fanns knappt några kombinationsramar.

Ska jag sätta uttag ihop med annat i en kombi ram så sätter jag 3-vägs istället. 1,5 ramar är en ganska ny företeelse, innan kunde du bara snurra på uttaget så får du det liggande :)
Bra idé med trevägs i dubbelram. Tyvärr har jag ju det irriterande faktum att jag bara har enkeldosor som inte går att byta till dubbeldosor (så hade ev tänkt att vrida dem 90 grader)
 
Om du inte behöver de vanliga runda jordade stickpropparna så finns det ju 3-vägs europauttag till nästan alla serier
typ denna
 
Ramnemark skrev:
Om du inte behöver de vanliga runda jordade stickpropparna så finns det ju 3-vägs europauttag till nästan alla serier
typ denna
Bra idé. Jag har idag diskuterat med elektrikern hur vi skulle kunna göra på ett ställe där han sagt två dosor kant i kant (för data och tele) och sen två med någon extra cm mellanrum för "stående" eluttag. Mellanrumen för stora för att kunna sätta en multiram och för små för att kunna ha "liggande" 2-vägs uttag. Vi landade i att vi skulle testa med ett envägs i en dosa och ett liggande tvåvägs bredvid (som ju dock sticker ut mer eftersom jag har enkeldosor). Det skulle kanske bli snyggare om jag sätter data och tele i en dubbelram och bredvid denna (ev blir det ett litet mellanrum) ett 3-vägs i enkeldosa och bredvid detta ett 2-vägs liggande (som dock blir utstickande).

Detta är i en tegelvägg och det är inte läge (granne som är trött på mitt renoverande, vilket jag har förståelse för) att bila om för närvarande, men kanske gör jag det i framtiden (om jag irriterar mig på hur det blir nu) och sätter ett 3-vägs jordat i dubbeldosa liggande. Dessa uttag syns väldigt väl, så det känns surt med en halvdan lösning.
 
Jag tycker de blir fult. Främst för om man tittar på en "normal" installation där ett vägg uttag sitter på 20-30cm från golv. Rakt upp från detta så sitter det en brytare. alt i kombination. Men isf ska kombinationsramen stå och inte ligga. 2dm från tak sitter evt kopplingsdosa och då har man ju en linje med apparater och dosor som sitter i linje. Ska man då gå ifrån "stilrena tänket" med ett liggande någonstans så känns de fel.

I de installationer jag gör så brukar jag undvika kopplingsdosor till möjligaste mån. Använder till badrum dock.
Men iaf sätter normalt ett uttag på 32cm från golv. strömbrytare på 102cm från golv. under denna i kombination sätter jag en brytare för styrt uttag vid fönsterbräda på 102cm från golv. lika så ett uttag på 32cm från golv där de passar. Men även i kombinationsramen så sätter jag ett enkelt vägguttag för "städ uttag" Detta enbart där man går in i rummet. Mycket smidigt Brukar dock aldrig gå över 3 i kombination då de blir lite mycket känns de som.

Vid Tv plats så brukar de bli 2-3 st vägguttag med 12,5cm mellan dosorna. Även data och antenn dras dit med samma avstånd mellan dosorna. inga kombinationsramar. Detta med anledning till att de blir både fult med kombination liggande då man inte har de någon annanstans och i framtiden kanske man drar ut coaxen och drar dit något annat och då kanske den apparaten man ska ha dit inte passar i kombinationsram.
 
Tack för en bra förklaring till varför du väljer att ha uttaget stående.

Min situation är för närvarande:

Alla dosor redan monterade och det är slutmålat och av flera skäl inte möjligt alternativt lämpligt att göra om dosornas placering och storlek.

Elektrikern har satt dosorna för data och Tele bredvid varandra som en dubbeldosa, dvs utan avstånd. Dosorna för eluttaget (endast på ett ställe är det två dosor för eluttag) sitter med mellanrum till data och Tele-dosorna.

På ett ställe (bakom tv:n) är uttagen högre upp på väggen och kommer att synas ofta (tv:n sitter på en vikarm). Där planerar jag att tillsvidare använda ett enkeluttag för elen (dock sitter fortfarande dosan en bit från övriga dosor) och från denna drar jag en sladd till ett smalt grenuttag som jag fäster på tv:ns baksida (jag har haft denna lösning i flera år, på tv:ns baksida har jag fäst en tunn dvd-spelare, min Apple-tv samt en liten extern hårddisk och dessa kopplas in i grenuttaget tillsammans med tv:ns och vikamens kontakter).

Jag har dragit knx och kommer att ha mycket få brytare (lägenheten är inte särskilt stor) och det är faktiskt endast på ett ställe som det kommer att sitta en brytare ovanför ett eluttag (men brytarna är Prion-brytare som är väldigt stora och därför ändå inte kommer att matcha uttagen).

Jag behöver mao bara få uttagen att se ok ut tillsammans. Helst hade jag velat ha 1 1/2-dosor, men nu får jag göra det bästa av situationen.

Jag lyssnar gärna på fler tankar och synpunkter :)
 
Jag har vissa uttag liggande i köket ,alla uttag vid golvet är stående.

Jag tyckte det var snyggare på en vägg då vi har en brytare bredvid o det är höjd skillnad mellan dom 2. På en annan vägg som gränsar till v-rum blev det konstigt m stående för den kom för nära topskivan på halv väggen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Tack för bilderna. Håller med om att det blev snyggt när ni hade en brytare bredvid.

Det känns ju ovant att se eluttagen nere vid golvet liggande, men jag vet inte om det bara är en vanefråga eller om det kommer kännas "fel" om jag satsar på det (fast det är ju ingen katastrof i så fall, då kan jag ju bara vrida på dem).

Jag har försökt hitta lite bilder på nätet, men det finns inte mycket (dina Fredrik är nog de bästa jag sett så här långt).

Här är några exempel på stående kombinerat med tv och data (tyvärr inga särskilt tydliga):

uttag 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eluttag.jpg
uttag4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett med stående och "adaptrar" för de mindre uttagen:
abb.jpg

Och här är några exempel med liggande (men tyvärr inget exempel med liggande där el-uttagen sitter någon centimeter från övriga:

uttag11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uttag6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uttag5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • uttag15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Jag tycker de blir fult. Främst för om man tittar på en "normal" installation där ett vägg uttag sitter på 20-30cm från golv. Rakt upp från detta så sitter det en brytare. alt i kombination. Men isf ska kombinationsramen stå och inte ligga. 2dm från tak sitter evt kopplingsdosa och då har man ju en linje med apparater och dosor som sitter i linje. Ska man då gå ifrån "stilrena tänket" med ett liggande någonstans så känns de fel.

I de installationer jag gör så brukar jag undvika kopplingsdosor till möjligaste mån. Använder till badrum dock.
Men iaf sätter normalt ett uttag på 32cm från golv. strömbrytare på 102cm från golv. under denna i kombination sätter jag en brytare för styrt uttag vid fönsterbräda på 102cm från golv. lika så ett uttag på 32cm från golv där de passar. Men även i kombinationsramen så sätter jag ett enkelt vägguttag för "städ uttag" Detta enbart där man går in i rummet. Mycket smidigt Brukar dock aldrig gå över 3 i kombination då de blir lite mycket känns de som.

Vid Tv plats så brukar de bli 2-3 st vägguttag med 12,5cm mellan dosorna. Även data och antenn dras dit med samma avstånd mellan dosorna. inga kombinationsramar. Detta med anledning till att de blir både fult med kombination liggande då man inte har de någon annanstans och i framtiden kanske man drar ut coaxen och drar dit något annat och då kanske den apparaten man ska ha dit inte passar i kombinationsram.
Intressant åsikt. Jag har nästan aldrig satt data/tele/antenn utan kombiram. För mig ser det ut som något man kom på efter och har kompletterat med. Men vi alla är olika
 
Så här ser det ut i vårt kök


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lillstrumpa_77 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Så här ser det ut i vårt kök


[bild]
Har ni användning för datauttagen i köket?
 
Ni får jättegärna lägga upp foton av hur era uttag ser ut hemma hos er (ffa där ni har kombinationer med el och data, gärna där de sitter i golvnivå). Gärna foton som visar hur "hela väggen" ser ut så att man får en känsla för hur det ser ut lite på avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.